• 0

eSports en marketing

Beste HL'ers

 

Graag had ik door middel van deze forumpost de aandacht eens gevestigd op de eSports. Een relatief nieuw fenomeen maar een gigantische markt die nog steeds aan het groeien is (zo haalt de gamesindustrie wereldwijd al meer omzet dan de muziekindustire). Als eigenaar van een eigen gaming team (top Europa: www.tek-9.net) kom ik vaak in contact met bedrijven die een sterke interesse hebben voor dit nieuw fenomeen zoals een Intel, ATI, Softtrading, Razer, etc. Maar nog vaker kom ik in contact met bedrijven die geen idee hebben van wat eSports allemaal kan betekenen voor hun bedrijf.

 

Ik had daarom de vraag eens aan het HL forum gesteld en gezien of ze eventueel al contacten gehad hadden binnen deze branche en hoe ze hier naar kijken. Nu en in de toekomst. Zijn er al mensen op dit forum die aan sponsoring of partnership gedaan hebben en wat waren hun grootste motivaties hiervoor? Zijn er mensen die wel interesse hebben hier iets in te beginnen? (wat houd je dan tegen of wat wil je nog meer weten?). Wie kent er hier nog absoluut niets van het onderwerp maar wilt er wel wat meer over weten?

 

Ik probeer via deze vragen mijn kijk op ons marketingbeleid bij te sturen, het is vaak enorm belangrijk dat we exact kunnen inspelen op de noden van onze sponsors/partners en dat we dus goed kunnen begrijpen wie wat al van het onderwerp kent.

 

Even wat info:

Website: www.tek-9.net

Bezoekers website: 50 000 unieke bezoekers / maand

Media aandacht voor onze teams: TV (TMF, MTV); Magazines (Gunk, PC Gameplay), websites (BBC, gespecialiseerde sites)

 

Wereldwijd bekende toernooien: World Cyber Games (Korea/Italië), Cyberathlete Professional League (USA, wereldwijd), Electronic Sports World Cup (Frankrijk), WEG (Korea), ...

Deze toernooien hebben prijzengeld dat gaat van 50 000 tot 1 000 000 dollar.

 

MVG

 

Steven

 

P.S. Ik hoor graag alle input die jullie hebben over deze topic!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Blijkbaar hebben de meeste leden van dit forum nog weinig tot geen ervaring met dit fenomeen. Ik denk dat het tot op heden een ons-kent-ons wereldje is. Er zullen buiten de hard/soft-ware leveranciers en producenten van energiedrankjes weinig bedrijven warm lopen voor de sponsoring van dergelijke evenementen. De uitdaging is om juist die bedrijven duidelijk te maken dat het gaat om geweldige events met een wereldwijde uitstraling die niet alleen worden bezocht door 'gamefreaks' die buiten het gamen om helemaal geen andere activiteiten verrichten..

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bereid iedereen die over deze evenementen of ons team meer informatie wenst deze te verschaffen. Als iemand interesse heeft in dit "wereldje" dan wil ik die persoon graag wegwijs maken. Laat maar iets weten wat je allemaal te weten wilt komen!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bereid iedereen die over deze evenementen of ons team meer informatie wenst deze te verschaffen. Als iemand interesse heeft in dit "wereldje" dan wil ik die persoon graag wegwijs maken. Laat maar iets weten wat je allemaal te weten wilt komen!

 

Ik ben vooral geinteresserd in wat dit onderwerp met ondernemerschap te maken heeft.

Het lijkt meer een roep om sponsering, en dat is niet toegestaan op HL.

 

Dus als je mij even duidelijk wilt maken wat dat onderwerp met jouw onderneming te maken heeft, dan kan ik bij gebrek aan relevantie met het onderwerp ondernemerschap de hele draad verwijderen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is geen roep voor sponsoring, een echte sponsoringsaanvraag zou ik persoonlijk professioneler aanpakken dan een "sponsor ons" op een forum. Waarom dit in ondernemenschap thuishoort is omdat ik graag had geweten wie met dit onderwerp ervaring heeft en wat deze ervaringen zijn. Ik had ook graag een inzicht gekregen op hoe niet-pc gerelateerde bedrijven over dit onderwerp denken en wat hun invalshoeken zouden kunnen zijn.

 

Ik had ook graag de HL-mensen wijzer gemaakt omtrend dit onderwerp en er even op duiden dat dit ook bestaat, voor veel verschillende redenen. Ik krijg maar al te vaak met bedrijven te maken die door gebrek aan informatie deze markt op 1-2-3 afwimpelen. Enkele feiten om dit te staven:

 

•   De Gaming markt is de snelst groeiende entertainment markt ter wereld

•   Geschatte omzet is meer dan 20 Miljard dollar.

•   Groei van de gaming markt is per jaar 16%

•   In Nederland wordt er meer uitgegeven aan Computer en videogames dan aan het huren van video’s en het gaan naar de bioscoop.

•   In Nederland is het aantal gamers van 2001 tot 2004 gestegen van 730.000 naar 3.100.000

•   De gemiddelde leeftijd van een gamer is 30 jaar

•   Voor mensen boven de 35 is gaming een afleiding. Voor mensen onder de 35 is gaming een belangrijke vorm van entertainment en een onderdeel van het leven

•   Professionele competities (eSports toernooien) bestaan sinds 1998

•   2005 prijzengeld in eSports bedroeg 5 Miljoen dollar.

•   Geschatte prijzengeld in 2006 is 10 Miljoen dollar; een groei van 100%

•   2004 had 8 internationale eSports toernooien

•   2005 had 21 internationale eSports toernooien; een groei van 150%

•   Verwachte aantal internationale toernooien in 2006 zijn er 30

 

Ik had graag geweten waarom vele bedrijven deze markt te gemakkelijk links laten liggen om daarop volgend onze strategie aan te passen en beter in te kunnen inspelen op de vraag.

 

Dit lijkt me toch een geschikte vraag voor marketing en commercie right?

Link naar reactie
  • 0

 

Ik had graag geweten waarom vele bedrijven deze markt te gemakkelijk links laten liggen om daarop volgend onze strategie aan te passen en beter in te kunnen inspelen op de vraag.

 

Dit lijkt me toch een geschikte vraag voor marketing en commercie right?

 

Wie is onze nu pecies.

 

Welk voor bedrijf heb je het nu over ?

 

Het hele verhaal komt op mij nogal spammerig over met veel gebakken lucht.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Waarschijnlijk bedoeld hij met 'onze', de strategie van zijn gaming team. Het gaming team wil zich (waarschijnlijk) gaan professionaliseren. Door geld van derden dmv sponsoring kunnen ze zich aanmelden bij toernooien in het buitenland (vluchten en verblijf kosten geld) met een wat lucratievere prijzenpot. Na verloop van tijd kun je de betere gamers uit binnen en buitenland een contract aanbieden en zodoende nog meer kans maken op grotere prijzen... Maar de vraag van hem is waarom de doorsnee bedrijven deze tak van 'sport' links laten liggen. Is het een gebrek aan inzicht over de grootte van dit gebeuren of zien ze er weinig brood in? En hoe kan dfb zijn verhaal aantrekkelijk maken voor de personen en bedrijven die nog nooit van eSports gehoord hebben.

Link naar reactie
  • 0

onze = TeK-9 Networks LTD. = limited company gefound rond onze gaming teams/organisatie

 

mijn excuses als het spammerig overkomt maar hoe kan je andersiemand iets uitleggen over een relatief onbekend onderwerp buiten het geven van feiten en informatie, liefst nog uit betrouwbare bronnen of eigen ervaring?

Link naar reactie
  • 0

onze = TeK-9 Networks LTD. = limited company gefound rond onze gaming teams/organisatie

 

mijn excuses als het spammerig overkomt maar hoe kan je andersiemand iets uitleggen over een relatief onbekend onderwerp buiten het geven van feiten en informatie, liefst nog uit betrouwbare bronnen of eigen ervaring?

 

Je zegt dus eigenlijk zelf dat je een vereniging bent van gamers die in plaats van vereniging op te richten heeft gekozen voor een LTD constructie.

 

Jouw verhaal is daarmee niets anders dan die van welke sportvereniging dan ook die hier komt vragen hoe ze de sport moeten promoten, het heeft dus niets met ondernemerschap te maken.

Link naar reactie
  • 0

Even wat duidelijk maken:

 

- ik vraag hier NIET om sponsoring

- ik vraag hier NIET om "hoe kan in de sport promoten"

 

Ik wil graag te weten komen wie al in contact gekomen is met eSports, of ze hun ervaringen willen delen en wie het een interessante markt vind en/of er meer informatie wilt over bekomen want ik zou graag een beter inzicht krijgen over hoe niet pc-gerelateerde bedrijven over dit onderwerp denken. Misschien niet 100% ondernemerschap maar toch zeker wel als onderdeel van marketing en commercie?

 

Buiten enkele PC bedrijven bieden de meeste bedrijven niets aan dat op deze markt inspeelt, ik wil graag te weten komen waarom dit is en hoe de mensen hier tegenover staan. Je kan denken wat je wilt maar ik doe dit met de beste bedoelingen.

Link naar reactie
  • 0

De enige aanraking(en) die ik met esports heb gehad zijn talloze aanvragen van game clans of ik hun servers kan sponsoren (ik heb een kleine franchise keten van computers, gericht op studenten en ouderen) .

 

Bij deze groep is kennelijk eeen grote behoefte aan een platform voor dit soort dingen. Ik heb wel wat voorbeelden gezien maar kennelijk is er nog geen open platform waar gamers zich makkelijk kunnen laten sponsoren door een vaste pool van sponsors.

Dat lijkt me een goede kans om meer aan esports te doen, vanuit de gebruikers.

 

 

Verder zou ik eens wat concretere vragen stellen, bijvoorbeeld:

  • Denk je dat jouw bedrijf geschikt is voor esports sponsoring en zo ja waarom niet.
  • Heb je gehoord van de laatste world gaming blabla kampioenschappen in xxx?

  •  

En misschien moet je duidelijker maken wat WEL het doel van je topic is. Zoals je merkt raak je een totaal verkeerde snaar bij TechNico.

 

Je doel lijkt nu namelijk inderdaad enigszins commercieel.

Usarchy is mijn weblog over usability en online marketing.

Link naar reactie
  • 0

Ik voor ik reageer allereerst men excuses aanbieden als dit "commercieel" overkwam, dit was hoegenaamd niet mijn bedoeling. Ik wou even weten hoe de mensen van dit forum tegenover dit onderwerp aankeken. Verder wil ik opmerken dat de sponsoring binnen onze organisatie dusver gevorderd is dat het geen plaats heeft op dit forum. We spreken over financiele sponsors die maandelijkse bedragen in onze organisatie pompen en zoals de meeste mensen wel weten bekom je die niet door op een forum wat te gaan posten. Daar zijn we goed van op de hoogte en daarom dat mij aanvraag dus niet commercieel gericht was maar louter informatief en educatief, hoewel ik persoonlijk vind dat educatief vaak een verlengde is van commercie.

 

Om even te reageren op uw vragen:

 

- persoonlijk ben ik er van overtuigd dat onze organisatie perfect geschikt is voor sponsoring, het hele bedrijfje draait nu eenmaal op sponsorgelden. Maar omdat ik dit geen sponsorpromotie wil maken op dit forum (dit is ook tegen de regels) zal ik hier verder niet op ingaan. Wenst u toch nog meer informatie over eventuele sponsoringmogelijkheden ga ik u wel niet tegenhouden om vrijblijvend contact met me op te nemen.

 

- hebt u wel een gehoord van xxx...

Wij zijn perfect op de hoogte van alle verschillende nationale en internationale toernooien.

 

Voor nationale toernooien kan ik u wijzen op alle belangrijke toernooien binnen de Benelux:

Regroup - www.regroup.nl

Netgamez - www.netgamez.nl

Best of Benelux - www.bestofbenelux.nl

Drome - www.drome.nl

OCC - www.occ.be

FoM - www.fom.be

 

De grote internationale toernooien voor 2006 zijn:

Cyberathelete Professional League - www.thecpl.com

Electronic Sports World Cup - www.esworldcup.com

World Cyber Games - www.worldcybergames.com

 

TBA:

Kode5

WEG

WSVG

 

Voor de nationale toernooien kan je rekenen op 1000-1500 gamers aanwezig met hun PC en maximum 5000 euro prijzengeld. Bij de internationale toernooien kan je gaan tot 1 000 000 dollar prijzengeld, duizenden aanwezigen en miljoenen kijkers via verschillende media.

Link naar reactie
  • 0

Zou ik mogen vragen welke slechte ervaringen u gehad heeft?

 

Wij zijn anders voor de volgende redenen:

- professionele houding dmw officiele bedrijfsvorm, contracten, sponsoronderhoud etc

- een uniek concept dat helemaal uitgestippeld en gedocumenteerd is

- voldoende ervaring en maturiteit (iets wat veel teams niet hebben)

- prestatiegericht

- we proberen onze partnerships volledig in te stellen op de noden en eisen van onze partner

- het steunen van talent --> langetermijnsvisie (geen kortetermijnsdenken)

- organiseren van evenementen (pr events - toernooien) met als hoofddoel het promoten van onze partners

- breken van cliché's omtrend gamen

- een glimlach met alles wat we doen

 

En vooral:

Passie en volhouding in alles wat we doen, liefde voor wat je doet en motivatie om ergens te komen

 

Hopelijk beantwoord dit je vraag

 

(en ja: dit is weer een verkoopspraatje maar er werd achter gevraagd ;))

Link naar reactie
  • 0

Ik persoonlijk doe niet zo veel meer aan gamen, ik merk wel dat het steeds groter wordt kwa tournooien en media aandacht. Het is een interessant fenomeen, maar ik vraag me af in hoeverre die doelgroep ook een goede doelgroep is om reclame voor te maken. De meeste mensen die dit volgen lijken mij hardcore gamers. Ik kan het fout hebben, maar ik zie de gemiddelde mens nog niet naar dit soort zaken kijken. Ik denk dat dit dan ook een bepaalde doelgroep is waar de conversie gewoon te laag is voor de meeste bedrijven.

 

Misschien heb je wat feiten over de doelgroep die naar dit soort evementen kijkt. Ik als adverteerder kan het niet veel schelen hoe erg die industrie wel niet aan het groeien is, omdat dit toch niet relevant is voor mijn business. Ik zou graag willen weten waar de interesses, behalve gamen en boothbabes, liggen bij deze doelgroep en wat hun inkomsten zijn.

 

Ik lach mezelf altijd kapot om al die sponser requests op webhosting talk. Ik heb het idee dat het niet meer inhoud dan een t-shirt dragen en de bedrijfsnaam in het irc kanaal van de clan. Het lijkt mij niet interessant om hier op in te gaan. Vooral omdat dit meestal tot nog veel meer sponser requests leid.

 

Helaas is het esports nog niet zo "hot" als in zuid korea en zolang het nog niet het nog niet uitgebreid in de Nederlandse media onder de aandacht komt zie ik er voor de Nederlandse ondernemer nog geen nut van in.

 

Nogmaals ik kan het helemaal mis hebben, maar aan jou de taak om het tegendeel aan te tonen, met bijvoorbeeld een succes verhaal van een sponser.

Link naar reactie
  • 0

Competitief video gaming in de Nederlandse media:

 

•   4 in het Land (3x in nov.)

•   NSE (2x in nov./dec.)

•   De Telegraaf (regelmatig)

•   Metro (regelmatig)

•   Spits (regelmatig)

•   Algemeen Dagblad (regelmatig)

•   De Volkskrant (regelmatig)

•   NRC Handelsblad (regelmatig)

•   Het Parool (regelmatig)

•   BNN Radio1 (oktober)

•   BNN Radio 3 FM (november)

•   Radio 538 (november)

•   KRO: Radio 2 (november)

•   3FM interviews (november)

•   Paul’s Parenavond (november)

•   De wereld draait door (januari)

•   Hart van Nederland (september)

•   NOS Acht uur journaal (2003)

•   NOS Jeugd journaal (oktober)

•   VPRO’s de Toekomst (januari)

•   Editie NL (2005)

•   MTV (2005)

 

Verder zijn wij al op TMF Nederland, TMF België, VTM nieuws België en MTV Global geweest en ook magazines en veel online media.

 

Je stelling dat het niet veel media aandacht krijgt is dus eigenlijk niet zo waar maar je haalt wel aan dat het in de lift zit, en dat is ook zo. We halen inderdaad nog niet het niveau van Zuid-Korea waar 3 televisiestations 24-7 games draaien.

 

Over het inkomen en het doelpubliek kan ik het volgende zeggen:

- zowat 50-50 in verhouding mannelijk vrouwelijk voor het spelen van games(voor ons specifiek geval is dit 97% mannelijk, 3% vrouwelijk)

- er staat niet echt een leeftijd op maar het gros van de gamers bevind zich in 2 categorieen: 16-24 en 24+, wij bevinden ons vooral in de eerste

- inkomen: vaak hoger opgeleiden of werkende mensen. Ik kan me de exacta naam niet meer herinneren maar een bepaalde studie wees uit dat de gemiddelde gamer globaal gesproken meer reist en verdient dan een normale burger --> aanleiding hiervan de opleiding, interesse in PC's en hoge graad van internationalisering

 

Over dat succesverhaal kan ik je genoeg voorbeelden aanhalen, zo zijn er talrijke bedrijven die inspelen op deze nichemarkt en zo een stap vooruit gezet hebben. Er zijn marktspecifieke bedrijven maar ook grote reuzen die zich gaan specialiseren op deze markt.

 

Een voorbeeld van elk:

De DELL Gaming PC --> grote reus

Softtrading --> marktspecifiek bedrijf dat mousepad en headsets maakt voor gamers en ondertussen verkijgbaar is in tientallen landen

Link naar reactie
  • 0

Uit jou verhaal kan ik dus opmaken dat het eigenlijk alleen interessant is voor bedrijven die direct te maken hebben met gamers zoals pc fabrikanten en goodie fabrikanten. Hebben ze ook vaak andere interesses?

 

De verhouding 50-50 bij eSports geloof ik niet. Of alle vrouwen moeten er bij de eerste rondes al uit vliegen.

 

De media aandacht vind ik wat betreft eSports ook nog steeds beperkt. Het meeste gaat over de games zelf of over de winnaars.

 

Het lijkt mij gewoon dat je hier niet aan moet beginnen tenzij je iets met computers of goodies doet, misschien webhosting maar daar houd het ook op denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Leuk onderwerp wel dit. Heb enige ervaring met e-sports en de organisatie van grote toernooien.

Je ziet tegenwoordig steeds meer nationale en international game teams (clans) komen die zich commercieëler gaan profieleren. Ik denk dat dit wel een goede ontwikkeling is omdat hierdoor e-sports volwassenner wordt en het niet meer wordt gezien als "het spelen van spelletjes".

 

Er zijn ook een groot nadelen aan dergelijke teams met name voor sponsoren:

- Het gaat om jongeren die erg wispelturig zijn

- Het wijzigen van teamleden, overstappen van leden naar andere teams is iets wat erg regelmatig gebeurt.

- Spelers zijn meestal niet gebonden aan een clan d.m.v. een contract.

- Veel spelers weten niet hoe zij zich moeten profileren naar de pers en hoe ze hun sponsoren kunnen promoten.

- Het is moeilijk inzichtelijk te maken wat het promotie bereik is van een speler of clan.

- Veel toernooien hebben slecht op lokaal nivo media aandacht en daarbij worden de sponsoren niet genoemd.

- Het sponsoren gebeurt in een bestaande groep (welke vaak reeds bekend is met product).

 

Dus er is nog een hoop te doen om dit te verbeteren, het zou goed zijn dat hier meer structuur in zou komen. Tevens moet er een manier ontwikkeld worden waarin je het bereik van een gamer of team kan meten en inzichtelijk maken. Tevens zouden sponsoren een game team meer moeten betrekken bij hun promotie van hun product. Het alleen maar vermelden wat ze allemaal aan prijzen hebben gewonnen is beslist niet voldoende meer.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.