Goedendag,

Even een vraagje waarbij ik een beetje expertise nodig heb van iemand op dit gebied...

Kortgelden ben ik van een eenmanszaak naar een BV veranderd. Een werkmaatschappij BV en daarboven een Holding BV.

Ik ben nu zelf en als enige in dienst bij de Holding BV. Mijn boekhouder zou de salarisadministratie hiervoor voor mij doen. (loonstrook en aangifte loonbelasting). Uiteindelijk ontving ik van hem een loonstrook en een aangifte loonheffing. Op de loonstrook zag ik staan een inhouding van onder andere zorgverzekering. De loonheffing aangifte die ik moest betalen was €1.474. Toen ontving ik een brief van de belastingdienst met een sectorcode 45. Dit heb ik naar mijn boekhouder gestuurd en hij heeft mij hierop een nieuwe loonstrook gestuurd die netto iets hoger uitviel en ik zag geen inhoudingen meet staan voor bijvoorbeeld zorgverzekering. Ook kreeg ik een nieuwe aangifte loonheffing van €2.029. Dit is dus allemaal veranderd nadat ik mijn boekhouder de brief heb doorgestuurd over de aan mij toegekende sectorcode. Op internet lees ik op verschillende sites dat een DGA (zonder personeel) en dat is bij mij het geval, de sectorcode niet op hemzelf hoeft toe te passen. Ik heb twee kopieën bijgevoegd van de salarisstroken waarbij de persoonsgegevens zijn weggehaald. Graag hoor ik wat hier eventueel niet goed gaat en hoe ik de aangifte loonheffing moet doen en welke sectorcode op mij als DGA van toepassing is, ondanks de brief van de belastingdienst. Veder heb ik dus geen personeel in de holding bv op mijzelf na. Ook zag ik op belastingdienst zakelijk, als ik inlog met e-herkenning van de holding bv dat er twee soorten loonaangifte gedaan kunnen worden. Regulier en vooraf ingevulde DGA loon aangiftes. (Ik heb het idee dat mijn boekhouder dit niet zo vaak bij de hand heeft....) Alvast hartelijk dank voor het meedenken en jullie reacties. 

loonstrook 2.jpg

loonstrook 1.jpg

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77513-dga-salaris-loonheffing-sectorcode/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 1

Boekhouder erop wijzen dat een 100% DGA (enig aandeelhouder van zowel holding als werk BV) niet verplicht sociaal verzekerd is. Dus laag tarief ZVW wordt ingehouden op het nettoloon, en geen premie WGA.

Hier heeft de fiscus mogelijk geblunderd, want als er geen personeel in de werk BV werkt, dan is er geen sectorcode van toepassing. Of heeft de notaris bij de inschrijving KvK aangegeven dat er personeel in dienst is? Dan ligt de fout daar.

Fiscus brief sturen dat er geen verzekerd personeel in dienst is. Boekhouder de suggestie doen om voortaan geen loonadministratie te voeren, want lukraak sociale verzekeringsplicht overnemen omdat er een sectorcode is afgegeven, getuigt niet van de juiste kennis 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dag Joost, dank voor je reactie. Hier kan ik wel wat mee.

Er is door de notaris bij de inschrijving aangegeven dat er geen personeel in dienst is. De boekhouder heeft voor mij het loonheffingsnummer voor de holding aangevraagd, wellicht ligt daar de fout dan? Dus bij de loonaangifte is geen sectorcode van toepassing. Dan kan dit nog gecorrigeerd worden in de loonaangifte voor deze maand. Wat moet daar dan ingevuld worden, als ik vragen mag.

• 1

Zo te zien ben je op 1 februari in dienst gekomen, dus de eerste loonaangifte wordt in maart gedaan (over februari).

Overigens gebruik je met dit soort loonprogramma's (Loon, als ik het goed zie) die aangiften van de belastingdienst helemaal niet, maar de aangifte wordt vanuit Loon (via het certificaat van Loon) naar Digipoort verzonden.

"What, me worry?"

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar