• 0

Strategie en bezieling samen?

Hallo allemaal,

 

Zoals het hoort bijna dit hele, interessante forum uitgespit (zo voelt het tenminste, zal vast wel heel veel ook overgeslagen hebben). Maar ik heb toch nog een vraag, meer een nieuwsgierigheid. Met iemand had ik een discussie over het hebben van een strategie en bezieling. Volgens die persoon rijmt dat niet met elkaar. Je voert de onderneming, omdat je er al je passie in kwijt kunt en doet wat je prettig vindt om te doen. Een strategie houdt in dat je gaat kijken waar je geld in kan verdienen en die kansen grijpt. Een kans zou zijn: veel Nederlanders hebben schulden, dus dan zou je geld kunnen verdienen door leningen met een goedkopere lening af te laten sluiten. Hiermee gaat het je eigenlijk alleen maar om het verdienen van geld en hou je geen rekening met het hebben van een goed gevoel aan je onderneming.

 

Bezieling is volgens mij één van de belangrijkste elementen van je onderneming. Zonder passie ben je, denk ik, al heel snel uitgeblust en houd je niet vol. Maar ik denk dat het ook belangrijk is om een visie/strategie te hebben, om te weten waar je naartoe gaat en of dat doel ook wel realistisch is. Anders houdt je bedrijf het ook niet lang vol. Ieder mens houdt zich volgens mij wel bezig met zijn vakgebied (er kan wel een tekort aan technici zijn, maar ik heb totaal geen technisch inzicht, dan heeft het voor mij geen zin om hier iets mee te doen) en waar zijn/haar passie ligt. Dus komt passie meestal toch al wel op de eerste plaats. Dat is ook iets wat ik gehaald heb uit de thread over beweegredenen van starters en belemmeringen (erg herkenbaar en leuk om te lezen).

 

Om een lang verhaal kort te maken: wat vinden jullie van de stelling dat bezieling en een strategie niet samen gaan?

 

Groetjes,

Susanne

p.s.-je ik weet niet of ik in het juiste forum zit, ben nog maar een beginneling :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Strategie en bezieling gaan juist heel goed samen!

 

Je strategie volgt uit je missie en visie.

 

Het verschil tussen missie en visie

In een zin is het verschil: een missie is waarvoor we staan, een visie is waarvoor we gaan. De missie heeft te maken met waarden en identiteit. Wie zijn we, wat zijn onze waarden, hoe willen we met onze klanten en medewerkers omgaan? Een visie geeft aan: hoe gaan wij de wereld van morgen beïnvloeden zodat wij succes hebben?

 

Het verschil tussen visie en strategie

Een visie is wat we willen bereiken, de strategie hoe we het willen bereiken. De strategie volgt op de visie. In het voorbeeld van Easyjet was de visie iets als: ´Vliegen is geen luxeproduct, juist de prijs is belangrijk´.

 

Bron: http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-vaardigheden/visie-ontwikkelen/organisatie

 

Als jij dus een passie hebt voor bepaalde zaken zouden deze in je missie en visie al naar voren moeten komen. Wat is er fout om na te denken over hoe je die passie omzet naar iets effectiefs?

 

Zie ook deze ondernemers: Greenseat.

Link naar reactie
  • 0

Ik onderneem vanuit bezieling, maar heb tochecht een strategie nodig om te bepalen en te realiseren waar ik over vijf jaar sta.

 

Dat strategie aleen maar om 'veel geld verdienen gaat' vind ik klinklare onzin, hoe ziet een politieke strategie er anders uit?

 

stra·te·gie (de ~ (v.), ~ën)

1 kunst van oorlogvoering op grote schaal

2 plan volgens welk men te werk gaat

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie verhelderende reacties! Hier kan ik tenminste weer goed de discussie mee ingaan ;). Ik ben het met jullie eens dat het een samenspel is tussen gevoel en verstand (wat volgens mij min of meer hetzelfde is) en dat het heel goed samengaat.

 

Het voorbeeld van GreenSeats vond ik ook heel sterk.

 

Fijn overigens dat ik in het goede forum zit te kletsen :).

 

Groetjes,

Susanne

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie verhelderende reacties! Hier kan ik tenminste weer goed de discussie mee ingaan ;). Ik ben het met jullie eens dat het een samenspel is tussen gevoel en verstand (wat volgens mij min of meer hetzelfde is) en dat het heel goed samengaat.

