• 0

als partner in start-up beginnen

Beste Leden,

 

Allereerst mijn complimenten over het prachtige ondernemersforum!

Al heel veel gelezen, nog nooit wat gepost ;).

 

Dit zal de eerste keer zijn.

 

een vraag die me al een tijdje bezighoud en nu erg dicht bij komt.

 

De situatie is als volgt;

 

Momenteel ben ik in loondienst bij een ISV (als account manager), desondanks heb ik al langetijd het idee om zelf een ondeneming op te gaan zetten.

Vanwege financiele redenen e.d. is het er nog steeds niet van gekomen.

 

Via internet ben ik een oproep tegengekomen van een start-up die opzoek zijn naar een partner.

Het bedrijf is een ASP/ISP.

 

Men heeft een programma ontwikkeld die in de markt gezet dient te worden.

Via de kvk heb ik een kort onderzoek uitgevoerd naar de onderneming.

Deze blijkt al een aantal jaar te bestaan en het is een BV, met 5 medewerkers.

 

Binnenkort heb ik een eerste ontmoeting met de directieleden :).

Mijn vraag is, hebben jullie tips waar ik in het gesprek op moet letten en welke gevaren ik tegen ga komen?

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Rick W.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Interessant artikel VCC! -->

 

De vraag die je stelde; "kijk vooral waarop ze klanten vinden en hoe ze het in de markt zetten" is/zal met name mijn focus zijn, aangezien men een commerciele partner zoekt.

 

Wellicht had ik het in mijn vraagsteliing wat duidelijker kunnen toelichten.

Mijn rol, voor zover nu bekend, zal met name op het vermarkten van het concept zijn. Dit aangezien het bedrijf reeds diverse programeurs en financiele investeerders gevonden heeft (er zijn 4 directeuren).

 

 

Link naar reactie
  • 0

In mijn ogen moet je naast eerder genoemde punten de volgende zaken 100% duidelijk hebben:

 

- Wat verwachten ze van je? Zijn die verwachtingen realistisch, kun je je erin vinden, en krijg je de ruimte om te doen wat jij denkt te moeten doen om het te kunnen realiseren?

 

- Welke middelen krijg je tot je beschikking, welke vrijheid en (financiële) mogelijkheden om een organisatie op te zetten en uit te bouwen? Welke sturing wensen zij daarop te hebben, en hoe verwachten ze dat jij dat naar hen gaat communiceren.

 

- Welke targets zullen we worden afgesproken, niet alleen voor jouw werk maar ook voor hen, zij zullen het op kritieke momenten ook net af kunnen laten weten.

 

- Laat je enorm uitgebreid inlichten over de software, tot je alle ins en outs kent, alle zwakke plekken en de volledige toekomstige roadmap qua nieuwe releases en nieuwe producten. Wees zeer kritisch, want je meot 100% achter de software kunnen staan als je dit van de grond af wilt krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Fijn om te zien dat er ondernemers met goede tips komen!

Daar kan ik echt wat mee.

Ik ben ondertussen nog steeds aan het rondklikken op de url van VCC, zeer interessant.

 

Decorum en Targon, dit ga ik zeker meenemen in mijn gesprek.

Een goede voorbereiding is toch het halve werk.....

 

Trouwens, als ik mijn gesprek gevoerd heb deel ik mijn bevindingen via deze post.

Link naar reactie
  • 0

Binnenkort heb ik een eerste ontmoeting met de directieleden :).

Mijn vraag is, hebben jullie tips waar ik in het gesprek op moet letten en welke gevaren ik tegen ga komen?

 

Hallo Rick,

 

Wat jij doet gebeurt vrij vaak. "wij" (nebib) helpen regelmatig start-ups aan meewerkende partners. Over het algemeen gaat dat vrij goed. Er zij een paar zaken die je in acht moet nemen, die wij wel eens fout zien gaan.

 

- Je participeert, niet in geld maar in tijd (resultaat), dus er moet een participatieovereenkomst aan ten grondslag liggen.

- De start-up moet zwaar genoeg zijn om je te kunnen "dragen".

- Overschat de waarde van je eigen inbreng niet. Maak afspraken over de resultaten die je gaat leveren en baseer je equity aandeel daarop. Ga bij gebrek aan resultaat niet zeuren over inbreng van uren x consultats tarief.

- Blijf uit de buurt van start-ups die directeurs salarissen uitbetalen als er (nog) geen winst gemaakt wordt.

- Soms is het niet mogelijk om eerst een participatieovereenkomst af te sluiten, voor je begint. Dat is geen probleem, als er maar ABSOLUUT vast staat wat de waarde van het bedrijf is VOOR je instapt en wat de waarde van je inbreng is. Dan kan je namelijk altijd nog een deal reconstueren.

 

Voor de rest: good luck!

 

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rick,

 

Bedankt voor deze vraag.

 

Doordat je deze mensen niet via een introductie van een bekende ontmoet denk ik dat het goed is als je erg voorzichtig bent. Probeer te doen alsof je in het bedrijf investeert, dus alsof je een investeerder bent. Onderstaand een quote uit mijn artikel hier op higherlevel over informal investors of business angels:

 

Quote

Bij het beoordelen van jou en je businessplan vertrouwt de “angel” veel op zijn zgn. buikgevoel en niet zo zeer op een uitgebreid due diligence (jargon voor onderzoek naar de achtergrond van entrepreneur en zijn onderneming). Toch zal bijna elke “angel” in zijn netwerk vragenstellen over jou en je historie. Bovendien zal hij of zij referenties van je vragen en checken.

Unquote

 

Nogmaals doe als de egeltjes: heel voorzichtig.

 

Succes!

 

Mert vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.