• 0

Uitwerking productidee

Goedemiddag,

ik heb zeer kort geleden een idee voor een nieuw product op computergebied bedacht, wat hoofdzakelijk nog in mijn hoofd bestaat.

Omdat ik eerlijk gezegd weinig kan vinden over de uitwerking van een dergelijk idee, zoals hier op HL als Google, wil ik dit hier graag vragen. Ik vraag (nog) niet naar hoe het op de markt moet komen, of hoe de ontwikkeling gaat plaatsvinden, maar ik vraag hoe ik het idee het beste kan uiwerken.

Het product zal een flinke som geld nodig hebben als het ook echt ontwikkeld gaat worden, dus ik wil het productidee zo op papier hebben dat ik het voor kan leggen aan potentiële investeerders.

Ik hoop dat jullie me tips en/of links kunnen geven.

 

Mvg,

Michiel

 

PS: Als iemand dit topic sluit omdat het al besproken is, geef dan aub de link naar de thread in kwestie, want die heb ik dan hoogstwaarschijnlijk nog niet zelf kunnen vinden. Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je het over hardware, software, of iets geheel anders?

 

Door het schrijven van een ondernemingsplan kom je met alle belangrijke aspecten van het op de markt brengen van een nieuw product in aanraking. Ik denk dat dat een goed startpunt is. Daarnaast moet je een functioneel en technisch ontwerp (of een proof of concept, afhankelijk van wat voor soort idee je hebt) gaan maken van je product, en bekijken wie of wat je nodig hebt om het product te kunnen realiseren.

 

De board 'Ondernemingsplannen', 'Financiering' en wellicht 'Intellectueel eigendomsrecht en kennisbescherming' zullen met name boards zijn waar je veel info kunt vinden.

Link naar reactie
  • 0

Het is zowel hard- als software. Er zijn veel dingen die nog uitgewerkt moeten worden voordat er überhaubt van een poging tot investering krijgen gesproken kan worden; het product vraagt hele nieuwe protocollen, hardware en programering, waar nogal wat haken en ogen aan zitten.

Een ondeerdeel ervan is een verbinding met het internet. Op het ROC Leiden, waar ik naar school ga, is een docent die heel veel van netwerken etc. afweet. Is het slim om deze te benaderen en te betrekken bij de ontwikkeling van het netwerk- en internetgedeelte ervan?

Zoals ik al eerder heb gemeld, er is nogal een redelijk grote investering nodig. Niet zozeer voor het hardware gedeelte (dit kan eerst op paier uitgewerkt worden voordat er geld uitgegeven wordt aan een prototype), maar wel aan de software ervan. Is het dan slim om eerst op een rijtje te zetten wát precies de bedoeling is en dan pas investeerders zoeken, of eerst investeerders zoeken en dan alles gaan uitdenken?

Deze vraag kan ik zelf ook wel beantwoorden; dat eerste. Het punt is, voor de uitwerking zal het makkelijker zijn als er een beetje geld beschikbaar is om de juiste mensen bij elkaar te brengen, zodat het productidee wel reeël blijft. Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan doen, misschien een gulde middenweg?

 

Ik zal zeker nog een aantal draadjes doorkijken hier op het forum, met name over intellectueel eigendomsrecht en octrooien. Ik ben blij met elke hulp die jullie me kunnen geven.

Link naar reactie
  • 0

Beste Michiel,

 

Ik wil je ven op enkele mogelijke hindernissen wijzen waar je als groentje flink je kop mee kan stoten.

- Je hebt het over een nieuw product op computergebied, dat kan dus heel breed gaan, maar weet je zeker dat zoiets niet al ooit eens ontwikkeld is.

- Heb je al uitgwerkt in hoeverre jouw combinatie van software en hardware wel haallbaar/maakbaar is ?

- Eigenlijk de belangrijkste, is dit waar de klant op zit te wachten of vind je het zelf en een leuk idee ?

- Investeerders gaan niet investeren in een bedrijf dat met een papieren idee aan de slag gaat.

- Hoewel je niet de eerste student zal zzijn die een eigen bedrijf tot succes maakt, vind ik wel dat studenten vaak erg onwetend zijn (soms is dat een voordeel), hoe zit dat bij jou ?

 

Kun je een hint geven op welk voor gebied jouw product voor de eindgebruiker een dusdanig voordeel op gaat leveren dat deze het graag wil aanschaffen.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil niet te veel zeggen, maar ik kan wel zeggen dat ik het zelf een goed idee vind, en kennissen (de 'consumenten') aan wie ik het voorleg vinden het ook een heel leuk en goed idee.

Het is een soort 'opvolger' van de huidige pc, bedoelt om meer interactiviteit te krijgen en bovendien makkelijker anderen benaderen en contacteren. Bovendien zul je er alles mee kunnen wat je met ene huidige pc ook kunt. Ik verwacht niet direct dat dit een doorslaand succes gaat worden; ik denk dat het geleidelijk gaat zijn. Vooral door de door mij verwachte kritisisme (ik weet niet of dit een Nederlands woord is) tegen het product, met name in het begin.

Ik weet redelijk zeker dat een dergelijk product in deze vorm nog niet ontwikkeld is, omdat ik er anders wel wat van zou weten. Technologie interesseert mij, en het technologisch nieuws houdt ik dan ook wel bij.

En, hoebedoel je precies onwetend? Als dat is 'geen kennis van zaken/ondernemen hebben', dan is dat toch iets waar iemand wat aan kan doen? Ik zal zeker niet zomaar iets doen zonder goed te weten wat de gevolgen zijn voor mij en anderen.

Ik heb eerder al een hint gegeven; het levert meer interactiviteit op, het voegt een nieuwe dimensie toe aan 'computeren'.

 

"Investeerders gaan niet investeren in een bedrijf dat met een papieren idee aan de slag gaat"

Wat probeer je hier precies mee te zeggen? Dien ik een soort van prototype te ontwikkelen voordat ik probeer investeerders te trekken?

 

Mvg,

Michiel

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wanneer een kick gerechtvaardigd is op HL, maar ik zou graag toch een antwoord willen hebben op de eerder door mij gestelde vragen :)

 

Als je HL voor een groot deel doorspit kom je tot de volgende conclusie.

 

In Nederland is geen enkele investeerder bereid geld te stoppen in een idee van iemand zonder track record.

Je kunt twee dingen doen.

Maak een prototype die de functionaliteit in zich zoals in het eindproduct dat je voor ogen hebt. Zorg voor een gedegen marktonderzoek inclusief een haalbaarheidsonderzoek.

Eigenlijk gewoon het 3O = O van de NOVU.

 

Een andere oplossing is dat je op het vliegtuig stapt naar de VS en daar je geluk probeert te vinden bij waaghalsinvesteerders.

Misschien heeft Christine nog een tip voor je.

 

Persoonlijk zie ik niet in welke behoefte een PC met extra functionaliteit kan voorzien, maar dat kan ook aan mijn gebrek aan visie liggen. :P

Link naar reactie
  • 0

Maak een prototype die de functionaliteit in zich zoals in het eindproduct dat je voor ogen hebt. Zorg voor een gedegen marktonderzoek inclusief een haalbaarheidsonderzoek.

Kun je me een link geven naar hoe zo'n haalbaarheidsonderzoek eruit ziet?

 

Persoonlijk zie ik niet in welke behoefte een PC met extra functionaliteit kan voorzien, maar dat kan ook aan mijn gebrek aan visie liggen. :P

Ik denk zelf dat het wel degelijk uit zal maken. Ik kan niet te veel vertellen, ik wil niet dat iemand anders met het idee ervandoor zou gaan. Dus het ligt waarschijnlijk nie tana je visie, maar aan het feit dat ik niets concreets erover kan vertellen.

Link naar reactie
  • 0

Maak een prototype die de functionaliteit in zich zoals in het eindproduct dat je voor ogen hebt. Zorg voor een gedegen marktonderzoek inclusief een haalbaarheidsonderzoek.

Kun je me een link geven naar hoe zo'n haalbaarheidsonderzoek eruit ziet?

 

 

Misschien kun je via Google een voorbeeld vinden.

 

Haalbaarheidsonderzoek is onderdeel van het ondernemingsplan.

Dit onderzoek moet naar voren brengen of jouw idee ook uitvoerbaar is, en of het prijstechnisch nog interessant is voor de klant.

Vooral als je nieuwe producten bedenkt is het wel van belang dat je weet of de technologie die je gaat gebruiken ook geschikt is voor de toepassingen die je voor ogen hebt, En in jouw geval of de software wel de functionaliteiten in zich heeft die een goede werking van het product verzekeren.

 

Enkele voorbeelden

Als je software gebruikt met als doel om apparaten aan te sturen , en aan het eind ontdek je dat deze software niet over de juiste protocollen beschikt voor aansturing dan ben je te laat.

Als je nu een elektroauto met accu's gaat bouwen, dan kom je tot de conclusie dat er vanwege de prijs van de accu's geen grote markt voor is.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk zelf dat het wel degelijk uit zal maken. Ik kan niet te veel vertellen, ik wil niet dat iemand anders met het idee ervandoor zou gaan. Dus het ligt waarschijnlijk nie tana je visie, maar aan het feit dat ik niets concreets erover kan vertellen.

 

Ik kan me daar van alles bij voorstellen,

- uitwerken dit verhaal dus,

- Tijdens de uitwerking ontstaan er vanzelf vragen:

- willen mensen het gebruiken, waarom en wanneer?

- wat willen ze er voor betalen en wanneer?

Dat zijn uiteindelijk je haalbaarheids vragen. Vervolgens laat je heel voorzichtig iets meer over het idee zien en ga je alle bezwaren weg proberen te werken.

 

Voor de goed orde, inmiddels geleerd dat je best ideeën kunt ventileren. Alleen een idee is niets waard. Alleen degene die er een geldstroom mee kan maken is van waarde.

 

Perry

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.