• 0

Eigen vermogen lijkt niet te kloppen in boekhouding van opvolgende jaren

Ik gebruik al sinds 2017 het boekhoudprogramma eaccounting van Visma. Tot een tijdje terug leverde ik dan die gegevens aan bij een extern adviseur en die maakte dan de jaarrekening en inkomsten belasting aangifte. En ik denk dat zij dan ook de gevens corrigeerde waar ik evt. iets fout had geboekt. Omdat de facturen daar wat uit de hand liepen en ik het gevoel had dat ik zelf toch al het meeste werk had gedaan wil ik nu maar helemaal zelf proberen.

Omdat ik de boekhouding met terugwerkende kracht moet invoeren tot twee jaar terug zit ik nu weer midden in het traject.  Mij valt nu bij het vergelijken van de balans van de opvolgende boekjaren op dat het eigen vermogen vanaf een bepaald jaar steeds hoger wordt. Een cumulatieve reeks die (nu) jaarlijks verder ophoogt. Nu heb ik het vermoeden dat dat niet klopt? (is dat zo?).  Ik zou denken dat aan het eind van een boekjaar het verschil tussen opname privé en stortingen van privé een eenmalig gegeven is? Nu lijkt het er op alsof er vanaf het nieuwe boekjaar door wordt geteld en veel te hoog uitkomt. Dus van eerst zeg een 4500 is nu sprake van 48000 als eigen vermogen. Was het maar waar :)

Ik zit dus met enkele vragen:

1. heb ik het goed dat dit niet klopt?
2. Zo ja, Wat is hier mis gegaan?
3. Zo ja, Hoe kan ik dit weer goed krijgen?

Ik zie uit naar jullie verhelderende adviezen. Dank.

Scherm­afbeelding 2025-04-02 om 16.14.55.png

Scherm­afbeelding 2025-04-02 om 16.15.49.png

Scherm­afbeelding 2025-04-02 om 16.16.51.png

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik heb het vermoeden dat dit inderdaad het probleem is. In dat geval zou er ook een verschil moeten zijn in de balans dat ieder jaar oploopt.

Eindsaldo kapitaal = Beginsaldo kapitaal + Stortingen -/- Opnames + Resultaat boekjaar

Ik heb persoonlijk geen ervaring met eAccounting van Visma, maar in (bijna) alle boekhoudsoftware hoor je ofwel een resultaatboeking te maken, ofwel het resultaat handmatig bij het kapitaal op te tellen in de beginbalans van het nieuwe boekjaar.

• 0

Er was inderdaad wel iets wat niet klopte met het resultaat. Heb dat nu voor alle jaren verwerkt en lijkt beter te kloppen. Toch zie ik nog steeds bedragen staan waarvan ik denk dat dat niet klopt.

Ook de BTW lijkt nu niet te kloppen. Ook daar zit een cumulatief iets in. Gezien de omzet en verkoop is de btw bij lange na geen 28457,--  Of kloppen die "cumulatieve" bedragen wel? En moet je daar verder net naar kijken? 

Scherm­afbeelding 2025-04-04 om 11.40.28.png

Scherm­afbeelding 2025-04-04 om 11.43.51.png

• 0

In principe behoor je ieder jaar bij dit soort btw-balansposten journaalposten te boeken, waardoor deze niet blijven doortellen in het volgende boekjaar. Ik neem aan dat op rekening "1690 Btw-afdrachten/-teruggaven lopend jaar" enkel datgene wordt geboekt dat de rekening beschrijft? Waarop worden de verschuldigde en te vorderen btw-bedragen geboekt? In principe zou je alles wat te maken heeft met de btw op verschillende grootboekrekeningen moeten bijhouden die je aan het einde van ieder jaar tegen elkaar kan wegstrepen als het ware. Het verschil dat je dan nog overhoudt zou gelijk moeten zijn aan de laatste aangifte (lees: het bedrag dat nog moet worden afgedragen).

Daarbij valt het me ook op dat er op jouw screenshots een Algemene Reserve én een Kapitaalrekening te zien zijn. Welke rechtsvorm heb je? In het geval van een eenmanszaak kan er geen sprake zijn van een algemene reserve. 

• 0

De cumulatieve bedragen kloppen waarschijnlijk wel want die bestaan uit optellingen van meerdere jaren. Je zult bij de BTW dus wel vanaf 2020 ca 28000 hebben afgedragen in 4 jaar.

