Ik ben bezig met het doen van belastingaangfite van een VOF. Nu loop ik tegen een aantal zaken op waar een van jullie mij misschien mee kan helpen. De basisgegevens zijn simpel.
Het gaat om een startend modebedrijf wat eigen kleding ontwerpt en maakt. In het jaar 2005 was er recht op de zelfstandigenaftrek en startersaftrek omdat er aan de voorwaarden voldaan is. Er is geen kapitaal ingebracht en beide zijn voor 50% verantwoordelijk.
Nu loop ik bij het doen van de belastingaangfite tegen wat vragen aan.
1) Hoe moet ik de balans invullen als het gaat om negatieve winst?
Ik heb hem nu als volgt:
activa begin <> eind passiva begin <> eind
lig.mid 0 -4000 banktegoed 0 -4000
2) Als je verlies lijdt, hoef je ook geen belasting te betalen. Maar klopt het ook dat je geen geld terugkrijgt middels de zelfstandigenaftrek, startersaftrek, heffingskorting? Ik zou verwachten dat je door deze aftrekken (iig de heffingskorting) geld terug zou krijgen...volgens de berekening van het belatingprogramma niet dus.
3) Hoe zit het met de splitsing van de boekhouding? Samen met mijn partner zit ik er voor 50% in. Betekent dit dat je alles moet delen door 2? Dus voor mijn belastingaangifte is de omzet 3750, kosten 5750, winst dus -2000? Hoe zit het dan met de aftrekken (zelfstandigenaftrek, startersaftrek)? Wordt deze ook gedeeld? Waar moet ik dat dan aangeven?
4) Er wordt een vraag gesteld over kapitaal en winstaandeel vof. Wat moet ik hier opgeven? We hebben zelf niets ingebracht en zijn beide voor 50% verantwoordelijk. En we hebben negatieve winst. Vul ik dan -2000 in bij het winstaandeel?
Hoop dat iemand mij kan helpen. Deadline komt snel dichterbij.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
dennisremy
dennisremy
Hallo forumleden,
Ik ben bezig met het doen van belastingaangfite van een VOF. Nu loop ik tegen een aantal zaken op waar een van jullie mij misschien mee kan helpen. De basisgegevens zijn simpel.
Het gaat om een startend modebedrijf wat eigen kleding ontwerpt en maakt. In het jaar 2005 was er recht op de zelfstandigenaftrek en startersaftrek omdat er aan de voorwaarden voldaan is. Er is geen kapitaal ingebracht en beide zijn voor 50% verantwoordelijk.
Financiele gegevens:
Omzet 7500
Inkoop 2500
kosten:
reis 300
huisvesting 7000
overige kosten 1700
9000
----------------------------------------------------
totaal -4000
Nu loop ik bij het doen van de belastingaangfite tegen wat vragen aan.
1) Hoe moet ik de balans invullen als het gaat om negatieve winst?
Ik heb hem nu als volgt:
activa begin <> eind passiva begin <> eind
lig.mid 0 -4000 banktegoed 0 -4000
2) Als je verlies lijdt, hoef je ook geen belasting te betalen. Maar klopt het ook dat je geen geld terugkrijgt middels de zelfstandigenaftrek, startersaftrek, heffingskorting? Ik zou verwachten dat je door deze aftrekken (iig de heffingskorting) geld terug zou krijgen...volgens de berekening van het belatingprogramma niet dus.
3) Hoe zit het met de splitsing van de boekhouding? Samen met mijn partner zit ik er voor 50% in. Betekent dit dat je alles moet delen door 2? Dus voor mijn belastingaangifte is de omzet 3750, kosten 5750, winst dus -2000? Hoe zit het dan met de aftrekken (zelfstandigenaftrek, startersaftrek)? Wordt deze ook gedeeld? Waar moet ik dat dan aangeven?
4) Er wordt een vraag gesteld over kapitaal en winstaandeel vof. Wat moet ik hier opgeven? We hebben zelf niets ingebracht en zijn beide voor 50% verantwoordelijk. En we hebben negatieve winst. Vul ik dan -2000 in bij het winstaandeel?
Hoop dat iemand mij kan helpen. Deadline komt snel dichterbij.
Alvast bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dennis
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8429-belastingaangifte-vof/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag