• 0

Goedemiddag allemaal,

 

Wij werken als bouwbedrijf en projectbureau (BV) al jaren aan mooie bouw- en renovatieprojecten samen met een diverse groep aan ZZP-ers, onderaannemers en leveranciers. Onze projecten hebben een doorlooptijd van een half- tot ca. twee jaar, waarbij wij ook met verschillende ZZP-ers samenwerken. Ons kantoorpersoneel (wel in vaste dienst) bereidt de projecten voor en zorgt voor de leveringen van materialen, tekeningen, vergunningen, administratie en alles wat verder met de projecten te maken heeft.

 

De ZZP-ers willen nog  steeds zelfstandig met ons blijven samenwerken, hebben een goed uurtarief, eigen vervoer, eigen gereedschap, materieel en zijn -naar eigen zeggen- verzekerd voor arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en bouwen zelf pensioen op. Verder bepalen ze zelf hun eigen werktijden, vakanties, vrije dagen etc. en hebben ze vanaf 1 januari 2025 allemaal duidelijk hun eigen bedrijfsnaam vermeld op hun werkkleding en bus (dat was voorheen niet altijd duidelijk zichtbaar).

 

Bovenstaande lijkt ons echter niet genoeg om het risico van schijnzelfstandigheid helemaal te kunnen voorkomen. Ze lopen namelijk relatief weinig financieel risico, omdat wij de financiële administratie van de projecten voeren zorgen wij dat de financiën altijd bij zijn, worden de facturen netjes op tijd betaald etc. Wanneer er iets fout is gegaan proberen wij als bedrijf het altijd in samenspraak op te lossen, in plaats van de gehele verantwoordelijkheid weg te leggen bij bijvoorbeeld de ZZP-er. We willen immers de relatie ook behouden en samen nog meer mooie projecten maken in de toekomst.

 

Ze krijgen momenteel een goede vergoeding voor hun werkzaamheden. De renovatieprojecten waar wij ons op focussen kunnen gaandeweg nogal van grootte en werkzaamheden veranderen waardoor het erg lastig is dit vooraf al helemaal af te kaderen/aan te laten nemen. 

 

Om de samenwerkingen te kunnen behouden denk wij er zelf aan onze particuliere opdrachtgevers de zzp-ers separaat zelf te laten inhuren en ons in te huren voor de coördinatie en verdere begeleiding en projectadministratie. Dat levert natuurlijk nog wat administratieve- en verzekeringstechnische vraagstukken op, maar biedt denken wij wel mogelijkheden om samen te kunnen blijven werken met de groep zzp-ers.

 

Ik ben benieuwd hoe anderen hier op het forum tegenaan kijken.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77202-samenwerking-met-zzp-ers/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt via verschillende links de samenwerkingsverbanden toetsen aan de wet DBA: HIER en HIER.

 

Er zijn hier op HL in korte tijd veel topics geopend over dit onderwerp, dus met de zoekfunctie kom je ook veel informatie tegen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
1 uur terug, ER19 zei:

Ze lopen namelijk relatief weinig financieel risico, omdat wij de financiële administratie van de projecten voeren zorgen wij dat de financiën altijd bij zijn, worden de facturen netjes op tijd betaald etc.

Totdat het een keer wel goed fout gaat, en dan is het toch ieder voor zich.

Het klinkt mooi, maar het financieel risico blijft bestaan. De ZZP’er kan geen beroep op het UWV doen voor uitbetaling van achterstallig loon.
 

1 uur terug, ER19 zei:

Om de samenwerkingen te kunnen behouden denk wij er zelf aan onze particuliere opdrachtgevers de zzp-ers separaat zelf te laten inhuren en ons in te huren voor de coördinatie en verdere begeleiding en projectadministratie.

Zou kunnen, maar dat is dan slechts een papieren maatregel om de Belastingdienst te plezieren. In wezen is er nog steeds sprake van onderaanneming. 

 

1 uur geleden, ER19 zei:

Dat levert natuurlijk nog wat administratieve- en verzekeringstechnische vraagstukken op, maar biedt denken wij wel mogelijkheden om samen te kunnen blijven werken met de groep zzp-ers.

Maakt het niet te moeilijk, omdat …

 

“ De ZZP-ers willen nog  steeds zelfstandig met ons blijven samenwerken, hebben een goed uurtarief, eigen vervoer, eigen gereedschap, materieel en zijn -naar eigen zeggen- verzekerd voor arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en bouwen zelf pensioen op. Verder bepalen ze zelf hun eigen werktijden, vakanties, vrije dagen etc. en hebben ze vanaf 1 januari 2025 allemaal duidelijk hun eigen bedrijfsnaam vermeld op hun werkkleding en bus (dat was voorheen niet altijd duidelijk zichtbaar).“

 

De paradox in deze kwestie …

De Belastingdienst ziet graag dat een ondernemer met enige regelmaat financieel op z’n bek gaat, want dat hoort, in hun logica, bij het ondernemerschap … Terwijl een ondernemer het risico daarop zo veel als mogelijk wil voorkomen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

  • 0
18 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Je kunt via verschillende links de samenwerkingsverbanden toetsen aan de wet DBA: HIER en HIER.

 

Er zijn hier op HL in korte tijd veel topics geopend over dit onderwerp, dus met de zoekfunctie kom je ook veel informatie tegen.

Dank voor deze verwijzingen. Deze waren wel reeds bij ons bekend. Helaas geeft het geen antwoord op de situatie die we schetsen, namelijk dat een particuliere opdrachtgever zelf een zzp-ers inhuurt. Er is dus geen opdrachtverstrekking vanuit ons als bedrijf aan de zzp-er. 

  • 0
16 uur geleden, Cosara zei:

Zou kunnen, maar dat is dan slechts een papieren maatregel om de Belastingdienst te plezieren. In wezen is er nog steeds sprake van onderaanneming. 

Is dat ook zo wanneer er geen overeenkomst is tussen ons bedrijf en de door de particulier ingehuurde zzp-er?

  • 0
7 minuten geleden, ER19 zei:

Er is dus geen opdrachtverstrekking vanuit ons als bedrijf aan de zzp-er

 

Dan lijkt het erop dat er tussen jou en de zzp-er(s) geen relatie is in de zin van DBA en betreffende zzp-er(s) zouden dan deze checks samen met de eigen opdrachtgever(s) moeten invullen. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, ER19 zei:
19 uur geleden, Cosara zei:

Zou kunnen, maar dat is dan slechts een papieren maatregel om de Belastingdienst te plezieren. In wezen is er nog steeds sprake van onderaanneming. 

Is dat ook zo wanneer er geen overeenkomst is tussen ons bedrijf en de door de particulier ingehuurde zzp-er?

Het is nog maar de vraag hoe de Belastingdienst tegen de zogeheten "coördinatie" aan gaat kijken. Een ander minpunt is dat u als coördinator de leveringen van materialen verzorgt. Overeenkomsten op papier hebben weinig waarde als de praktijk er anders uitziet. Ik zou er dan wel voor zorgen dat zij ook de levering van materialen voor hun rekening nemen.

Bijkomende vraag is of de opdrachtgever uw omweg wel wilt volgen.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.