• 0

Naam misbruik?

Er is een nieuwe misbuiker op het web, die op basis van jouw naam een domein heeft opgezet.

 

Als voorbeeld, ik googelde op mijn eigen naam en vond deze site: http://edovansntn.2j3n.info/url. Als je daar op klikt, kom je op een onzin pagina, waarvan ik niet begrijp wat ze er mee willen.

 

Googel maar eens op je eigen naam en kijk of jij er ook tussen zit.

 

Zou het een trojan horse zijn? Ik vind het een onsmakelijk en vervelend iets.

 

Zouden we er iets aan kunnen doen? Bij wie zou ik dan moeten zijn?

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ikzelf heb gelukkig geen onzin-pagina via Google op mijn naam. Maar ik zie op die pagina het IP-adres 72.36.204.145; ik kijk vanavond als ik thuis ben wel even of ik die kan traceren om te kijken wie of wat hierbij betrokken is.

 

Ik vraag me eigenlijk ook wel af wat je aan dit soort dingen zou kunnen doen. Ik vermoed dat er erg weinig tegen te doen is. Echt vervelend voor je als klanten, partners, etc je naam opzoeken.

 

 

Warning: pg_connect(): Unable to connect to PostgreSQL server: FATAL: sorry, too many clients already in /local/webds/72.36.204.145/2j3n.info/index.php on line 99

Could not connect

 

 

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Edo,

 

Als ik nu op de link klik, krijg ik een 404 Not Found.

 

Misschien heeft deze thread de dader tot andere gedachten gebracht?

 

Overigens, als iemand jou met een op jouw naam gebaseerde site schade toebrengt, is dat onrechtmatig. (Als ik het wel heb, is ook het registreren van andermans naam niet zonder meer geoorloofd, maar in die materie zit ik onvoldoende om daar uitspraken over te doen)

 

Als je het idee hebt dat jouw goede naam / imago wordt aangetast, is het de moeite waard om te achterhalen wie er achter de site zit. Als je niets vindt maar het je echt menens is, zou je een informatiebureau kunnen inschakelen. Dat kost ongeveer 200 euro; die komen er op legale wijze achter om wie het gaat (Experian is een bureau dat betaalbaar is en legaal werkt).

 

Vervolgens stuur je die persoon een brief waarin je aangeeft dat je schade lijdt, hem daar aansprakelijk voor stelt, en je sommeert hem om binnen 24 uur de site uit de lucht te halen.

 

Je kunt ook dreigen met nadere rechtsmaatregelen, maar dat zou ik alleen doen als je die ook echt op korte termijn zou willen inzetten.

Link naar reactie
  • 0

Wel een IE only trojan zo te zien :) (getfirefox.com!

 

Wel een slimme manier van verspreiden, mensen zoeken namelijk vaak naar hun eigen naam. Het is dan ook altijd aan te raden minstens een pagina te maken over jezelf, die je goed geschikt maakt voor zoekmachines. Als je dat goed doet, kom je op nummer 1 in de zoekmachines en geef je dit soort acties minder kans.

 

Als dus iemand anders op jouw naam zoekt en klikt op een trojan site, zou jij daar wel eens de schuld van kunnen krijgen...

Usarchy is mijn weblog over usability en online marketing.

Link naar reactie
  • 0

Wel een slimme manier van verspreiden, mensen zoeken namelijk vaak naar hun eigen naam. Het is dan ook altijd aan te raden minstens een pagina te maken over jezelf, die je goed geschikt maakt voor zoekmachines. Als je dat goed doet, kom je op nummer 1 in de zoekmachines en geef je dit soort acties minder kans.

 

Als dus iemand anders op jouw naam zoekt en klikt op een trojan site, zou jij daar wel eens de schuld van kunnen krijgen...

 

Ik heb helaas geen directe invloed op de resultaten van Google. Volgens mij ligt het niet aan de moeite en energie die ik in seo heb gestopt, zie screenprint.

 

kortom, ik ben niet aansprakelijk voor de gevolgen van het zoeken op mijn naam :D

zoek.thumb.JPG.333ec4ceaa83c9273753dea5787ffccc.JPG

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

De aantallen die Google daar aangeeft zeggen niet zo veel. De resultaten van vandaag:

 

Resultaten 1 - 10 van circa 9.770 voor "edo van santen" (0,35 seconden)

 

En als je dan helemaal naar het eind probeert te gaan krijg je:

 

Resultaten 41 - 46 van circa 9.770 voor "edo van santen" (0,09 seconden)

Om de meest relevante resultaten te tonen, hebben we er een aantal weggelaten die heel sterk lijken op de reeds weergegeven 46.

 

Met andere woorden, het merendeel van die hits komen van een relatief klein aantal domeinen (bijv. honderden hits via mobilecowboys.nl). Of je daar in het kader van SEO nou blij mee moet zijn is maar de vraag.

Link naar reactie
  • 0

Maar om terug te komen op je vraag.

 

Er is een aantal juridische mogelijkheden om tegen het gebruik van je eigen naam door een ander op te treden. Artikel 1:8 BW over het gebruik van iemands eigennaam of het algemenere artikel 6:162 over onrechtmatige daad uit het Burgerlijk Wetboek. Artikel 1:8 BW luidt: "Hij die de naam van een ander zonder diens toestemming voert, handelt jegens die persoon onrechtmatig, wanneer hij daardoor de schijn wekt die ander te zijn of tot diens geslacht of gezin te behoren." Aan beide artikelen zijn allerlei voorwaarden verbonden. Een derde mogelijkheid is de UDRP procedure (Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy).

 

Ik zou beginnen met de man/vrouw een stevige brief te sturen, waarin je eist dat het gebruik van de naam wordt gestaakt en de domeinnaam vervolgens wordt overgedragen.

 

succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.