• 0

Wat is 'billijke vergoeding' voor uitvinding?

Graag zou ik te weten komen wat 'EEN BILLIJKE VERGOEDING' is (> Welk percentage? > Welk bedrag per verkochte eenheid? > Over welke periode?) m.b.t. het laten exploiteren van mijn uitvinding.

 

Toelichting: enkele maanden geleden heb ik een nog niet bestaand product voor de particuliere markt uitgevonden. De verkoopprijs hiervan zal in de winkel uiteindelijk < EUR 10,00 bedragen. Inmiddels heb ik contact met een producent + een marketingbedrijf + een (internationaal opererende) klant/opdrachtgever. Mijn product zal binnen korte tijd daadwerkelijk op de markt komen in een eerste productie van twintigduizend eenheden.

 

Daarom, voordat ik definitief mijn handtekening ter goedkeuring ga zetten, ben ik vooral op zoek naar objectieve, onpartijdige informatie waaruit ik kan refereren of de mij toegezegde vergoeding per geproduceerde eenheid redelijk/billijk is...

 

Alvast dank voor je reactie!

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo uit de losse pols.

Als je zelf geen risico loopt op het gebied van productie, marketing enzovoorts dan is het meestal een centen kwestie als je het over producten hebt die verkoop onegveer € 10 doen, zeker als er nog het één en ander aan tussenhandelaren tussenzit.

Als je een praktijk antwoord wil raad ik je aan bij de NOVU te informeren wat in jou geval een reeel bedrag is.

Kleine tip, ik hoop wel dat je met de licentienemer een prestatieverplichting afgesproken hebt en je intellectueel eigendom hebt afgedekt.

Link naar reactie
  • 0

Een "billijke" vergoeding is uitermate moeilijk te bepalen. Je bent hiervoor van diverse factoren afhankelijk, kostprijs, verkoopsprijs (winst), markt, levensduur, en niet te vergeten (Nico schreef het al) IE-rechten. Bij een goede bescherming verhandel je in principe je rechten (het monopolie) op een produkt. Er zijn diverse instanties waar je te rade kunt gaan zoals bedrijven die bemiddelen bij licenties, NOVU, ID-NL, enz.

 

Laat ons weten hoe het afloopt en veel succes !

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Als iedereen in de keten een marge wil maken van 50% dan betaalt de klant 10 euro, de winkelier 5, de groothandel 2.50 en de distributeur 1.25. Daaruit moet dan de fabricage betaald worden, en jij. De winkelier maakt meer marge dan 50%, dus blijft nog minder over voor jou.

Als ze het erg graag willen hebben, kun je meer bedingen. Als je zelf de productie gaat doen (en uitbesteedt) kun je meer verdienen.

 

Een vriend van mij maakte prijswinnende ontwerpen van lampen, maar als de kosten van de grondstoffen 15 euro waren moest de lamp in de winkel 300 kosten en dat was dan weer te veel.

 

Het is ook wel belangrijk dat jij naam maakt als bedenker van het product. Dus misschien is het wel beter als er 100.000 verkocht worden voor een lage fee dan 10.000 voor een hogere fee, zelfs als je aan die 100.000 in totaal minder verdient. Na zo'n succes krijg je wel makkelijker een mooie volgende deal.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Er is wel iets meer over te zeggen als je terugrekend.

10 Euro wordt ongeveer 8 zonder BTW

de gemiddelde winkelier (bv een Blokker/Marskramer) heeft minimaal (gemiddeld) een marge van 35% over de verkoop nodig.

Dus dan blijft er 5,20 over voor de (eventuele groothandel) deze de gemiddelde groothandel in Nederland heeft 25-30% dus uitgaand van 25% blijft er 3,90 over.

Nu is het kijken wat de kostprijs is aan materiaal en arbeid. Wat daar tussen zit is jullie marge en die moet je verdelen.

Als je zelf niets doet aan marketing moet je volgens mij denken aan enkele eurodubbeltjes maar als je zelf ook kosten gaat maken voor reclame ed dan belangrijk meer.

Is dit nog te volgen?

Link naar reactie
  • 0

Is dit nog te volgen?

 

Het is, voor mij, prima te volgen maar vergeet de opmerking van Christine niet;

 

Als ze het erg graag willen hebben, kun je meer bedingen. Als je zelf de productie gaat doen (en uitbesteedt) kun je meer verdienen.

 

Vraag en aanbod doen ook heel wat.

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.