• 0

Concurrentiebeding en/of nevenwerkzaamheden-clausule een must?

Recent heb ik een leuke baan aangeboden gekregen, maar ik wil daarnaast nog wel steeds door gaan met het opzetten van een VOF met een vriend van me.

 

Het probleem is echter dat dit redelijk dezelfde werkzaamheden zijn: het ontwikkelen van internetsites.

 

Nu vraag ik me dus af: is het gebruikelijk dat men in het arbeidscontract vermeld dat soortgelijke werkzaamheden niet toegestaan zijn voor een andere/eigen onderneming? Of kan dit in goed overleg worden geschrapt? Ik hou lieverde vrijheid om zelfs iet te ontwikkelen, maar ik kan ook begrijpen dat mn nieuwe werknemer niet wil dat ik met zijn idee aan de haal ga.

 

Wat vinden jullie?

 

 

Edit admin: titel aangepast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Over concurrentiebeding (ook i.v.m. parttime ondernemer en de clausules die de huidige werkgevers inbouwen) kun je met behulp van de [iurl=https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?action=search2]zoekfunctie[/iurl] heel veel informatie en meningen van anderen vinden.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Wat vinden HL-ondernemers ervan als een personeelslid een lopende zaak heeft met ongeveer gelijke werkzaamheden?

 

Hoe zou je het zelf vinden als je VOFje goed draait en je neemt een designer aan die savonds en in het weekend voor andere klanten ook staat te werken en soms valt het je op dat hij overdag wel eens zomaar wat weg klikt op z'n beeldscherm omdat je dat blijkbaar niet mocht zien.

 

Vervolgens kom je erachter dat hij inderdaad een heel eigen ebdrijf met eigen website heeft en een aardig aantal klanten heeft die je ook ooit wel eens hebt gesproken. Wat zou je dan doen?

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier niet om werk voor klanten, maar ik snap je punt. :)

 

Het is ook de vraag of je jezelf in een situatie wilt brengen waar je in een morele spagaat terecht kunt komen.

 

Wat doe je als een klant van je werkgever zegt: jij doet het sneller/beter/goedkoper, ik stap over naar jou? Reken maar dat je werkgever je dan liever kwijt dan rijk is.

 

Mijn ervaring is dat de wereld heel klein is. Je goede naam is zo verpest, en dat komt het bedrijf niet ten goede.

 

Persoonlijk zou ik daarom alleen met een werkgever in zee gaan als ik andere diensten leverde dan hij (heel andere of aanvullende diensten).

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit met geheel bij Lexbridge en voorgaande posters aan. Dergelijke beperkingen kom je in een arbeidsovereenkomst vaak tegen in de vorm van een concurrentiebeding of een clausule waarin het verbod op nevenwerkzaamheden is verwoord.

 

Uiteraad is dit onderhandelbaar en ik raad het ook dringend af om zonder overleg concurrende activiteiten c.q. nevenwerkzaamheden op te pakken.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Aangezien je werkzaam voor jezelf zou zijn/blijven in dezelfde branch, kan dat (mogelijk) concurrentie opleveren voor de werkgever. Het zal er op aan komen wat je met de aanstaande werkgever kunt onderhandelen. Afhankelijk van de tijd die gemoeid zou zijn (of gaat zijn) met de eigen activiteiten, zou aan een part-time verband worden gedacht, zodat een deel van de week aan het eigen werk besteed kan worden. Voor een werkgever kan het wel moeilijk te accepteren zijn dat mogelijk gevaar voor concurrentie bestaat. Aan de andere kant kan wellicht de werkgever overtuigd worden dat door de ervaring en expertise die je opdoet in je eigen werk ook de werkgever kan profiteren. Het vastleggen van deze afspraken is essentieel om later moeilijkheden over eventuele concurrentie te voorkomen.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.