Voor zowel Prive stortingen en opnamen als BTW rekeningen geldt dat het gebruikelijk is om jaarlijks de rekeningen weer naar 0 te boeken. Als je dat niet doet dan krijg je als je 40 jaar ondernemeemt op een bepaald moment een miljoenen saldo van alles

Noem het de jaarlijkse voorjaarsschoonmaak van je balans om na het vaststellen van de jaarrekeningen de saldi van die rekeningen weer op 0 te zetten.

Mijn voorkeur heeft het om dit te doen in een zogenaamde periode 13 van de boekhouding.

Periode 1 tm 12 zijn alle reguliere treansacties en in periode 13 maak je dan opschoonboekingen en eventueel verwerk je verschillen tussen je commerciele winst en fiscale winst.

Andere boekhouders kiezen ervoor om het opschonen in periode 1 (of soms periode 0)  van het nieuwe jaar te doen

Voor het kapitaal zou het betekenen dat je in dit geval (als je alle jaren ineens opschoont) het volgende moet boeken

Rekening Debet Credit
0610 AOv 3.841  
0640 Prive stortingen 72.501,25  
0650 Prive opnamen   120.703,85
0510 Algemene Reserve 44.361,60  

Daarna staan al die rekeningen op nul behalve de algemene reserve en dat is hoe het gebruikelijk is.

De 06xx rekeningen zijn niet veel meer dan tijdelijke saldi om in je jaaraangifte IB makkelijk die bedragen te kunnen terugvinden.

Bij BTW geldt iets vergelijkbaars het zijn controle saldi zodat je einde van het jaar kan controleren of het totaal saldo van elke rekening overeenkomt met wat je hebt opgegeven in je 4 kwartaal aangiften.

Ik kan hier geen voorbeeld journaalpost maken omdat er nog BTW rekeningen ontbreken die je waarschijnlijk aan de activa kant op de balans hebt staan

• 0
9 minuten geleden, Sproso zei:

Daarbij valt het me ook op dat er op jouw screenshots een Algemene Reserve én een Kapitaalrekening te zien zijn. Welke rechtsvorm heb je? In het geval van een eenmanszaak kan er geen sprake zijn van een algemene reserve. 

Dat is wel een beetje definitie kwestie. Voor een geschoolde boekhouder levert dit natuurlijk brandende ogen op. Maar of de rekening nu algemene reserve heet of "Eigen vermogen" maakt natuurlijk niet zoveel uit..
Er zal in het (standaard)rekeningschema van Visma vast een "betere" rekening zijn kwa naamgeving.

Maar wat telt is dat het Totaal eigen vermogen er nu goed uit ziet, (of het ook echt helemaal klopt kunnen we niet vasttellen natuurlijk)

Ik zou het gebruik van de term Algemene reserve in deze balans zien als een schoonheidsfoutje.

• 0
(aangepast)

Roel bedankt voor de goede toelichting.
- Kan ik in plaats van in een keer op "0" zetten dat ook nog bij elk jaar apart doen?

- ik kan de post algemene reserve hernoemen naar Eigen Vermogen.

- Dus die BTW rekeningen kan ik ook op "0" zetten aan het begin van het jaar? Hoe boek je dat dan af?
Wellicht dat dit overzichtje het nog wat duidelijker maakt?

Scherm­afbeelding 2025-04-04 om 12.42.21.png

aangepast door mr_business
  • 0
(aangepast)

Ik had mijn antwoord al staan maar kennelijk vergeten om de reactie ook te plaatsen dus bij deze alsnog:

De boeking voor Eigen vermogen  kan je het ook per jaar doen. Ik moest wel het cumulatief pakken omdat ik de jaarstanden niet heb.

Voor de BTW boek je in principe alle rekening tegen dus 1610 maak je een debitering en zo voor elke balansrekening  (rekening overige verschillen dus niet)

Dan ziet de JP er zo uit

Rekening Debet Credit
1610 BTW hoog ink 1.371,67  
1600 BTW hoog verkoop   1051,15
1652 BTW inkoop EU (voorbel) 140,70  

1651 BTW inkoop EU

1690 BTW Afdracht

9380 Verschillen

140,70

320,00

0,52

Met deze journaalpost staan alle rekeningen weer op 0 behalve de verschillen rekening.

aangepast door Roel J

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar