• 0

Waardering & Geruisloos inbrengen aandelen

Als het over de oprichting van een bedrijf gaat (KvK, notaris), weet ik nooit waar ik het moet plaatsen. Nou, dan maar weer eens hier :)

 

Twee vragen:

 

1) Ik wil een holding oprichten en daarvoor heb ik uiteraard geld nodig. Nou zijn de aandelen in mijn B.V. (twee eigenaren in totaal), natuurlijk al 9000 euro waard (toch?). Nou maken we ook winst (goh, lekker :) ) en hebben we een beetje geld op de bank staan. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet die 18000 euro nodig heb (je zou toch denken dat mijn aandelen genoeg waard zijn). Moet je hier balansen voor hebben enzo? Wie beoordeelt zoiets...

 

2) Dan wil ik mijn aandelen, als ik die holding eenmaal heb opgericht, natuurlijk ook in die holding onderbrengen. Dan moet je daar weer belasting over betalen, en dat vind ik niet leuk. Totdat ik hoorde dat je ze ook geruisloos in kunt brengen. Waar je dan weer een accountant voor nodig hebt.

 

Kan iemand mijn hierover een beetje voorlichting geven?

 

Bedankt,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Aleph,

 

Hier zijn al eens wat discussies over geweest.

 

op vraag 1. Heb je inboedel of andere bedrijfsactiva welke je zou kunnen gebruiken als vervanging van de 18,5k?

 

vraag 2. Daarvoor zou ik inderdaad met een accountant gaan babbelen. Ga gewoon naar een klein AA kantoor en heb even een kennismakings babbel. Dan krijg je al snel gevoel of je met het kantoor verder wilt en of ze kunnen waarmaken wat jij wilt.

 

Vast en zeker dat ik dingen fout beantwoord heb, dit is verreweg mijn zwakste punt... Maareh, dit is wat ik binnen HL ongeveer heb opgepikt ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Beste Aleph,

 

Je vraag 1 is de oplossing voor vraag 2.

 

Inplaats van dat je bij de oprichting van je nieuwe holding opnieuw een startkapitaal van Eur 18.000 nodig hebt, kun je de aandelen van je nieuwe holding ook volstorten door bijvoorbeeld aandelen in te brengen.

 

Als hier vervolgens de aandelen in je huidige B.V. (die daarna werkmaatschappij wordt) voor gebruikt, kun je waarschijnlijk gebruik maken van fiscale bepalingen om belastingheffing te voorkomen. Je realiseerd immers geen winst door de aandelen in je werkmaatschappij te "verkopen" aan je nieuwe holding.

 

Alles wat je hiervoor nodig hebt is een notaris (voor het oprichten van de B.V.), een accountant (om te verklaren dat de waarde van de aandelen die je inbrengt minstens gelijk is aan eur 18.000), en een fiscalist (voor het belastingverhaal).

 

Dergelijke herstructureringen doen wij op ons kantoor regelmatig, dus als je nog een accountant/fiscalist/notaris nodig hebt, stuur me een mailtje.

 

Met vriendelijke groet,

 

Stefan Suijkerbuijk

Link naar reactie
  • 0

geruisloze inbreng is eigenlijk uitstel van executie. Door de inbreng worden feitelijk de activiteiten van de onderneming gestaakt. Er wordt een stakingswinst gerealiseerd waarover belastign moet worden betaald. Doordat de activiteiten worden voortgezet in een nieuwe bv, bestaat de mogelijkheid om deze belastingverplichting vooruit te schuiven. Eén ding staat vast, ooit zal afgerekend moeten worden met de fiscus.

Geruisloze inbreng houdt in dat activa tegen boekwaarde worden verkregen en geactiveerd op de balans. Er is dus geen vermogensopbouw uit hoofde van herwaarderingen of goodwill, dit zorgt ervoor dat er geen belasting verplichtig is.

Voor het nieuwe belastingstelsel was geruisloze inbrang aantrekkelijk omdat de stille reserves verschoven van de IB-sfeer naar de Vpb-sfeer. Door het nieuwe belastingstelsel dient over de stille reserves een gecombineerd tarief te worden betaald (bij vrijval) vpb en aanmerkelijk belang. Het gecombineerde tarief is 50,875%. >:(

 

Voor meer gedetailleerde informatie kan je ook het boek van Stevens kopen. Elementair belastingrecht.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.