Ga naar inhoud

Hulp bij invullen formulier belasting? (starter)

Geplaatst:

2lollypop2

Hallo,

Ik wilde proberen het formulier voor de belastingdienst in te vullen.

(opgaaf startende onderneming)

Valt toch nog niet mee om hier geen fouten in te maken en hoop dat iemand me kan helpen met mijn vragen.

Even een korte uitleg. Ik start een bemiddelingsbureau zeg maar.

Werkgevers kunnen vacatures opgeven (x bedrag per vacature)

Werknemers kunnen hun CV opgeven (x bedrag inschrijfkosten voor een jaar)

Mijn werk zal dus zijn, het zoeken naar de juiste match.

Doe dit gewoon van huis uit, met PCtje.

Ik stuit op de volgende vragen:

* gegevens belastingadviseur of boekhouder. Uhm...?

*Hoeveel opdrachtgevers of afnemers verwacht u in het eerste jaar te hebben?

Ik mag aannemen dat ik hier werkgever en werknemer op 1 stapel moet zien, maar ik heb werkelijk geen idee hoeveel dat er zullen gaan worden ik ben immers niet helderziend ;).

Mag ik bv gokken 20 om 50 totaal 70 en dan maar hopen dat het er niet meer of minder gaan zijn, of hoe werkt dit?

*Hoeveel uur per week verricht u arbeid in uw onderneming?

Ook hier heb ik weer werkelijk geen idee, stel dat ik perongeluk helemaal geen klanten binnen sleep? Stil zal ik niet zitten, maar hoe vul ik dit in?

*Maak een schatting van de winst of het verlies van de onderneming in een heel jaar

Hier hoef ik dus niet te kijken naar wat er inkomt of uitgaat, alleen kijken of ik winst of verlies zal gaan hebben aan het eind van het jaar.

Dus bijvoorbeeld, ik begon met niks en ben straks 10.000 euro rijker(of armer). zoiets?

*Maak een schatting van uw omzet in een heel jaar.

Tja, lijkt mij toch ook weer afhangen van hoeveel klanten ik binnen sleep. Dat weet ik dus niet. Hoe los ik deze vraag op? Moet ik hier trouwens de btw die ik mijn klanten reken er ook bij tellen?

* Maak een schatting van uw kosten/inkopen/investeringen in een heel jaar.

Wat valt hier wel onder en wat niet? Ik werk thuis, dus bv iets te drinken in huis hebben, of de website kosten, of autoritjes?

*Gaat de onderneming goederen leveren aan afnemers in andere EU-landen.

Ik snap deze vraag niet. Ik heb bovenaan uitgelegd wat ik ga doen. Is deze vraag dan voor mij van toepassing?

Ik geloof dat dit het zo was :-[

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Featured Replies

Geplaatst:

Edo van Santen

Ik raad je aan toch eerst eens langs een boekhouder en een starterscursus van de kamer van koophandel te gaan, voordat je je inschrijft. Bezint eer ge begint. Dit zijn nog de makkelijkste fromulieren en vragen. Als je bedrijf eenmaal is gestart, moet dit soort vragen 'dagelijks' beantwoorden.

succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Wijze oude man |Mentor | Pitcholoog (c)

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

* gegevens belastingadviseur of boekhouder. Uhm...?

Als je een belastingadviseur of boekhouder hebt vul je de gegevens in, anders niet.

*Hoeveel opdrachtgevers of afnemers verwacht u in het eerste jaar te hebben?

Dit wordt mede gebruikt om te beoordelen of je voor de belastingdienst ondernemer bent. Vul gewoon een schatting in, als het er maar meer dan 1 is... ;-)

Dit is om een inschatting te krijgen in je recht op zelfstandigenaftrek en dergelijke. Gewoon een schatting invullen.

*Maak een schatting van de winst of het verlies van de onderneming in een heel jaar

Je maakt een inschatting van je inkomsten, en een schatting van je uitgaven. Het verschil vul je hier in. Mocht het later anders uitpakken, dan kun je dat in je aangifte corrigeren.

Dit is om te beoordelen of je per waarschijnlijk jaar, kwartaal of maand BTW moet afdragen. BTW zit hier dus niet bij in!

Een schatting van de kosten die je voor je onderneming zult gaan maken...dat weet je zelf het beste.

Lijkt me simpel. Ga je klanten uit hele de EU krijgen, of alleen uit Nederland?

Tot slot: er zijn blijkbaar veel elementaire dingen waar je te weinig kennis van hebt. Neem een boekhouder in de arm, dat kan je op termijn een hoop geld schelen!

Geplaatst:

qommuniqa

Eerst even: welkom hier, en ik wil als eerste reaktie niet vervelend doen maar:

""Ik stuit op de volgende vragen:

* gegevens belastingadviseur of boekhouder. Uhm...?""

Zou hiermee bedoeld kunnen worden dat je de gegevens van je boekhouder moet invullen?? ;)

Dan de rest van je vragen:

Als startende ONDERNEMER heb je een ondernemingsplan(netje) gemaakt? Als is het maar een idee van wat je gaat beginnen? Hier zou je al deze vragen beantwoord MOETEN hebben...

Succes

Rick

Geplaatst:

2lollypop2

• Auteur

Dit is om een inschatting te krijgen in je recht op zelfstandigenaftrek en dergelijke. Gewoon een schatting invullen.

Je maakt een inschatting van je inkomsten, en een schatting van je uitgaven. Het verschil vul je hier in. Mocht het later anders uitpakken, dan kun je dat in je aangifte corrigeren.

Dit is om te beoordelen of je per waarschijnlijk jaar, kwartaal of maand BTW moet afdragen. BTW zit hier dus niet bij in!

Een schatting van de kosten die je voor je onderneming zult gaan maken...dat weet je zelf het beste.

Ik vind het erg fijn dat jullie willen helpen.

Het is niet dat ik de gestelde vragen niet begrijp, maar dat ik bang ben het gewoon niet goed in te vullen en dat daar dan weer een staartje aan zal zitten (och wat leg ik weer handig uit)

Ik las op de belastingsite het volgende:

Uw eerste aangifte omzetbelasting gaat in de regel als volgt: u heeft zich als startende ondernemer aangemeld bij de Belastingdienst. U ontvangt uw eerste 'Aangifte omzetbelasting'. U vult het formulier in en stuurt het terug, ook als u nog geen omzet heeft gemaakt.

Nog niks gedaan en dan al een "aangifte omzetbelasting" krijgen, of heb ik het verkeerd begrepen? Ik neem toch aan dat het wel wat uitmaakt hoe en wat ik op het "opgaaf startende onderneming" formulier invul. (kan iemand mij iets meer uit de knoop halen, met wat ik kan verwachten/hoe dit in elkaar steekt?)

Lijkt me simpel. Ga je klanten uit hele de EU krijgen, of alleen uit Nederland?

Maar ik lever geen goederen? Zodoende dat ik deze vraag stelde.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

• 1 month later...
Geplaatst:

sirlancelot

Hi, heb je nog hulp nodig???.........waar ben je gevestigd.....misschien ken ik wel een boekhouder bij je in de buurt. Ik had in het begin ook problemen met mijn belastingpapieren. Een vriend van mij doet boekhoudingen en belastingaangiftes dus ik was gered. Hij heeft ook een netwerk van boekhouders in heel Nederland, dus misschien zit er een bij je in de buurt. :D

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.