 

Ik vind zelf bezieling het "gevoel" wel ontstijgen. Gevoelens zijn lang niet altijd goede raadgevers als je onderneemt; ondernemers zijn denk ik bovengemiddeld goede "gevoelsnegeerders en bezielingsvolgers". Je angst(en) kunnen negeren, je gevoel van teleurstelling en afgewezen-zijn kunnen omzetten in een drijfveer om er dubbel zo hard tegenaan te gaan; dat gaat voorbij aan je tijdelijke gevoeletjes en gaan uit van iets hogers, groters, misschien zelfs wel "neutralers" dan je gevoel. Als je terugkijkt denk je "Hoe ben ik dáár ooit doorheengekomen?"? Ik denk dat bezieldheid zowel je gevoel als je verstand weet te inspireren, want soms moet je gewoon even verstandig zijn (en dus je gevoel negeren) en soms gewoon je gevoel volgen, en wat nou maakt dat je daar wijze keuzes in maakt is me toch wel een beetje een raadsel soms ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Blader ook eens het boek 'Strategisch denken' van Rene ten Bos door. Dat heeeft mij als student/ondernemer geholpen om buiten de standaard theorien door ook de gevoelsmatige kant van strategie leren kennen.

 

Mintzberg is een van de toonaangevende pioniers op dit gebied, zeker het bekijken waard. Daarnaast denk ik dat het moeilijk is om een absolute definitie te maken van strategie. Vandaar ook dat er zoveel over gediscussieerd wordt ;).

 

Succes met de discussie!

Aantrekklijke, doelgerichte en gebruiksvriendelijke websites.

 

www.lemuel.nl

Link naar reactie
  • 0

@Annedien: om bezieling als gevoel te omschrijven is misschien inderdaad wat kort door de bocht. Probeerde het enigszins in een hokje te plaatsen (bezieling is passie/drive en passie is een gevoel). Maar dit doet bezieling eigenlijk wat te kort. Ik vind dat je het wel heel erg mooi hebt omschreven.

 

@Christine: voor mij is dit ontspannend kletsen, hoewel serieus bedoeld. Ik heb al willen ondernemen vanaf dat ik vier jaar was of zo (het idee van eigen baas zijn sprak me toen waarschijnlijk erg aan, dat krijg je als je naar je ouders moet luisteren op een eigenwijze leeftijd :)) en dan is het toch zo’n beetje thuiskomen op zo’n forum. Ook al gaat het over belastingformulieren invullen of zoiets.

 

@Bart: bedankt voor de boekentips! Zal ze zeker eens gaan lezen. En ook aanbevelen bij degene met wie ik aan het discussiëren was. Er gaat waarschijnlijk voor ons allebei een wereld open en draagt het ook bij aan de discussie.

Een strategie is door Gijs beschreven/gequote als: hoe jij je visie (wat je wil bereiken) wil bereiken. De weg ernaartoe. Het plan (zoals omschreven door Nonex). Een soort van routebeschrijving, zeg maar ;). Maar het blijft interessant om over dit soort dingen als strategie te discussiëren. Uit de meeste discussies haal je toch wel iets leerzaams, zoals ik al wel merk.

 

Groetjes,

Susanne, de leerlinge 8)

Link naar reactie
  • 0

 

Een strategie is door Gijs beschreven/gequote als: hoe jij je visie (wat je wil bereiken) wil bereiken. De weg ernaartoe. Het plan (zoals omschreven door Nonex). Een soort van routebeschrijving, zeg maar ;).

 

Uit 'Alice in Wonderland':

 

Alice: “kunt u me misschien vertellen welke kant ik op moet?”

Kat: “dat hangt er heel erg van af waar je heen wilt”

Alice: “dat kan me niet zoveel schelen”

Kat: “dan doet het er niet toe welke kant je opgaat"

Alice: “als ik maar ergens kom, begrijpt u?"

Kat: “o, dat zal wel lukken, als je maar lang genoeg doorloopt".

 

Nog een leuke boekentip: 'zingeving in strategie, de mens als kloppend hart van de organisatie' van Lynda Gratton

 

www.chainsupport.nl

 

stippel je eigen loopbaan uit, voordat iemand anders dat doet....

Link naar reactie
  • 0

@Annedien: om bezieling als gevoel te omschrijven is misschien inderdaad wat kort door de bocht. Probeerde het enigszins in een hokje te plaatsen (bezieling is passie/drive en passie is een gevoel).

 

Voor mij is bezieling óók iets anders dan passie en drive. Om ze even uiteen te rafelen:

 

Passie is hartstochtelijke liefde. Die vind ik nog wel behoorlijk bij "bezieling" horen, maar is wel gericht op een onderwerp, bezigheid of object om "hartstochtelijk lief te hebben". Dat hoeft niet per sé, je kan ook absolute passie ervaren, dat wil zeggen, je bent "in" die passie, de passie is in jou, je bént de passie, hoe je het ook beschrijven wil, zonder dat daar een onderwerp voor is.

Maar in de praktijk richt passie zich meestal wel ergens op.

Kunnen we met zekerheid stellen dat liefde een "gevoel" is?

Weten we überhaupt wel wat een "gevoel" is, anders dan wat we hebben meegekregen van onze cultuur en wat de psychologie, neurowetenschappen en biochemici voor ons hebben gedefinieerd als begrip?

Is het bijvoorbeeld een "weten" of "voelen" dat de definitie gebrekkig is, op het moment dat we handelen vanuit liefde of overweldigd worden door liefde?

 

Drive is "drijfveer, gedrevenheid". Eigenlijk idem: je bent gedreven om iets te bereiken en is dus ook gericht op een onderwerp of toestand of "te bereiken staat" van iets.

Je hebt een drive om mensen te helpen, een drive om rijk te worden, een drive om ondernemer te zijn, een drive om te groeien als mens. Dat impliceert altijd van punt A naar B, een ambitie dus. Het impliceert ook dat een persoon met een drive minder gelukkig is als hij of zij niet handelt naar die drive.

 

Bezieling is volgens algemeen geldende opvattingen "inspiratie". Ik vind zelf inspiratie veel meer iets dat puur naar zichzelf verwijst dan passie en drive. Inspiratie en bezieling vinden vaak wel uitingsvormen, ze zetten vaak (maar niet altijd) aan tot handelen of ze hebben tot gevolg dat wàt je doet of maakt dan een bepaalde uitstraling of kwaliteit heeft ("Een geïnspireerd ontwerp", "Bezielde woorden"), maar deze begrippen bevinden zich ook in een veel abstracter domein.

Wat is ziel, en wat dan dus bezieling? Wie of wat inspireert je dan ("De ingeblazen adem van de Geest", de van Dale blijft verre van zulke verwijzingen en noemt het "1. gevoel hoe men een klus, m.n. het maken van een kunstwerk, kan aanpakken"-- zelf vind ik dat een veel te beperkte omschrijving maar soit, blijkbaar willen ze zich niet branden aan religieuze en filosofische verwijzingen.)

 

Toch ken ik bezielde danwel geïnspireerde mensen die geen dadendrang of zijnsdrang hebben. Die zijn vervuld en vredig met het bezield-zijn, zonder dat dit ze tot iets aanzet. Of misschien inspireert het bezield-zijn ze tot een ambitieloze vorm van leven. Of ze denken niet in termen van iets zijn/iets niet zijn en beschouwen het bestaan vanuit een niet-dualistische zienswijze.

Ik ken ook ondernemers die ambitieloos ondernemen, die de bezieling ervaren om te ondernemen zonder dat hier een ambitie aan ten grondslag ligt, of die het ondernemerschap zien als manier om als mens te groeien maar bijvoorbeeld juist om te leren om dat te doen zonder aan het resultaat te hechten. (Om geen enkele gevoelsmatige consequentie te verbinden aan het "slagen " of "falen" daarvan)

Daar kan je weer van zeggen dat ze dan dus de ambitie hebben om ambitieloos te zijn, en dat klopt dan ;), dus helemaal waterdicht is die redenatie van "bezieldheid zonder daden- of zijnsdrang" vaak ook niet. (Maar daarvoor ben ik dan ook weer niet genoeg aanhanger van de griekse (en moderne Westerse) denkschool om alleen maar waterdichte redenaties te "dulden". ;-)

 

Voor sommigen is bezield ondernemen een strategie om zichzelf te ontwikkelen, sommigen voelen zich geïnspireerd om de wereld beter of mooier te maken en maken zich de beginselen van strategie meester om hier ook handen en voeten aan te geven. Sommigen hebben een visie die onrealistisch lijkt en op een dag hebben ze bijgedragen aan de wereldvrede en mogen daarvoor een Nobelprijs in ontvangst nemen, of zijn ze multimiljonair, of ze hebben aangetoond dat tijd niet lineair is, enzovoorts.

 

Strategie is weinig anders dan "Wat wil je bereiken en hoe ga je dat doen?", in alle varianten die daarop te verzinnen zijn. Op het moment dat je vantevoren afweegt of je eerst zal stofzuigen of eerst zal dweilen ben je al bezig met een strategie om je woonkamer schoon te maken. Een monnik die een sutra leest over hoe een andere monnik antwoordde op een bepaalde vraag probeert hij hier de strategie aan te onttrekken die die persoon toepaste om verlicht te raken. Zo beschouwd zijn de tien geboden dus ook strategische beginselen om een "goed" leven te leiden. En een ondernemingsplan om een "goede" onderneming op te zetten.

 

En geen strategie is ook een strategie ;)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is deze hele discussie ontstaan door de lading die het woord strategie heeft.

Strategie is iets waar grote bedrijven veel mee schermen en daardoor niet iets lijkt voor de kleine ondernemingen. Strategie klinkt dan erg als kassaklank, hoe slepen we er in de toekomst het meeste geld uit. En verder zijn er misschien nog wel associaties met de betekenis zoals veroverings strategie, al of niet in combinatie met defensie.

Heb je deze vertaling in je achterhoofd dan lijkt het moeilijk dit te combineren met liefde voor je werk (bezieling).

 

Strategie voor bedrijven is vooral vooruitkijken en anticiperen op de markt en de concurrentie. Daar hoeft bezieling niet bij in de weg te staan. Sterker nog, een bevlogen ondernemer kan juist heel bewust met strategie bezig zijn vanuit de bezieling voor zijn product of dienst.

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

De discussie ging inderdaad om wat TechNico zegt. In mijn enthousiasme over sprout.nl en sproutstart.nl had ik degene met wie ik discussieerde die linkjes gemaild. Wat haar opviel aan de sites en met name aan de top 1-starterstip was dat het allemaal alleen maar ging om geld verdienen en dat de bezieling ver te zoeken was. Volgens haar combineerde die visie niet al te best met bezieling. Daardoor had het woord strategie misschien ook een wat meer beladen klank gekregen.

 

Gisteravond hebben wij er nog gezellig verder over gepraat en zijn wij het met elkaar eens: bezieling en strategie gaan prima samen. Bedankt allemaal voor jullie reacties. Hiermee is mijn vraag/nieuwsgierigheid in elk geval voldoende beantwoord. Weer wat bijgeleerd (ook over wat bezieling inhoudt, vond dat lastig uit te leggen. Kon dat alleen maar voelen bubbelen ;)) en toch maar eens gaan kijken naar Alice in Wonderland :).

 

Even wat reusjes uit gaan delen ;)

 

Groetjes,

Susanne

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

De discussie ging inderdaad om wat TechNico zegt. In mijn enthousiasme over sprout.nl en sproutstart.nl had ik degene met wie ik discussieerde die linkjes gemaild. Wat haar opviel aan de sites en met name aan de top 1-starterstip was dat het allemaal alleen maar ging om geld verdienen en dat de bezieling ver te zoeken was. Volgens haar combineerde die visie niet al te best met bezieling. Daardoor had het woord strategie misschien ook een wat meer beladen klank gekregen.

 

 

Oh, maar met dié analyse kan ik het wel eens zijn.

Om met geld bezig te zijn tijdens je start is wel slim hoor-- alleen schieten sommige mensen daar zó in door dat ze het menselijke aspect uit het oog verliezen. Sommige mensen maken zo hard reclame dat ze zichzelf uit de markt prijzen, er bestaat ook zoiets als "overkill" als het om zelfpromotie gaat bijvoorbeeld.

Heb mededogen ;) Stel...je bent een starter...je hebt niks, je moet nog iets opbouwen, je hebt je droom, je idee en je goede wil, en voor de rest moet je nog maar zien of je kan gaan bewijzen dat je het kan en dat je er succesvol mee kunt zijn. Starters hebben niet alleen een groot lef en vertrouwen maar ook grote angsten en onzekerheden. Die drijft ze vaak tot opmerkelijke prestaties én zorgt ervoor dat ze soms hun doel voorbijschieten of te eager overkomen.

 

Ik vind het daar (Sproutstart) trouwens wel beginnen te lijken alsof er onderlinge afspraken gemaakt zijn om elkaar veel te noemen in elkaar posts, naar andere posts te verwijzen et cetera. Naar mijn smaak straalt het een ons-kent-ons-kliekje-sfeer uit die alleen maar sterker wordt, ook omdat ze met elkaar handel lopen te drijven (wel logisch, dat krijg je op ondernemers-ontmoetingsplaatsen) alleen wordt het dan voor de herkenbaarheid en identitificatie iets lastiger. Het is soms alsof je hun emails met elkaar zit mee te lezen en dat voelt ietwat... je ne sais quoi. En ja, dan lijken al die opmerkingen en verhalen over eigen dingen eerder promotioneel en 'leurderig' bedoeld dan als een openhartig delen.

 

Overigens kunnen geld verdienen en bezieling ook heel goed samen gaan; uit die opmerking van degene met wie je die discussie voert valt ook een groot oordeel over "geld" op te maken. Geld is, vind ik, niet meer of minder bezield dan een bergkristal of een altaarstuk, een bedrijf dat je opricht om milieuvriendelijke picknickbanken te produceren of de kop soep die je aan een dakloze geeft.

 

Enne... strategie is voor iedereen. Ik heb een strategisch werkboek gemaakt, speciaal voor juist-niet-die-grote-bedrijven. :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.