Goedemiddag, ik heb een vraagje over de VAMIL regeling. 

Klopt het volgende?
- Je gaat in 2024 een investeringsverplichting aan voor een nieuwe elektrische bestelbus welke op de milieu lijst genoemd is;
- Je deze bestelbus aanmeld bij RVO voor de MIA en VAMIL regeling;
- Je in 2024 een aanbetaling doet van 40K;
- De bus in 2025 geleverd krijgt
- Je in 2024 willekeurig mag afschijven over de 40K. Max 75% van de investering, in dit voorbeeld dus 30K ten laste van je winst in 2024 mag brengen?

Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeringsaftrek_en_desinvesteringsbijtelling/milieu_investeringsaftrek_mia_willekeurige_afschrijving_milieu_investeringen_vamil 

Of zie ik iets over het hoofd? Ik dacht namelijk ergens iets gelezen te hebben dat dit niet mag, maar kan het niet terug vinden.

Ook ChatGPT brengt me aan het twijfelen. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen!

Antwoord ChatGPT: 
Als de bestelbus pas in 2025 wordt geleverd, kun je in 2025 pas beginnen met afschrijven op basis van VAMIL (omdat de bus pas dan in gebruik wordt genomen). De MIA geldt echter op basis van het moment van investeren, dus in jouw geval in 2024.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77240-toepassing-vamil-regeling/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Kan Chatgpt fouten maken?

ChatGPT zei:

Ja, ChatGPT kan fouten maken. Hoewel het een geavanceerd taalmodel is dat getraind is op enorme hoeveelheden data, heeft het bepaalde beperkingen die kunnen leiden tot fouten of onnauwkeurigheden. Hier zijn de belangrijkste redenen waarom ChatGPT fouten kan maken:

1. Beperkte context of kennis

ChatGPT heeft een kennisgrens tot een bepaalde datum (bijvoorbeeld juni 2024 voor GPT-4), waardoor het geen toegang heeft tot de meest recente informatie.

Het mist live toegang tot het internet (tenzij er speciale plugins of tools worden gebruikt). Daardoor kunnen actuele gebeurtenissen of trends ontbreken in de antwoorden.

2. Verkeerde interpretatie van vragen

Soms begrijpt het model een vraag verkeerd of mist het de nuance.

Dubbelzinnige of onduidelijke vragen kunnen leiden tot antwoorden die niet kloppen.

3. Geen 'echt begrip'

ChatGPT heeft geen bewustzijn of begrip van de wereld zoals mensen dat hebben.

Het genereert tekst op basis van patronen en waarschijnlijkheid, niet op een diepgaand begrip. Daardoor kan het soms plausibel klinkende maar onjuiste antwoorden geven.

4. Gebrek aan redeneringsvermogen

Hoewel ChatGPT complexe redeneringen kan nabootsen, maakt het soms fouten in logische redeneringen, wiskundige berekeningen, of bij het oplossen van complexe problemen.

5. Verouderde of onjuiste informatie

De data waarop het model is getraind bevat mogelijk foutieve, inconsistente of verouderde informatie. ChatGPT kan die informatie soms reproduceren.

6. Geen emotionele intelligentie

ChatGPT kan menselijke emoties, culturele context of gevoeligheden niet altijd goed inschatten, wat kan leiden tot ongepaste of verkeerde antwoorden.

7. Hallucinaties

Soms kan ChatGPT “hallucineren”, wat betekent dat het informatie verzint die niet waar is. Dit komt vooral voor bij feiten die niet vaak voorkomen of waarover het model weinig data heeft.

Hoe kun je fouten voorkomen?

Stel vervolgvragen als iets onduidelijk lijkt of tegenstrijdig klinkt.

Controleer de informatie bij betrouwbare bronnen, vooral bij belangrijke beslissingen.

Vraag om verduidelijking of een andere formulering als het antwoord vaag of onvolledig is.

Hoewel ChatGPT zeer krachtig en nuttig is, is het altijd verstandig om kritisch te blijven en de informatie te verifiëren, net zoals je dat bij andere bronnen zou doen.

Dit antwoord kan dus ook onjuist zijn.
image.thumb.png.3b913c557e76988861e2fad26237bda9.png

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

• 0

Chatgpt heeft zowaar gelijk. De informatie op de site van de fiscus beschrijft niet het geval waarin aanbetaling en levering in verschillende jaren liggen.

Dus inderdaad, omdat de Vamil niks anders is dan willekeurige afschrijving, begint die ook pas bij ingebruikname van het bedrijfsmiddel 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Chatgpt heeft zowaar gelijk. De informatie op de site van de fiscus beschrijft niet het geval waarin aanbetaling en levering in verschillende jaren liggen.

Dus inderdaad, omdat de Vamil niks anders is dan willekeurige afschrijving, begint die ook pas bij ingebruikname van het bedrijfsmiddel 

Hallo Joost,

Op basis waarvan baseer je dit? Als ik de link bekijk welke ik gedeeld heb wordt verwezen naar de voorwaarden van investeringsregelingen (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeringsaftrek_en_desinvesteringsbijtelling/voorwaarden_investeringsregelingen). In dit artikel staat de Vamil als regeling vermeld en er staat de volgende zin in: "Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald". 

Als ik bovenstaande lees zou ik juist zeggen dat dit Vamil ook een investeringsregeling is en dus toegepast mag worden ten tijde van de aanbetaling.....

• 1

Excuses! Ik en chatgpt hadden het fout. Niet vanwege de link hierboven, want de VAMIL is geen vorm van investeringsaftrek, maar een vorm van afschrijving. Maar wel omdat in de wet een specifiek artikel staat waarin is opgenomen dat de aanvang van de willekeurige afschrijving niet pas start bij ingebruikname, maar ook al kan starten bij het aangaan van de overeenkomst:

De wet over deze afwijkende vormen van afschrijving (3.35 IB): 

Willekeurige afschrijving is mogelijk zodra ter zake van de verwerving of verbetering van het bedrijfsmiddel verplichtingen zijn aangegaan of ter zake van het bedrijfsmiddel voortbrengingskosten zijn gemaakt. Het bedrag van de willekeurige afschrijving kan voor de ingebruikneming van het bedrijfsmiddel niet groter zijn dan het bedrag dat ter zake van de verplichtingen is betaald, of aan voortbrengingskosten is gemaakt.

Bekent voor jou ook dat je mag afschrijven tot 75% van de totale investering in de bus, met in 2024 een maximale afschrijving van 40.000. Dus niet 75% van 40.000.

Dit dus niet te verwarren met de normale aanschrijving op bedrijfsmiddelen die wel pas start bij ingebruikname (daar zat mijn redenatie fout).

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1
3 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Excuses! Ik en chatgpt hadden het fout. Niet vanwege de link hierboven, want de VAMIL is geen vorm van investeringsaftrek, maar een vorm van afschrijving. Maar wel omdat in de wet een specifiek artikel staat waarin is opgenomen dat de aanvang van de willekeurige afschrijving niet pas start bij ingebruikname, maar ook al kan starten bij het aangaan van de overeenkomst:

De wet over deze afwijkende vormen van afschrijving (3.55 IB): 

Willekeurige afschrijving is mogelijk zodra ter zake van de verwerving of verbetering van het bedrijfsmiddel verplichtingen zijn aangegaan of ter zake van het bedrijfsmiddel voortbrengingskosten zijn gemaakt. Het bedrag van de willekeurige afschrijving kan voor de ingebruikneming van het bedrijfsmiddel niet groter zijn dan het bedrag dat ter zake van de verplichtingen is betaald, of aan voortbrengingskosten is gemaakt.

Bekent voor jou ook dat je mag afschrijven tot 75% van de totale investering in de bus, met in 2024 een maximale afschrijving van 40.000. Dus niet 75% van 40.000.

Dit dus niet te verwarren met de normale aanschrijving op bedrijfsmiddelen die wel pas start bij ingebruikname (daar zat mijn redenatie fout).

Hallo Joost, 

Super, bedankt voor het meedenken! Naar deze passage was ik inderdaad op zoek! 

Voor mogelijke andere geïnteresseerden, het gaat om artikel 3.35 ipv het bovengenoemde 3.55.

Groetjes Erik

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar