• 0

Parttime ondernemen

Al enige tijd loop ik met het idee te spelen om naast mijn baan wat te gaan ondernemen. Eigenlijk wil ik op termijn (1 á 2 jaar) volledig voor mezelf beginnen. Richting: freelance begeleiden innovatietrajecten/projecten afgewisseld met faciliteren brainstorms, trainingen e.d.

 

Vanuit dit toekomstidee leek het mij nuttig om naast mijn baan vast te beginnen met het zo nu en dan begeleiden van brainstorms e.d. Voordelen:

- opbouwen netwerk

- ervaring, CV

- kan ik ondertussen mooi materiaal opbouwen

 

Nu dient zich eigenlijk vanzelf de eerste klant aan, of ik niet eens een dagje wil komen begeleiden. Mooie kans dus om te starten.

 

Mijn vraag is de volgende: dergelijke klussen zullen waarschijnlijk voorlopig nog wel incidenteel blijven. Is het dan noodzakelijk om mij in te schrijven als bedrijf of kan ik dit soort zaken ook als privé persoon ondernemen en bij mijn aangifte meenemen? Waar moet ik rekening mee houden?

 

Ben al aan het zoeken geweest op de site van de belastingdienst, vroeg me namelijk af of ik BTW in rekening moet brengen. Hier vond ik dat als bijverdiensten incidenteel zijn dit niet nodig is. Een definitie van incidenteel kon ik echter nergen vinden. Heeft iemand hier ervaring mee of moet ik sowieso bij de belastingdienst langs?

Het leven is te belangrijk om het serieus te nemen.

(Oscar Wilde)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jouw werkzaamheden kan je volgens mij onder de noemer organisatieadviseur verzamelen. Organisatieadviseur is een vrij beroep en daarom ben je niet verplicht om je in te schrijven bij de Kvk. Bij mijn weten is het wel mogelijk om een btw nummer aan te vragen bij de belastingdienst (opgebouwd uit oa je sofinummer). Wat voor jou specifiek het beste is hangt onder andere af van hoeveel tijd je in je onderneming gaat steken. Je kan een keer bij de Kvk binnenlopen om uit te vinden wat voor jou de beste optie is.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is de volgende: dergelijke klussen zullen waarschijnlijk voorlopig nog wel incidenteel blijven. Is het dan noodzakelijk om mij in te schrijven als bedrijf of kan ik dit soort zaken ook als privé persoon ondernemen en bij mijn aangifte meenemen? Waar moet ik rekening mee houden?

 

Lijkt me handig om je als eenmanszaak bij de KvK in te schrijven en btwnr aan te vragen en zo. Dan krijg je allerlei startersaftrekken, in het begin betaal je als je weinig omzet maakt bijna geen belasting. En als je toch van plan bent voor jezelf te beginnen ga je toch een eenmanszaak oid oprichten, dus waarom wachten? Als je eenmaal bij de KvK bent ingeschreven voelt het meer als een eigen bedrijf en raak je wellicht ook sneller gemotiveerd zodat je sneller meer opdrachten krijgt, een soort self fulfilling prophecy dus.

 

Succes!

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Ben het HELEMAAL ben Christine eens. Gewoon inschrijven. Het geeft een heerlijk gevoel :D Een "eigen zaak"!

 

Bijkomend voordeel, je krijgt ineens allemaal post op naam van je zaak. Net of je iedereen je kent ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dat motivatieaspect had ik inderdaad nog niet meegewogen. Zat met name na te denken over wat het meest praktisch was. Maar jullie hebben wel gelijk, als je het toch doet doe het dan gelijk goed! En inderdaad ik begin nu al enthousiast te worden met het opstellen van mijn "things to do list":

 

- Overleggen met mijn baas (schijnt te moeten maar verwacht ik geen problemen mee)

- naam bedenken (gelijk het domein vast claimen)

- kvk

- belastingdienst

- bank

- visitekaartje ontwerpen

- ......

 

De lijst zal zich nog wel uitbreiden de komende weken. Bedankt voor het duwtje in de rug! :D

 

Groet Arno

Het leven is te belangrijk om het serieus te nemen.

(Oscar Wilde)

Link naar reactie
  • 0

Ha Arno,

een beetje advocaat van de duivel, maar positief bedoeld.

 

Voordat je allerlei "interne" to-do's gaat uitzoeken en opstellen, stel jezelf eerst de vraag "hoe kom ik aan klanten". De rest (website, visitekaartjes, kvk inschrijving) is allemaal belangrijk, maar de verkoopkant komt eerst.

 

Ga daar eerst mee aan de slag. SUCCES! en blijf vragen!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.