• 0

Succesvol marktonderzoek

Een idee voor een nieuw product of nieuwe dienst kan nog zo veelbelovend klinken, of er een markt voor is blijft lastig in te schatten. Dit heb ik zelf ervaren met diverse concepten, soms succesvol, soms niet.

 

Daarom ben ik bezig met een concept om succesvol te 'testen' of producten en diensten 'aanslaan' bij diverse doelgroepen. Het gaat hierbij om een geheel nieuwe vorm van marktonderzoek.

 

Ook mijn concept zal eerst moeten worden getest en daarom ben ik op zoek naar ervaren ondernemers, starters en 'ik-durf-nog-niet' dromers die de (Nederlandse) markt willen verkennen voor een nieuw product of nieuwe dienst, een bestaand product uit het buitenland of een variant op een bestaand product. Belangrijk is dat het om producten/diensten gaat die via internet aangeboden kunnen worden. De prijsklasse en technische vernuftheid zijn niet van belang.

 

Geïnteresseerden kunnen een e-mail sturen naar mark@actieweb.nl o.v.v. Marktonderzoek en bij voorkeur een zeer beknopte beschrijving van de huidige activiteiten en de nieuwe dienst/het nieuwe product.

 

Let op: ik ben niet geïnteresseerd in de ideeën op zich, maar in de verkoopbaarheid ervan. Mijn concept is bedoeld ter bevordering van het ondernemerschap en niet primair voor commerciële doeleinden. Ik ben graag bereid bevindingen van mijn tests te publiceren op Higherlevel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen expert op het gebied van marktonderzoek, maar signaleer wel dat de huidige gebruikte methodes niet de meest ideale zijn. Daarbij doel ik met name op enquetes, die tijdrovend en dus kostbaar zijn. Helaas kan ik in dit stadium geen details over mijn eigen beoogde methode prijsgeven, maar binnen enkele weken hoop ik enkele testresultaten te kunnen publiceren met daarbij een uitleg.

Link naar reactie
  • 0

We moeten jou dus een lijstje bezorgen met mogelijke "gaten in de markt" die via Internet kunnen worden ingevuld en jij gaat, van enkele, met een nieuwe methode het mogelijke succes van de ideeën meten.

 

En alle ondernemers zijn geinteresseerd in zo'n lijstje, behalve jijzelf??

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even een paar stellingen:

 

* de voorspellende kracht van antwoorden op vragen is gering. mensen zeggen niet wat ze doen en ze doen niet wat ze zeggen. marktonderzoek dat uit een enquete bestaat, is zelden succesvol.

 

* de kwaliteit van een enquete wordt bepaald door de kwaliteit van de vragen/antwoorden en de steekproef. als je een willekeurige 100 / 1000 / 10.000 mensen via een website laat reageren, heb je nog geen goede enquete.

 

* vrijwel alle marktonderzoek (lees: enquetes) kampen met een enorme non-respons, waardoor je bijna per definitie een systeemfout ingebouwd hebt. de mensen die namelijk nog wel reageren kenmerken ze zich door één ding: ze zijn die minderheid die nog tijd besteedt aan enquetes.

 

Samengevat: succesvol marktonderzoek is nog maar heel zelden een enquete. Meestal is het gedragsonderzoek (bv klantkaartgegevens).

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

1. Gedeeltelijk mee eens. De antwoorden op vragen of stellingen door een respondent kunnen door veel factoren worden beinvloed. Sociaal wenselijke antwoorden, de omgeving waarin het interview wordt afgenomen, etc. Attitudes van een respondent kunnen in de juiste omstandigheden bij benadering wel redelijk gemeten worden dmv vragenlijsten.

 

2. De manier waarop antwoorden worden gegeven(via welk medium) op een enquete heeft per definitie invloed op de representativiteit van je steekproef. Als je respondenten enkel via 1 medium laat reageren sluit je vaak al een grote groep (potentiele) respondenten uit.

 

3. Indien marktonderzoek goed is opgezet gaat deze stelling niet op. Er zijn altijd manieren om een respons omhoog te krijgen, ook al gaat het niet om mensen die `gek zijn op enquetes.`

 

marktonderzoek via een enquete is weliswaar beinvloedbaar en in veel gevallen moeilijk om qua design (controle variabelen ed.) goed dicht te timmeren, maar het kan nog steeds een goed hulpmiddel zijn bij het uitvoeren van marktonderzoek.

Link naar reactie
  • 0

En als antwoord op de vraag: wat maakt marktonderzoek succesvol?

 

In mijn visie is marktonderzoek succesvol als de verwachte respons (bijv. leads, sales) nauw overeenkomt met de daadwerkelijke respons.

 

Zoals eerder vermeld kan het nooit. Omdat een onderzoek een benadering is van de werkelijkheid. Het grote probleem is vaak dat de opdrachtgever niet geheel duidelijk is geweest, en de uitvoerders van de onderzoek mogelijk een goede onderzoek heeft verricht aan de hand van de opdracht, maar eigenlijk niet de oorspronkelijk vraag heeft kunnen beantwoorden.

 

Vaak gaat zoiets al fout bij het bedenken van een globale vraag. En mocht dit goed gaan, dan kan het nog fout gaan bij deelvragen.. mocht dit goed gaan.. dan kan het dus gaan om een benaderingsfout.

 

Als de vraag luidt: Zal product A.... bij groep B aanslaan.. is het al moeilijk genoeg...

 

Voorbeeld... Harry Mens programma's heeft altijd lage kijkcijfers volgens de data. Probleem.. mensen die naar Mens kijken hebben niet zo'n onderzoekskastje thuis, omdat ze geen interesse hebben in de "returns" voor het plaatsen van een onderzoeks kastje.

Hoe wil je dan zien of de kijkcijfers hoog genoeg zijn? Bij alle "rijkere" nederlands aankloppen en vragen of ze naar Mens kijken?

 

Als je een oplossing voor deze problemen kan vinden... dan zal het een enorme "innovatie" zijn (jaja, ik gebruik het HL "on-begrip" verantwoord).

Ben vrij benieuwd.... zal direct op "abbo" drukken.

Link naar reactie
  • 0

Als oud onderzoeker weet ik dat een onderzoek zelden de bedoeling heeft om een objectieve weergave te geven, en veel meer om bestaande ideeën te bevestigen. Dus succesvol is een relatief begrip.

 

Ook is het bijzonder lastig om veel echt nieuwe ideeën te toetsen, aangezien de massa er geen beeld bij kan scheppen. Elk onderzoek had laten zien dat SMS niets was, toch is het nu de grootste kas koei van de telco's. En wie zat er in 1992 nu te wachten op een op packet switching gebaseerd netwerk waarmee je porno kon uitwisselen?

 

Onderzoek is zo goed en zo kwaad als het wordt ingezet. De briefing, de wensen, de klanten, het speelt allemaal mee. Ik merk zelf dat vanuit onderzoeksperspectief je vaak beter in sales kan stappen. Een tak van mijn oude werkgever doet b.v. lead generatie op een wat hoger niveau. Die gaan dus bellen om te pogen binnen te komen in b.v. een nieuwe markt. Dan zie je ineens waar er wel en geen vraag is, etc. Maar het levert je ook meteen klanten op als je een beetje goed product hebt.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

:D Succesvol weet je alleen achteraf. Vooraf moet je als ondernemer lef hebben en gewoon een goed gevoel voor je kansen. Toen ik in 1989 Office Centre bedacht was dat volstrekt tegendraads tegen alle marktonderzoeken in. De tijd heeft inmiddels aangetoond dat het een succesformule is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.