Ik repareer speelgoed in een niche markt en daar ben ik kennelijk goed in want er komt steeds wat meer op mij af.

Daarom ga ik het zakelijk aanpakken, ik vind het leuk en maatschappelijk belangrijk, ook al levert het naast de fulltime job niet bijzonder veel op; niet erg.

Veel gaat via marktplaats. Voordeel: verzending betaald door klant dus dat blijft buiten de omzet, en zo blijf ik ruimschoots binnen de marges van de KOR waardoor de reparatiekosten laag kunnen blijven. (Ik heb niet veel inkoopkosten)

Over marktplaats zakelijk kan ik echter weinig vinden voor mijn situatie:

- Als ik mijn particuliere account omzet naar zakelijk; blijven dan de ervaringen en de leeftijd van het account bestaan?

- Ben ik als "Standaard" zakelijk verkoper meteen gebonden aan een CPC?

- Blijft de verkoop/verzendoptie binnen marktplaats gelijk aan een particulier account?

- Mag je op marktplaats een zakelijk én een prive account aanhouden? (Vooral omdat ik eigenlijk geen zakelijk telefoonnummer wil)

Als ik op marktplaats iets inkoop van een particulier voor zakelijke verkoopdoeleinden of onderdelenvoorraad; moet dat dan ook binnen het zakelijk account; of is het voldoende als ik de inkoopchat vastleg en betaal met de zakelijke rekening; en in boekhouding verwerk? (Zou margeregeling kunnen zijn maar vanwege KOR blijft btw buiten beschouwing)

Ik heb geprobeerd wat te testen maar ik moet direct een KVK nummer invullen als ik het testaccount zakelijk maak.

Overigens mijn eerste post hier... be gentle ;)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77451-zakelijk-account-op-marktplaats/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0
4 uur geleden, mistraller zei:

Over marktplaats zakelijk kan ik echter weinig vinden voor mijn situatie:

Marktplaats heeft een kenniscentrum voor ondernemers én een telefoonnummer. 

image.png.e3d66a1e0f9a637a0b7bed986a7df426.png

Welkom op Higherlevel.nl.

• 2

Dat telefoonnummer had ik inderdaad ook gezien; ik had, met de erg slechte ervaringen met de particuliere chat in mijn achterhoofd nog niet gebeld. Maar ik had ook verwacht dat er hier wel ervaringsdeskundigen zouden zijn die zo gestart zijn ;)

Vandaag inderdaad toch even gebeld. Hoewel het nummer eigenlijk niet voor mij van toepassing blijkt te zijn, heb ik de meeste antwoorden wel beantwoord gekregen.

Enfin hoe het zit aldus de medewerker: (ook handig als naslag voor anderen)

Als je in een particulier account aangeeft dat je zakelijke verkoper bent; dan is dat feitelijk alleen voor het betaalplatform. (DAC7 dus) Je hebt hier inderdaad het KVK nummer nodig, zodat de belastingdienst de gegevens op de juiste manier ontvangt. 

Je account blijft feitelijk gezien worden als particulier account. Als je dus aangeeft dat je zakelijk verkoper bent (je kan niet meer terug) dan behoud je de leeftijd van je account, en je recensies.

Voor marktplaats ben je pas echt "zakelijk" als je een Pro account neemt. Dan pas heb je te maken met CPC, en kan je dus ook de positie van je advertentie beïnvloeden. Iets wat voor mij niet interessant is, kennelijk vinden mensen mij nu ook prima. Ook de manier van betalen met verzending blijft gelijk aan de particuliere manier, dus gebruikt een klant de verzendwijze van marktplaats dan zitten die verzendkosten niet in mijn omzet. 

Daarmee zijn de belangrijkste vragen voor mij nu beantwoord.

Wat ik nog niet goed begrijp, en wat de medewerker mij niet heel overtuigend kon uitleggen, is hoe je 2 marktplaats accounts naast elkaar mag houden; als marktplaats ze uiteindelijk nog altijd als "particulier" ziet. Het mag zei ze, zelfs met 1 telefoonnummer; als je maar 2 mailadressen hebt, maar de medewerker begon mij uit te leggen dat je prima in je zakelijk account ook je prive spulletjes kon kopen (en verkopen). Dat leek mij zelf nogal een slecht advies, want sowieso wil je prive en zakelijk strikt scheiden, ik wil natuurlijk niet dat de oude spulletjes van de kinderen ineens mee gaan tellen in mijn omzet. Dus ik maak na het omzetten naar zakelijk een nieuw prive account aan en dan hoop ik maar dat ze me niet op basis van ip adres gaan blokkeren of zo.

Inkopen van goederen wist ze natuurlijk geen goed antwoord op te geven, maar ik denk dat het ook niet heel veel uitmaakt, als de betaling zelf maar van de zakelijke rekening komt, en ik leg de aankoop goed vast voor de boekhouding, dan lijkt me dat voldoende.

• 0

Je omzet op marktplaats heeft uiteindelijk niets met je omzet te maken.
Je zal uiteindelijk ook buiten marktplaats omzet krijgen.

Je moet marktplaats als advertentie of bemiddelingsplatform zien.

Uiteindelijk bepaal je zelf welke advertentie prive en zakelijk zijn.
Als je er maar duidelijk over blijft, zodat je eventuele vragen van de belastingdienst ook kan beantwoorden.
Toen ik nog een eenmanszaak had verkocht ik ook wel eens dingen vanuit prive, die niets met het bedrijf te maken had,  denk aan mijn auto of inboedel.
Deze heb ik natuurlijk niet opgenomen in mijn bedrijfsboekhouding, maar ik heb wel de correspondentie bewaard, zodat ik ook 7 later nog wist waar dat geld vandaan kwam.

Succes met de nieuwe onderneming!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar