• 0

Inbrengen eenmanszaak in BV - onttrekken eigen vermogen?

In 2024 is mijn eenmanszaak met terugwerkende kracht per 1 jan 2024 geruisloos ingebracht in mijn BV. Het geld dat op de bankrekening stond was een reservering voor de IB over 2023, en een stukje winst dat ik graag wilde onttrekken.

Nu ik dat in 2024 gedaan heb (winst onttrokken en IB betaald over 2023), blijkt volgens de accountant dat er een RC-positie ontstaat ter hoogte van beide bedragen van mij privé aan de BV.

Om deze weer weg te poetsen moet ik deze met dividend rechttrekken. Wat in mijn ogen uiteraard ongewenst is, want nu betaal ik over eigen geld wat de BV in gegaan is ook nog dividendbelasting als ik dit wil onttrekken. Achteraf lijkt het erop dat ik beter eind 2023 mijn eenmanszaak leeg had kunnen maken, en zowel de IB-reservering als de overige winst naar privé moeten halen.

Kan dit alsnog gecorrigeerd worden achteraf, of zijn er andere wegen om alsnog over dit geld te kunnen beschikken zonder hier dividend over te moeten betalen? 

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste René 

Dit: 

1 uur terug, Visserrene zei:

Het geld dat op de bankrekening stond was een reservering voor de IB over 2023

had een deskundig adviseur voor je gereserveerd in de BV als vrij opneembaar (creditering IB schuld). Dat had dan wel bij de inbreng zelf gemoeten. 

Nu achteraf kun je dat nog wel rechtzetten, maar dan moeten de notariële aktes ook allemaal opnieuw, plus dat er dan voor afgelopen 1 oktober een intentieverklaring geregistreerd had moeten zijn, plus het moet dan voor 1 april as. gepasseerd worden bij de notaris. 

Mocht je hier begeleiding bij hebben gehad van een fiscalist, dan mag je dit gerust een blunder noemen, waarvoor diegene beroepshalve aansprakelijk is t.a.v. de kosten van herstel

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Ha Joost, 

Dank voor je verheldering. Ik ga dat verder bespreken met het begeleidende accountantskantoor, in de hoop dat we dit op een of andere manier kunnen oplossen. Eerder werd vanuit daar al  de suggestie gedaan om de IB-betaling (en Zvw overigens), inclusief de opname van de winst over 2023, als schuld te laten staan. Omdat daar tegenover hetzelfde bedrag als kapitaal (of vermogen?) is opgenomen in de BV, dus dat deze boekhoudkundig tegen elkaar weg te strepen zijn.

Klopt die redenatie wat jouw betreft? 

Dank!  

• 0

Niet helemaal. De specifieke regel bij een geruisloze inbreng luidt dat je uit het ingebrachte vermogen (eigen vermogen eenmanszaak) de volgende onderdelen bepaalt:

- aandelenkapitaal 

- lijfrente (ivm evt. FOR)

- creditering IB schuld+ 5% afronding *

- agio.

* De BV mag een schuld aan de inbrenger opnemen ter grootte van de IB (niet ZVW) schuld die bestaat op de overgangsdatum (hier 1-1-24, dus alle nog te betalen IB schulden tm 2023) plus ter afronding 5% van het ingebracht vermogen na lijfrente en creditering. E.e.a. voor zover het totaal van het eigen vermogen dat toelaat.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar