Beste,

De inkoopprijs van mijn producten fluctueert regelmatig. Als voorbeeld:

Waarde beginvoorraad 1-1-2024 Product A

487 x € 3,25 = € 1.582,75

Inkoop 2024

1-3-2024        500 x product A (€ 3,25 per stuk) =  € 1.625,-

15-6-2024     780 x product A (€ 2,95 per stuk) = € 2.301,-

02-10-2024   575 x product A (€ 2,85 per stuk) = € 1638,75

Totaal inkoopwaarde 2024                                          € 5.564,75

Verkocht Product A in 2024

1525 

Restant 31-12-2024 Product A

2342-1525 = 817

Voor de voorraadtelling per 31-12-2024 wil ik weten welke waarde ik aan deze 817 stuks Product A moet toerekenen. Heeft iemand voor mij een goede uitleg?

Uiteraard lever ik nog aanvullende informatie als dat nodig is. 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77319-voorraadadministratie-inkoopprijs/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Hi Joost,

Dat is een goeie en heb daar niet over nagedacht. Kijk, mijn producten gaan niet overstuur en kan ook  niet beoordelen welke dus eerst uit moeten. Ik probeer wel te spiegelen met mijn producten, maar dat is ook weer niet volledig waterdicht. 

Ik heb zojuist even gezocht op de door jou genoemde voorraadbeheeropties en vind het lastig om hier de juiste optie te kiezen. Denk jij op basis van mijn informatie dat Economic Order Quantity voor mij geschikt is?

• 3
16 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dat hangt af van het voorraad methode dat je kiest:

FIFO, LIFO, gemiddelde inkoopprijs, etc.

Ik ben meteen weer terug geworpen naar mijn jeugd met Van Der Schroef (Kosten en Kostprijs) en Morse (Cost Accounting). 

Van Henk Fuchs (inderdaad, ook uit zijn boeken les gehad) leerde ik om een voorkeur te hebben voor 'laat (later) winst nemen.' Bij niet bederfelijke waar is dat vaak LIFO, omdat prijzen meestal oplopen. Maar ja, vaak en meestal... Hier is dat juist andersom.

Voor de fiscus geldt dat je een 'bestendige gedragslijn'dient te volgen, dus niet jaarlijks je waarderingsgrondslag veranderen. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

• 0
35 minuten geleden, Red Uohk Eob zei:

Denk jij op basis van mijn informatie dat Economic Order Quantity voor mij geschikt is?

Geen idee. Ik houd me daar ook niet meer bezig als fiscalist. LIFO zoals Insparcom voorstelt, lijkt me logisch. Of dat voor jouw bedrijf optimaal is, valt zo niet te zeggen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
8 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Geen idee. Ik houd me daar ook niet meer bezig als fiscalist. LIFO zoals Insparcom voorstelt, lijkt me logisch. Of dat voor jouw bedrijf optimaal is, valt zo niet te zeggen

Oke, dank voor je reactie! Ik ga nog even verder op onderzoek uit.

• 2
2 uur geleden, insparcom zei:

Van Henk Fuchs (inderdaad, ook uit zijn boeken les gehad) leerde ik om een voorkeur te hebben voor 'laat (later) winst nemen.'

De knalrode Boekhouden geboekstaafd van Hoogheid & Fuchs is een van de weinige studieboeken die ik nooit heb vermarktplaatst.

2 uur geleden, insparcom zei:

Bij niet bederfelijke waar is dat vaak LIFO, omdat prijzen meestal oplopen.

In twijfelgevallen zou ik voor FIFO kiezen omdat je “bederflijk” ruim en niet te letterlijk moet opvatten.

Denk bijvoorbeeld aan producten met een accu of batterij, modellen die verouderen, verpakkingen die worden aangepast aan een nieuwe productlijn, handleidingen die aan nieuwe wetgeving worden aangepast of dozen die verkleuren door licht.

Dat zijn allemaal redenen waarom je de oudste producten eerder wilt verkopen en FIFO een nauwkeuriger beeld van je voorraden geeft.

De fiscale waarderingsgrondslag hoeft weliswaar niet overeen te komen met de bedrijfseconomische realiteit in je magazijn, maar je wilt niet dat er gloednieuwe spullen in de boeken staan terwijl er verouderde meuk ligt te verstoffen op de planken.

• 0
2 uur geleden, Ward van der Put zei:

De fiscale waarderingsgrondslag hoeft weliswaar niet overeen te komen met de bedrijfseconomische realiteit in je magazijn, maar je wilt niet dat er gloednieuwe spullen in de

Dat zijn inderdaad twee compleet verschillende werkelijkheden. 

Fuchs vonden we als mens trouwens leuker dan als docent. Hij kon het je echt moeilijk maken bij examens. Ik krijg nog rillingen als ik aan consolidatie volgens negen verschillende Philips waarderingsmethoden denk. Daar stond dan weer tegenover dat we regelmatig been borrel

gingen drinken bij hem

thuis.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

• 0

Dank voor jullie reacties en tips! 

Dus stel dat ik voortaan LIFO als waarderingsgrondslag ga toepassen, kan ik dan in mijn voorbeeld hierboven voor product A per 31-12-2024 uitgaan van (817-487) x € 3,25? 

Dit muteer ik dan vervolgens als mutatie voorraad en neemt dus mijn voorraad op de balans toe met deze waarde. Als tegenrekening gebruik ik "inkopen". Wat ik zie gebeuren is dat in de W&V dit bedrag wordt gecrediteerd, waardoor mijn kosten lager worden, dus mijn winst neemt dan toe. Ik zou dan liever kiezen voor een systeem waarbij ik dus de laagste inkoopprijs kan hanteren... Maar dit is misschien wel iets te kort door de bocht denk ik.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar