• 0

ontvangen uurvergoeding van meerdere jaren> investeren in voorraad > belasting?

Al een poos verricht ik (advies) werkzaamheden voor een kleine  cooperatie in oprichting.

Het begon met een bestuursfunctie in de vrije tijd, inmiddels is het meer dan een bestuursfunctie en is de vergoeding ook meer dan een vrijwilligersvergoeding.

Nu had de cooperatie afgelopen jaren geen geld om de vergoedingen uit te keren, dit is dus blijven staan en inmiddels opgelopen tot een aardig bedrag.

Nu zit ik met het volgende: ik overweeg om een eigen bedrijf te beginnen in de handel en reparatie. (wat nu mijn hobby is)

Als ik voor mezelf begin kan ik de cooperatie ook een factuur sturen (hier staan ze voor open, zijn meerdere adviseurs die dit ook doen) van de gemaakt uren en op deze manier de opgebouwde vergoeding uit te laten betalen.

Zou voor mij een mooi startkapitaal zijn om handelsvoorraad te kunnen kopen en ik hoef dan niet bij de bank te lenen of prive geld er in te steken.

Ik zit alleen met de belasting, want hoe wordt dit dan belast ? Moet ik over het bedrag wat ik dan incasseer en in de voorraad stop (dus in het bedrijf laat zitten) belasting betalen ? En hoeveel?

Of is het beter om het prive uit te laten keren en dan terug in het bedrijf te stoppen ? (dan gaat er denk ik wel veel belasting af)

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Het bedrag is hoe dan ook (uiteraard) belast. Investeren in voorraad van je nieuwe bedrijf verandert daar niets aan. Dat worden pas kosten als je uit die voorraad iets verkoopt. 

Hoeveel belasting je krijgt bent over dit bedrag valt zo niet te zeggen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
10 uur geleden, centrifugist zei:

Als ik voor mezelf begin kan ik de cooperatie ook een factuur sturen (hier staan ze voor open, zijn meerdere adviseurs die dit ook doen) van de gemaakt uren en op deze manier de opgebouwde vergoeding uit te laten betalen.

Een factuur met btw sturen voor (in het verleden geleverde) privé diensten die niets met de werkzaamheden (handel en reparatie) van de nieuw op te starten onderneming te maken hebben ?

Het zijn ‘gewoon’ privé inkomsten die als bijverdiensten in de jaaropgave IB opgenomen moeten worden.

De ontvangen beloning kan je als privé storting in je nieuwe onderneming stoppen om daarmee een handelsvoorraad aan te kopen.

De rente op een geldlening van een bank is hoger dan de rente die je op een privé spaarrekening zou ontvangen. Dus geen geld lenen als je zelf ongebruikt geld hebt liggen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar