Dag allen,

De afgelopen maanden heb ik mij verdiept in alternatieve juridische constructies met het oog op de wet DBA. Ik ben zzp'er in het onderwijs en wil graag als ondernemer opdrachten blijven aannemen. Ik merk dat opdrachtgevers over de gehele linie zeer terughoudend zijn om met zzp'ers in zee te gaan. In plaats van te proberen hen te overtuigen dat ik daadwerkelijk zelfstandige ben (ik schrijf zelf facturen, heb meerdere opdrachtgevers, krijg niet doorbetaald bij vakanties of ziekte, etc.) wil ik de twijfels bij de voordeur weg kunnen nemen. In mijn zoektocht ben ik erachter gekomen dat een BV op zich niet voldoende is om risico uit te sluiten. Wel heb ik begrepen dat wanneer ik werkzaam ben voor een BV die juridisch gezien niet mijn eigendom is, ik geen risico loop, ook niet als nagenoeg de gehele winst naar mij gaat. De juristen van ZZP Nederland adviseren een DUBV van Uniforce, maar geven aan dat het nog maar zeer de vraag is hoe de belastingdienst hier in de toekomst naar gaat kijken met het oog op de wet DBA.

Heeft het zin om een alternatieve juridische constructie op te tuigen? Ook een STAK (stichting administratiekantoor) neem ik in overweging.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77287-wet-dba-en-dubv-stak-bv-of-flex-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Niemand weet het precies, omdat het wachten is op de eerste handhavingen en procedures daarover. Persoonlijk verwacht ik dat in elke situatie waarin je vanuit een BV een reëel loon krijgt *en* over dat loon alle premies etc afgedragen worden er geen haan naar kraait.  En evenzo verwacht dat in elke situatie waar je het werk van een werknemer doet, maar je geen premies afdraagt, het een lastige discussie wordt.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Geen enkele constructie is op dit moment waterdicht.

Ik zie nu wel vaker de mogelijkheid van opting- in voorbij komen. Ook niet heilig maar wellicht wel passend voor je situatie. 

Opting- in

Account no. 3 van Ferry. Inlog weer eens kwijt en niet te herstellen. https://www.higherlevel.nl/profile/222432-ferry/

• 0
1 uur geleden, -Jimmy- zei:

Wel heb ik begrepen dat wanneer ik werkzaam ben voor een BV die juridisch gezien niet mijn eigendom is, ik geen risico loop, ook niet als nagenoeg de gehele winst naar mij gaat.

Dus dan ben toch gewoon werknemer van de BV dus wat is dan het verschil met als 'freelancer' op basis van meerdere arbeidsovereenkomsten werken? Overigens gaat de BV dan ook geconfronteerd worden met de Waadi (hyperlink).

De juristen van ZZP Nederland adviseren een DUBV van Uniforce,

Die hebben er zeker niet bij stilgestaan wat het kostenplaatje (€170 per maand ex. BTW) (hyperlink) van de Uniforce-systematiek is.

Ook een STAK (stichting administratiekantoor) neem ik in overweging.

De bel horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Je weet wat een StAK (hyperlink) is en wat de functie daarvan is?

Met vriendelijke groet,

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

• 0
(aangepast)
26 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

De bel horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Je weet wat een StAK (hyperlink) is en wat de functie daarvan is?

Dat klopt inderdaad. Daarom stel ik vragen. Wat ik tot dusver weet is dat ook een STAK gebruikt kan worden om juridische afstand te creëren tussen jezelf als werknemer van de BV waarvanuit nagenoeg de gehele winst naar jezelf kan gaan, en het juridische eigenaarschap van deze BV; middels aandelen komenb deze in beheer van een STAK. De STAK kan weer certificaten uitgeven. Ik geloof dat dit vooral veel gebruikt wordt bij familiebedrijven etc. maar juist omdat ik dit zelf niet voldoende doorgrond en nog steeds op zoek ben, stel ik vragen.

aangepast door RubenT
Reactie uit quote gehaald
  • 0

Na een gedegen onderzoek is er niks mis mee om vragen te stellen, maar je blijft helaas ook met een constructie BV plus StAK zitten met het feit dat op de BV dan de Waadi van toepassing wordt.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

• 0

Wat is er mis mee om als 'freelancer' te werken in het onderwijs?

Ook voor een werknemer geldt vraag en aanbod en net als in de zorg zijn jullie 'hot' en kunnen jullie eisen stellen én bouw je ongemerkt zonder al die poespas een pensioen op, krijg je vakantiegeld en doorbetaald bij ziekte.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Kisters RPLU ARe

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar