• 0

ruzie VOF partner

Mijn broer, ik en mijn ouders hebben een VOF in een marktbedrijf zonder VOF contract. Mijn broer heeft na jaren ruzie en ergenis via zijn vriendin telefonisch laten weten dat hij er mee stopt. Dinsdag zou zijn eerste werkdag weer zijn en verscheen op de zaak waarop ik hem vroeg wat hij kwam doen ? Hij is direkt weer vertrokken en melden ons via een schrijven dat hij wel willend was om te komen werken maar zonder reden en zich van geen kwaad bewust was, was weggestuurd door mij. Vervolgens kregen wij een aantal dagen later een schrijven van hem, met een brief van de dokter erbij, dat hij zich bij deze ziekmelden. Wij hebben inmiddels een schrijven gekregen van zijn advocaat waarin hij zijn salaris per direkt opeist. Nu hebben wij diverse markt vergunningen lopen voor de zaak, kunnen wij die nu kwijt raken als wij hem laten uitschrijven ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Carolina,

 

Weet je op wiens naam die marktvergunningen staan? Staan die op naam van de VOF of op zijn naam? Dat maakt wellicht een hoop verschil.

 

In ieder geval succes ermee, want gedonder in je bedrijf is nooit leuk en helemaal niet als het een familiebedrijf is.

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat je broer quasi onschuldig kwam opdagen en toen verongelijkt weer wegging en vervolgens schreef dat je hem hebt weggestuurd lijkt me zeker een truuk om de schuld van de onenigheid bij jou te leggen en niet bij hem. Dat zou ik zeker tegen de advocaat zeggen. Bovendien lijkt me dat je een eigen advocaat moet hebben die jouw belangen behartigt en niet die van je broer.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Carolina,

 

Weet je op wiens naam die marktvergunningen staan? Staan die op naam van de VOF of op zijn naam? Dat maakt wellicht een hoop verschil.

 

In ieder geval succes ermee, want gedonder in je bedrijf is nooit leuk en helemaal niet als het een familiebedrijf is.

 

Karen

 

De vergunningen staan oa op naam van de andere partners en een op naam van de VOF.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Carolina,

 

Ik heb natuurlijk geen enkele info met betrekking tot de aanleiding van het conflict, maar één ding wil ik erbij opmerken.

 

Als het aankomt op advocatenstrijd is er vaak maar één partij die wint en dat zijn de advocaten. In veel gevallen is het beter om de zaak onderling op te lossen, al of niet met behulp van een mediator (onafhankelijke derde die de gesprekken tussen jullie begeleidt).

 

Strijd binnen een zaak leidt in veel gevallen tot grote verliezen. Ook als het samenwerken echt niet meer gaat is er altijd nog het zakelijk belang dat als kapstok kan dienen om te schikken.

 

Veel success de komende tijd,

Henk

Link naar reactie
  • 0

Wat ik begrijp hebben jullie een VOF met vieren: vader, moeder, zus en broer?

 

Technisch is het zo dat als een persoon (vennoot) de VOF verlaat, de VOF gewoon blijft bestaan maar dan met drie personen. Dus de vergunningen afgegeven aan de VOF blijven gewoon als zodanig bestaan.

 

Dan is het inderdaad zoals Henk hierboven meld: probeer alles zonder een advokaat of advokaten te middelen. Zij houden er in dit soort gevallen het meeste geld aan over, en het is uiteindelijk niet zo bevorderlijk in de familiare sfeer!!

 

Probeer een gesprek met je broer aan te gaan met een onpartijdig iemand erbij en probeer uit te vinden wat zijn beweegredenen zijn en wat hij nu uiteindelijk wil. Zorg dat dit gesprek met zijn vieren en de tussenpersoon gaat gebeuren DUS zonder vriend of vriendin!! Dit niet omdat je daarmee personen buiten spel wil zetten, maar uit ervaring weet ik dat deze "aanhang" uiteindelijk meer de emotionele kant is, en de gesprekken de verkeerde kant op gaan en ruzie het resultaat is..

 

Je financiele vragen is hier op dit forum wat moeilijk te beantwoorden omdat daar totaal geen inzicht in is. Hoe lang is hij niet aanwezig geweest en hoe lang speelt deze zaak al?

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Alle elementen die ik hoor (beschikbaar houden voor werk, ziekmelden, salaris vorderen), lijken gebaseerd op de gedachten dat er sprake was van een arbeidsovereenkomst, inplaats dat de broer als vennoot werkzaam was. Het lijkt me raadzaam te benadrukken dat er geen arbeidsovereenkomst bestaat.

 

Dat er geen vof-contract is opgesteld is vervelend. Daar staat meestal in hoe te handelen bij het uittreden van een van de vennoten. Nu moet daar achteraf nog over onderhandeld worden. Als de broer uittreed zal hij moeten worden uitgekocht voor zijn aandeel in de vof.

 

Link naar reactie
  • 0

Het belangrijkste is volgens mij hierboven al gezegd, maar nog een kleine duit in het zakje:

 

In de familiesfeer lijkt een minnelijke oplossing zeker de beste. Misschien handig om te weten: ook rechters proberen dit soort (familie)zaken meestal te schikken. Je kunt dan beter vooraf schikken; dat scheelt iedereen veel tijd, geld en stress.

 

Een goede advocaat probeert eerst te schikken, maar helaas komt het ook voor dat onze aanwezigheid het conflict op de spits drijft. Dat gebeurt met name als de discussie vooral over standpunten gaat en minder over de achterliggende belangen. Een cliche misschien, maar daarom niet minder waar. Het is makkelijker om het eens te worden vanuit de gedachte "we willen niet meer samen door, hoe regelen we dat netjes" dan vanuit de gedachte "jij was fout en daarom krijg ik geld".

 

Een neutrale derde, zoals een mediator, kan het gesprek in goede banen leiden en de gemaakte afspraken op papier zetten.

 

Nou ja - ik hoop dat jullie er uitkomen samen. Ruzie in de familie blijft erg vervelend.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.