• 0

inkoop bij particulier

Beste lezers,

 

ik ben bezig om een webwinkel te starten en wil restpartijtjes opkopen en via de winkel verkopen. Nu heb ik alleen een vraag: stel dat ik 50 klapstoelen van een particulier koop en weer verkoop via de webwinkel. Is dit belastingtechnisch verantwoord of ben ik dan verkeerd bezig,

 

Ik hoor graag van u,

 

met vriendelijke groeten,

Frank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste lezer,

 

ik heb diverse stukken gelezen en ik begrijp hieruit dat wanneer de particulier een door mij zelf gemaakte bon wil tekenen (dit uiteraard zonder BTW) dan is dit oke. Maar wat als ik contant afreken en geen bon heb van deze klapstoelen zoals voorgesteld in het vorige bericht. Er komt wel geld op mijn bandrekening van de verkoop van deze stoelen.

 

Gaat dit dan nog goed of niet?

 

ik hoor graag van jullie,

mvgr

FRank

Link naar reactie
  • 0

Dag Frank,

 

voor wat betreft het inkopen van spullen van een particulier (dus zonder een btw-bon) kun je als volgt handelen ....

 

Inkoop van een kastje voor 100 euro ..... (dus zonder de btw uitgesplitst)

 

Als je dit kastje verkoopt voor 200 euro aan een particulier, kun je de margeregeling toepassen .....

 

de marge is 100 euro, af te dragen btw over dit kastje 19% van de marge is 19 euro

 

Helder ?????

 

groeten Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Frank,

 

voor wat betreft het inkopen van spullen van een particulier (dus zonder een btw-bon) kun je als volgt handelen ....

 

Inkoop van een kastje voor 100 euro ..... (dus zonder de btw uitgesplitst)

 

Als je dit kastje verkoopt voor 200 euro aan een particulier, kun je de margeregeling toepassen .....

 

de marge is 100 euro, af te dragen btw over dit kastje 19% van de marge is 19 euro

 

Helder ?????

 

groeten Ard

 

 

 

Volgens mij maak je een kleine denkfout bij de margeregeling

als je het kastje verkoopt voor 200 euro min 100 euro kosten dan hou je 100 euro bruto over.

Deze 100 euro is de marge inclusief 19% BTW.

oftwel 100 euro gedeeld door 1.19 om het "verkoopbedrag" te berekenen waarover de BTW betaald moet worden.

Link naar reactie
  • 0

??? oke, hmm leuk die verschillende interpretaties,

 

nog een keer.

- ik koop een kast van een particulier, maak zelf een kwitantie met daarop alle gegevens incl het bedrag van 100 euro (btw verder niet vermeld)

- deze kwitantie laat ik de particulier tekenen

- vervolgens verkoop ik het kastje voor 200 euro

- en dan,..? marge --> 100/1.19 =84 --> 84*0.19= de btw die moet worden afgedragen???

 

gr

Frank

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst doet graag erg moeilijk over BTW op facturen. De margeregeling kent nogal wat haken en ogen:

 

Bij toepassing van de margeregeling mag geen BTW op de factuur in rekening worden gebracht. De afnemer kan ook geen BTW aftrekken. Op de factuur moet vermeld worden dat de margeregeling is toegepast. Als je aan een andere BTW-ondernemer verkoopt, dan pas je de margeregeling niet toe, maar bereken je BTW over het volle bedrag.

 

Voor het kunnen toepassen van de margeregeling is zijn inkoopverklaringen essenteel. Deze moeten in tweevoud worden opgemaakt. Het ene exemplaar moet aan de leverancier worden uitgereikt, het andere moet als inkoopdocument in de administratie bewaard blijven. De leverancier moet de inkoopverklaring ondertekenen. In de inkoopverklaring moet worden opgenomen:

- datum waarop is geleverd;

- naam en het adres van de afnemer/wederverkoper;

- naam en het adres van de leverancier;

- omschrijving van het goed;

- bij de levering van een motorrijtuig: het kenteken;

- de koopsom;

- verklaring van de leverancier dat hij met betrekking tot de levering van het goed aan hem helemaal geen voorbelasting heeft afgetrokken.

 

De berekening klopt verder wel, tenzij het natuurlijk producten betreft die niet onder het 19%-tarief vallen...

 

Succes!!

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.