beste,

wij maken als 2 kleine bedrijven een kleine kans op een aanbesteding bij de gemeente voor het leveren van zorg uit de wmo. nu willlen wij als 2 en misschien meer  partijen samen de aanbesteding doen. heeft iemand ervaring hiermee? we willen verder geen samenwerking aangaan bv wat betreft administratie oid. 

ik hoor graag van jullie

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77214-aanbesteding-samen-doen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Mijn vrouw heeft toevallig afgelopen inschrijfronde deze raamovereenkomst aangevraagd en gekregen. Dat had nogal wat voeten in de aarde (je moet bijvoorbeeld een KMS overleggen, relevante diploma's, een VOG aanvragen, bepaald aantal intervisie punten per jaar halen, een GVA aanvragen, locatieomschrijving doen (waar en hoe verleen je de zorg) aangesloten zijn bij een branchevereniging, AGB code(s) kunnen overleggen, vertellen hoe je bijscholing geregeld is, relevante werkervaring beschrijven en een heleboel protocollen volgen en aanleveren). Voor onze regio was hier veel te vinden: https://zorgregiomijov.nl/aanbieders/documenten-en-downloads. Ik denk dat het haar in totaal een uur of 30 heeft gekost om alles aanleverklaar te krijgen. Ik weet niet waar jij/jullie je bevinden maar zoek eens op de site van jouw gemeente over hoe en wat. Waarschijnlijk verschilt het per regio.

Deze hele raamovereenkomst cq aanbestedingsprocedure is juist om het kaf van het koren te scheiden: een gemeente moet kunnen instaan voor de zorg die jij levert. Ik heb haar een beetje geholpen en ik zie niet in hoe je met meerdere partijen een inschrijving kunt combineren (wil niet zeggen dat het onmogelijk is, zo diep zit ik er ook weer niet in). Je kunt wel bij je inschrijving aangeven dat je zorg uitbesteed aan onderaannemers: maar ook die moeten getoetst worden (met dezelfde criteria als hoofdinschrijver). 

En even heel eerlijk: deze eisen zijn er niet voor niets. Het zou gek zijn als jij je inschrijft en een modelovereenkomst krijgt en dan een ander bedrijf de zorg laat uitvoeren en laat factureren. 

Wat wél kan is dat bedrijf A een raamovereenkomst heeft, en dan bedrijf B inhuurt om te zorg uit te voeren. Dan moet de zorg wel plaatsvinden op locatie van bedrijf A, is bedrijf A ten alle tijden verantwoordelijk voor de geleverde zorg en is bedrijf A uitsluitend contract (en dus facturatie) partij. Daarbij moet partij B dan alsnog diploma's hebben voor het geven van de benodigde zorg. En mocht je die route willen belopen: denk aan de wet DBA. 

Kortom mijn advies is: schrijf je zelf in als je geen samenwerkingsverband wilt. Je spreekt over kleine kans; waarom klein? Je voldoet aan de voorwaarden of je voldoet het niet. En voldoe je er niet aan dan is er vrij makkelijk achter te komen waarom niet. Mis je een bepaalde opleiding? Ga die opleiding doen. Nog niet ingeschreven bij een brancheorganisatie? Regel dat. Heb je nog geen KMS? Zoek een KMS dat bij je past en trek wat avondjes uit om gegevens aan te leveren. 

• 0
3 uur geleden, esthertm zei:

nu willlen wij als 2 en misschien meer  partijen samen de aanbesteding doen. heeft iemand ervaring hiermee? 

Ik heb ervaring aan beide kanten van de tafel (als inschrijver vanuit leverancierszijde en als aanbestedende dienst vanuit de overheid) al was dat niet voor zorgverlening. Ik haalde daar altijd aanbestedingsjuristen bij, want een klein foutje kan grote (dure) gevolgen hebben.

Je kunt je in principe als niet geformaliseerd samenwerkingsverband inschrijven, de zogenaamde combinatie. De aanbestedende dienst kan wel als voorwaarde stellen dat alle deelnemers in de combinatie hoofdelijk aansprakelijk zijn, of (in uitzonderlijke gevallen) allemaal aan de gestelde eisen moeten voldoen (in plaats van alle combinanten bij elkaar opgeteld).

Afhankelijk van de situatie kan een combinatie een goed idee zijn of niet, hetzelfde geldt voor een geformaliseerde samenwerking of hoofd- en onderaannemerschap. Zorg dat je voldoende expertise hebt of inhuurt om de kleine lettertjes te lezen en te doorzien waar de risico's zitten voor je bedrijf en de samenwerking. Het grote risico is aansprakelijk worden gehouden voor een collega (combinant of onderaannemer) die meer heeft beloofd dan waar blijkt te maken. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Wat goed dat jullie als kleine bedrijven samen willen inschrijven op een aanbesteding voor Wmo-zorg! Het is zeker mogelijk om gezamenlijk een aanbesteding te doen zonder een formele samenwerking aan te gaan, zoals een VOF of BV. Veel bedrijven kiezen in zo’n geval voor een combinatie-inschrijving, waarbij één partij als hoofdaannemer optreedt en de anderen als onderaannemers.

Belangrijke punten om te overwegen:

• Controleer of de aanbestedingsdocumenten iets zeggen over gezamenlijke inschrijvingen.

• Maak duidelijke afspraken over verantwoordelijkheden en risico’s.

• Bepaal wie het aanspreekpunt is richting de gemeente.

[Mod edit: geen zelfpromotie op HL, zie onze huisregels]

• 0
Op 11-12-2024 om 15:44, Ron van der Kolk zei:

De aanbestedende dienst kan wel als voorwaarde stellen dat alle deelnemers in de combinatie hoofdelijk aansprakelijk zijn, of (in uitzonderlijke gevallen) allemaal aan de gestelde eisen moeten voldoen (in plaats van alle combinanten bij elkaar opgeteld).

Dit kan een heel belangrijke eis zijn en ik heb daar aanbieders (na een rechtzaak)  een miljoenencontract op zien verliezen. Niet omdat ze het misschien niet konden, maar omdat het samenwerkingsverband van twee aanbieders dat in de aanbestedingsdocumenten onjuist vermeld had. Nummer 2 die de rechtzaak had aangespannen had dat wel allemaal voor elkaar. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar