• 0

Overstap eenmanszaak naar B.V.

Hallo, ik heb al e.e.a. op dit forum gelezen over de overgang van eenmanszaak naar B.V., maar ik heb toch nog een vraag. In de zaak zijn we veel met het bouwen van websites bezig. Nu is het zo dat we alleen maar met onze eigen sites bezig zijn en niet meer met maatwerk. Voor die eigen projecten willen we een B.V. oprichten. In principe is er geen interesse om de eenmanszaak voort te zetten.

 

Is het dan verstandig om de eenmanszaak geruisloos in te brengen? Het liefst wil ik geen potentiele problemen (aansprakelijkheid vorige opdrachten, niet-heel-professionele boekhouding, etc) in de B.V. invoeren.

 

Wat zou het voordeel zijn van het niet-geruisloos stoppen van de eenmanszaak en alleen met de B.V. bezig te zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Talence,

 

een van de voordelen van het niet-geruisloos inbrengen van de 1 manszaak is dat je kunt gaan afrekenen.

 

Dat wil zeggen dat je een boekwinst KUNT gaan creeren, bijvoorbeeld door inventaris of het klantenbestand (goodwill) tegen een hogere dan de boekwaarde aan de bv verkoopt, de stakingswinst die hierbij genereert is voor een gedeelte belastingvrij. Kijk even op de site van de belastingdienst voor het exacte bedrag (zit rond de 10000 euro).

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0
Is het dan verstandig om de eenmanszaak geruisloos in te brengen? Het liefst wil ik geen potentiele problemen (aansprakelijkheid vorige opdrachten, niet-heel-professionele boekhouding, etc) in de B.V. invoeren.

 

Dat kan, dat regel je met een "In de plaats stelling", een verklaring dat de BV alle verantwoordelijkheid overneemt. Te deponeren bij de KvK

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Is het dan verstandig om de eenmanszaak geruisloos in te brengen? Het liefst wil ik geen potentiele problemen (aansprakelijkheid vorige opdrachten, niet-heel-professionele boekhouding, etc) in de B.V. invoeren.

 

Wat zou het voordeel zijn van het niet-geruisloos stoppen van de eenmanszaak en alleen met de B.V. bezig te zijn?

 

Indien je potentiële problemen zoals je hebt aangegeven wilt voorkomen, lijkt het me verstandig (enkel juridisch gezien en niet fiscaal bekeken) om de (gewenste) bezittingen (in de ruimste zin des woords, dus ook vorderingen, etc.) van de eenmanszaak (althans van de eigenaar van de eenmanszaak) over te dragen aan de besloten vennootschap. Zo is in beginsel geheel duidelijk wat de besloten vennootschap overneemt van de eigenaar van de eenmanszaak.

 

Ten aanzien van “Wat zou het voordeel zijn van het niet-geruisloos stoppen van de eenmanszaak en alleen met de B.V. bezig te zijn?”: Als je hiermee bedoelt dat de eenmanszaak deels zou blijven bestaan naast de besloten vennootschap, dan zou ik een voordeel, gezien de nu bekende feiten, niet kunnen noemen. De activiteiten die de eenmanszaak ondernam, kunnen door de besloten vennootschap worden voortgezet, en met minder risico door de beperking van bestuurders (en aandeelhouders-) aansprakelijkheid binnen het B.V.-regime.

 

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.