Wij werken als bouwbedrijf en projectbureau (BV) al jaren aan mooie bouw- en renovatieprojecten samen met een diverse groep aan ZZP-ers, onderaannemers en leveranciers. Onze projecten hebben een doorlooptijd van een half- tot ca. twee jaar, waarbij wij ook met verschillende ZZP-ers samenwerken. Ons kantoorpersoneel (wel in vaste dienst) bereidt de projecten voor en zorgt voor de leveringen van materialen, tekeningen, vergunningen, administratie en alles wat verder met de projecten te maken heeft.
De ZZP-ers willen nog steeds zelfstandig met ons blijven samenwerken, hebben een goed uurtarief, eigen vervoer, eigen gereedschap, materieel en zijn -naar eigen zeggen- verzekerd voor arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en bouwen zelf pensioen op. Verder bepalen ze zelf hun eigen werktijden, vakanties, vrije dagen etc. en hebben ze vanaf 1 januari 2025 allemaal duidelijk hun eigen bedrijfsnaam vermeld op hun werkkleding en bus (dat was voorheen niet altijd duidelijk zichtbaar).
Bovenstaande lijkt ons echter niet genoeg om het risico van schijnzelfstandigheid helemaal te kunnen voorkomen. Ze lopen namelijk relatief weinig financieel risico, omdat wij de financiële administratie van de projecten voeren zorgen wij dat de financiën altijd bij zijn, worden de facturen netjes op tijd betaald etc. Wanneer er iets fout is gegaan proberen wij als bedrijf het altijd in samenspraak op te lossen, in plaats van de gehele verantwoordelijkheid weg te leggen bij bijvoorbeeld de ZZP-er. We willen immers de relatie ook behouden en samen nog meer mooie projecten maken in de toekomst.
Ze krijgen momenteel een goede vergoeding voor hun werkzaamheden. De renovatieprojecten waar wij ons op focussen kunnen gaandeweg nogal van grootte en werkzaamheden veranderen waardoor het erg lastig is dit vooraf al helemaal af te kaderen/aan te laten nemen.
Om de samenwerkingen te kunnen behouden denk wij er zelf aan onze particuliere opdrachtgevers de zzp-ers separaat zelf te laten inhuren en ons in te huren voor de coördinatie en verdere begeleiding en projectadministratie. Dat levert natuurlijk nog wat administratieve- en verzekeringstechnische vraagstukken op, maar biedt denken wij wel mogelijkheden om samen te kunnen blijven werken met de groep zzp-ers.
Ik ben benieuwd hoe anderen hier op het forum tegenaan kijken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
ER19
ER19
Goedemiddag allemaal,
Wij werken als bouwbedrijf en projectbureau (BV) al jaren aan mooie bouw- en renovatieprojecten samen met een diverse groep aan ZZP-ers, onderaannemers en leveranciers. Onze projecten hebben een doorlooptijd van een half- tot ca. twee jaar, waarbij wij ook met verschillende ZZP-ers samenwerken. Ons kantoorpersoneel (wel in vaste dienst) bereidt de projecten voor en zorgt voor de leveringen van materialen, tekeningen, vergunningen, administratie en alles wat verder met de projecten te maken heeft.
De ZZP-ers willen nog steeds zelfstandig met ons blijven samenwerken, hebben een goed uurtarief, eigen vervoer, eigen gereedschap, materieel en zijn -naar eigen zeggen- verzekerd voor arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en bouwen zelf pensioen op. Verder bepalen ze zelf hun eigen werktijden, vakanties, vrije dagen etc. en hebben ze vanaf 1 januari 2025 allemaal duidelijk hun eigen bedrijfsnaam vermeld op hun werkkleding en bus (dat was voorheen niet altijd duidelijk zichtbaar).
Bovenstaande lijkt ons echter niet genoeg om het risico van schijnzelfstandigheid helemaal te kunnen voorkomen. Ze lopen namelijk relatief weinig financieel risico, omdat wij de financiële administratie van de projecten voeren zorgen wij dat de financiën altijd bij zijn, worden de facturen netjes op tijd betaald etc. Wanneer er iets fout is gegaan proberen wij als bedrijf het altijd in samenspraak op te lossen, in plaats van de gehele verantwoordelijkheid weg te leggen bij bijvoorbeeld de ZZP-er. We willen immers de relatie ook behouden en samen nog meer mooie projecten maken in de toekomst.
Ze krijgen momenteel een goede vergoeding voor hun werkzaamheden. De renovatieprojecten waar wij ons op focussen kunnen gaandeweg nogal van grootte en werkzaamheden veranderen waardoor het erg lastig is dit vooraf al helemaal af te kaderen/aan te laten nemen.
Om de samenwerkingen te kunnen behouden denk wij er zelf aan onze particuliere opdrachtgevers de zzp-ers separaat zelf te laten inhuren en ons in te huren voor de coördinatie en verdere begeleiding en projectadministratie. Dat levert natuurlijk nog wat administratieve- en verzekeringstechnische vraagstukken op, maar biedt denken wij wel mogelijkheden om samen te kunnen blijven werken met de groep zzp-ers.
Ik ben benieuwd hoe anderen hier op het forum tegenaan kijken.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77202-samenwerking-met-zzp-ers/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen