• 0

Nieuwe regel belastingdienst kantoor aan huis...

Ten informatie;

 

Vandaag van een belasting inspecteur gehoord, voor mij nieuw en wellicht ook voor anderen. Op het moment dat men een kantoor aan huis heeft zonder aparte entree zijn al de spullen die erin staan ook niet op te voeren als bedrijfskosten. Dit ondanks dat je deze nodig hebt voor de uitoefening van je bedrijf. Deze regel zou vanaf 2006 gelden??!

 

Het is maar dat men het weet!

 

[titel toegespitst - mod]

 

Aanbevolen berichten

  • 0

Hi Fred

 

Heel simpel. Stel jezelf de volgende vragen:

 

Is de werkruimte te betreden via een eigen op- of ingang?

Heeft de werkruimte eigen saniatair?

Zou een helder denkend mens dit willen huren van je om een bedrijf in te vestigen?

Voldoet de ondernemer aan het inkomens criterium vanuit de werkruimte?

 

Alle 4 ja, dan wellicht een fiscale werkruimte.

 

Veelal kom je alleen op een fiscaal kwalificerende werkruimte uit als het een omgebouwde garare is of een losstaand pandje in de tuin. En dan nog het inkomenscriterium!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0

@ Joost

 

Het lijkt helder, maar toch kun je twisten over enkele criteria...

 

- Is de werkruimte te betreden via een eigen op- of ingang?

Om een eigen ingang kun je niet heen lijkt me, want hiermee wordt een straatingang bedoeld, echter een opgang betekent letterlijk een trap; leidt die slechts en alleen tot aan je werkruimte dan zit je goed lijkt me (kan dus in het geval van een trappenhuis met meerdere verdiepingen ook lijkt me!)

- Heeft de werkruimte eigen sanitair?

Wordt hiermee volledig sanitair bedoeld of zou een wasbak al kwalificeren?

- Zou een helder denkend mens dit willen huren van je om een bedrijf in te vestigen?

Kijk en daar kun je echt heel erg over twisten...wat is de definitie van een helder denkend mens? In Amsterdam bijv. is de vraag om eenvoudige en kleine werkruimtes erg groot...een zolderkamertje is zo verhuurd!

- Voldoet de ondernemer aan het inkomens criterium vanuit de werkruimte?

Dat is het bijkomende criterium en veel zelfstandige ondernemers voldoen hieraan...

 

Enfin, ik zit erg te mierenneuken nu en begrijp de wet en jouw checklist wel (wat op zich enorm handig is voor mensen die meteen al bij 1 van de vragen afvalt), dus goed bedoeld, maar ik wil mijn punt duidelijk maken dat de crteria niet echt duidelijk zijn in bepaalde gevallen...zelf schrijf je ook "wellicht"....waaruit ik begrijp dat jij het ook niet waterdichte criteria vindt, om even op het sanitair terug te komen ;)

 

Heb op het net gezocht en er is nog geen jurisprudentie over dit onderwerp in het bijzonder...wel een nieuwsitem uit één of andere nieuwsbrief over de mogelijke aftrekbaarheid van evt. energie, water, OZB en schoonmaakkosten (in het geval van niet zelfstandige werkruimte in een huurwoning) maar het is mij nog iets te vaag vanwege het ontbreken van de referentie naar de rechterlijke uitspraak: http://home.kpn.nl/rekum013/Redu%20journaal%20december%202008.pdf het geeft wel hoop....

  • 0

 

Heb op het net gezocht en er is nog geen jurisprudentie over dit onderwerp in het bijzonder...

 

Ehhhm Fred: er zijn al 112 uitspraken die voldoen als je zoekt op de term werkruimte in de belastingjurisprudentie. Daar zitten er zeker tientallen tussen die gaan over de vraag is iets een werkruimte in fiscale zin of niet. Veel leesplezier:

 

http://zoeken.rechtspraak.nl/default.aspx (term werktuimte, rechtsgebied belastingen)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0

Leuk om dezelfde discussie hier te zien als dat ik met de boekhouder voer.

Mijn situatie is vergelijkbaar.

 

Ik ben zzp'er en verdien bijna 100% mijn inkomen in mijn eigen woning. Buitenshuis is alleen klantenbezoek en freelance advies werkzaamheden.

 

Ik heb een koophuis in oude stijl (over 2 jaar wordt het 100 ;D)

Door de voordeur kom je in een hal, met een deur naar de woonkamer welke zelfs op slot kan. Als je doorloopt in de hal (klinkt groter als het is want vroeger bouwde ze soms niet zo groot) loop je de trap op naar de werkkamer. De bovengedeelte bestaat uit een afgesloten sanitair + wc, afgesloten badkamer en afgesloten slaapkamer. Dus vanuit de werkkamer zou ik dmv een sleutel alles kunnen afsluiten behalve de wc.

 

Wanneer ik in geldnood zit zou ik redelijkerwijs benedenen kunnen slapen, beneden gebruik kunnen maken van sanitair en gebruik kunnen maken van de achterdeur. En daarmee het bovengedeelte exclusief kunnen overdragen aan een huurder.

 

Omdat ik full-time met aardig wat pc's en mac aan het werk ben, overdag vooral de laatste tijd constant de kachel brand en tijdens besprekingen aan huis koffie en dergelijke serveer zijn de vaste lasten aardig omhoog gegaan. Electriciteit is ong. 300 euro p/maand. Maar mijn boekhouder vind (en als ik alles zo lees denk ik eigenlijk ook terecht) dat dit niet op te voeren is als zakelijke kosten. Dit is mij natuurlijk een doorn in het oog, aangezien bij kantoorpanden dit wel 100% mag.

 

Aan de andere kant denk ik (en misschien niet zakelijk) dat alles opgeteld mijn kosten veel lager zijn, dan wanneer ik extern zou gaan huren. Het is gewoon lastig allemaal, maar ik doe het voor nu maar even mee.

 

Mvg,

 

Micha

 

Ps bedacht me net na het plaatsen. ik heb met dit bovenstaande verhaal ook al 2x met de belastingdienst gebeld. De eerste keer gaven zij mij gelijk. En kwamen met de oplossing om de kosten te berekenen op het aan m2 werkruimte t.o.v. woonruimte. En de tweede keer een hardnekkig nee het kan niet. Was wel apart

 

 

 

 

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

  • 0

 

Heb op het net gezocht en er is nog geen jurisprudentie over dit onderwerp in het bijzonder...

 

Ehhhm Fred: er zijn al 112 uitspraken die voldoen als je zoekt op de term werkruimte in de belastingjurisprudentie. Daar zitten er zeker tientallen tussen die gaan over de vraag is iets een werkruimte in fiscale zin of niet. Veel leesplezier:

 

http://zoeken.rechtspraak.nl/default.aspx (term werktuimte, rechtsgebied belastingen)

 

groet

Joost

 

Dank je Joost, daar had ik al gezocht maar op werkruimte alleen vind je niet zoveel...via "zelfstandige werkruimte" alleen maar oudere cases (van voor 2005)...het zou zo leuk zijn om een actuele uitspraak te lezen waarbij er sprake zou zijn van werkruimte in een huurwoning...

 

Enfin, ik leg me er maar bij neer...dank voor je aanwijzingen

 

@ Joost: ben het natuurlijk meteen nagegaan en gelukkig betrof het slechts 1 klant waar het "misgegaan" is...gelukkig betrof dat maar heel weinig zakelijke huur...en die klant is overigens al weer gestopt met zijn onderneming in 2006....slordig, ik geef het toe...

 

@ Micha: goed voorbeeld van wat je echt zou kunnen kwalificeren als zelfstandige werkruimte zou je zeggen...eigen opgang, sanitair, aanpassingen en inkomenscriterium...maar blijkbaar kan het niet...

 

Wat betreft je stookkosten etc. zou er dus mogelijk een mouw aan te passen zijn maar ik kan die uitspraak maar niet vinden (zie mijn vorige post met link)...

  • 0

Leuk om dezelfde discussie hier te zien als dat ik met de boekhouder voer.

Mijn situatie is vergelijkbaar.

 

Ik ben zzp'er en verdien bijna 100% mijn inkomen in mijn eigen woning. Buitenshuis is alleen klantenbezoek en freelance advies werkzaamheden.

 

Omdat ik full-time met aardig wat pc's en mac aan het werk ben, overdag vooral de laatste tijd constant de kachel brand en tijdens besprekingen aan huis koffie en dergelijke serveer zijn de vaste lasten aardig omhoog gegaan. Electriciteit is ong. 300 euro p/maand. Maar mijn boekhouder vind (en als ik alles zo lees denk ik eigenlijk ook terecht) dat dit niet op te voeren is als zakelijke kosten. Dit is mij natuurlijk een doorn in het oog, aangezien bij kantoorpanden dit wel 100% mag.

 

Aan de andere kant denk ik (en misschien niet zakelijk) dat alles opgeteld mijn kosten veel lager zijn, dan wanneer ik extern zou gaan huren. Het is gewoon lastig allemaal, maar ik doe het voor nu maar even mee.

 

Mvg,

 

Micha

 

Ps bedacht me net na het plaatsen. ik heb met dit bovenstaande verhaal ook al 2x met de belastingdienst gebeld. De eerste keer gaven zij mij gelijk. En kwamen met de oplossing om de kosten te berekenen op het aan m2 werkruimte t.o.v. woonruimte. En de tweede keer een hardnekkig nee het kan niet. Was wel apart

 

Hi Micha,

 

Je mag wel kosten opvoeren die verband houden met stoken etc. De regeling over de kwalificerende werkruimte zien vooral op de inrichting, verbouwing en afschrijving.

 

Fred Fiscaal merkt in dat verband ook op dat er recent rechtspraak is gewezen over zakelijke kosten van de werkruimte als energie. Daarin oordeelde Hof Den Bosch dat er inderdaad geen onderscheid gemaakt mag worden en dat energielasten naar redelijkheid voor de werkruimte aftrekbaar zijn. Kwalificerende werkruimte of niet.

 

Betreft deze uitspraak: Hof Den Bosch, 28-6-2007, nr. 06/00203 (gepubliceerd 17-8-2007)

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=zaak&nummerzaak=06/00203

 

Zaak ligt echter nu bij de Hoge Raad. Ik zou echter wel de kosten gewoon in aftrek brengen. Stuur je boekhouder een kopie van de uitspraak!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0

Beste Joost en Fred voor de hoopvolle reactie,

 

Ik zal het met mijn boekhouder gaan overleggen. Want als ik het nu goed begrijp heeft de belastingdienst in 2005 de wet aangescherpt en geld aftrek van vaste woonlasten niet meer voor huur/woon ruimtes als deze niet voldoen aan de gestelde criteria.

 

Maar deze regel wordt door deze uitspraak bijgesteld, zodat huurders en huiseigenaren de woonlasten zoals gas, licht / electra in verhouding wel als kosten kunnen opvoeren. Ik zou dan denken de kosten gedeeld door het totaal aantal m2 woonoppervlakte x m2 werkruimte. Dit is nu nog geen regel bij de belastingdienst, maar bij een eventueel bezwaarschrift zou de ik de uitspraak en dergelijke kunnen bijvoegen om mijn standpunt bij de belastingdienst over te brengen?

 

mvg,

 

Micha

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 56 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.