Ga naar inhoud

Samenwerken aan een goed idee: Avatars

Geplaatst:

Mikky Vrolijk

In een andere discussie is een idee van Annedien Hoen boven water gekomen.

Omdat die discussie vréselijk off topic belandde is die topic opgeschoond en heb ik van het goede idee van Annedien een nieuwe topic gemaakt.

Het is even wat leesvoer, maar wel to the point.

ik heb een idee!

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over het inzetten van AVATARS. Op zich hebben wij bijvoorbeeld nu een avatar op het forum, maar dit is niet wat ik bedoel.

het beeld vervaagt, en wordt weer scherp in een andere wereld....

In mijn gedachten zie ik een virtuele omgeving die web-based is, waar ongeveer 12 AVATARS elk een eigen identiteit, manier van dingen zien, karakter en functie hebben.

(Denk aan: Six Thinking Hats van Edward de Bono)

(misschien beetje op astrologie/numerologie/astrologie/psychologie/MeyerBriggs/Kersey character sorter, etc gebaseerd qua karakterleer voor de AVATARS)

In deze omgeving (de Virtuele VernieuwingsVilla) is een Task Room, waar op handen zijnde uitdagingen, problemen en vraagstellingen worden uitgestald. Hier kunnen de AVATARS op reageren.

Er is een Library, waar benodigde en essentiele kennis ontsloten wordt.

Er is een Arsenal, waar denktechnieken, creativiteitstechnieken, oplossings-gericht-denken-technieken, stappenplannen en schema's te vinden zijn om uitdagingen mee te lijf te gaan.

Er is een Meeting Room, waar de AVATARS meta-gesprekken kunnen voeren over de gang van zaken in de Virtuele Villa.

Er is een Nerve Centre, waar communicatie-lijnen samenkomen. Hier kunnen b.v. ook mensen worden uitgenodigd, adressen worden toegevoegd, AVATARS worden besproken.

Er zullen dus nooit meer dan 12 AVATARS komen, maar wel (hopelijk) steeds meer mensen die spreken uit naam van de AVATARS.

Mensen die mee willen doen volgen eerst de AVATAR-instructies, waarbij heel duidelijk wordt welke eigenschappen de AVATARS hebben.

Het wordt dus ook een soort rollenspel, waarbij Villa Vernieuwing een veilige en stimulerende, multidimensionale omgeving is waarin bijvoorbeeld ook ministers (anoniem!) zelf in een AVATAR kunnen 'kruipen' en vertellen over hun rol als minister. Of directeurs. Of uitvinders. Of kunstenaars. Of hoogbegaafde scholieren. Of mensen met een goed idee.

Hierbij is geen ruimte voor "I claim this idea"- hier wordt collectief gedacht.

(En ja, ik begrijp dat dit lastig zou kunnen liggen, aan de andere kant wordt het tijd dat hier eens niet zo moeilijk over gedaan wordt. Angst is een slechte raadgever.)

Voordeel van deze omgeving is dat er weinig ruimte is voor ego (en alle gevolgen van dien). De AVATARS zijn huiden om in te kruipen. Ik kan zowel de kritische noot zijn als de enthousiasmerende, de rationele argumenten aandragen alswel de idealistische dromen spuien.

Het is een veilige omgeving, omdat je je gedachten via de AVATARS kunt uitspreken.

Het is een platform dat erg vooruitstrevend kan zijn in z'n vorm. Het kost ook geen fossiele brandstoffen als je er naartoe gaat.

Als we in onze dagelijkse levens erg ik-gebonden zijn kan dit een nieuw soort situatie zijn om collectief denken in te oefenen, vrijerlijk ideeën aan te dragen.

De Board kan eventueel periodiek verslag uitbrengen van wat er besproken en bedacht is in deze cyberspace.

Of beleidsmakers uitnodigen te komen kijken, lezen, ervaren.

Praktisch gezien zou er via de gaming industry een engine voor gevonden moeten worden die dit kan realiseren, maar met het aanwezige HL netwerk moet dat toch niet zo'n probleem zijn?

AVATARS ontwerpen lijkt me heel gaaf; hiervoor zou een aantal mensen aangewezen kunnen worden die zich met de ontwikkeling hiervan bezighouden.

Ik ken een groot aantal mensen dat zich bezighoudt met 3D/computer design.

Ik hoop door het openlijk bespreken van mijn idee zonder geheimhoudingsverklaringen en weet ik wat (het zou kunnen dat dit idee niet uniek is maar daar weet ik dan niks van, ik claim niet de uitvindster te zijn, het is gewoon een idee dat ik had) de toon te zetten om jullie reactie vrijerlijk te geven.

Dit terzijde.

Ik zou dit idee ook kunnen uit-ontwikkelen, een plan van smeden en er modules voor het bedrijfsleven van maken om hun intranetten mee uit te breiden om zo innovatie te bevorderen.

(anyone?)

Ik predik wat dat betreft echt dat we minder angstig met onze ideeën moeten omgaan.

Zelf hoop ik hoe dan ook wat reacties hierop te krijgen, verbeteringen, suggesties, uitbreidingen!

Ik hoop ook dat jullie een beetje openstaan voor dit idee zodat we het hier op het forum wat kunnen uitkristalliseren.

Ben erg benieuwd.

Dat was het weer,

Annedien

Meedenk input is gegeven door Evert:

Zeg Annedien,

Is dat idee wat je oppert niet heel erg goed in te vullen met het PPS idee! Geeft PPS een eigenzinnig karakter en ook iets nieuws. Door rollenspel (een goede methode om de remmen los te gooien om tot creative personal problem solving te komen) zouden hele mooie ideeen naar voren kunnen komen. De Bono zou inderdaad een leidraad kunnen zijn. De persoon achter de gecreerde identiteit is niet bekend. Iedereen kruipt in de huid waar hij zin in heeft. Iedereen wil weleens vanuit een ander spreken. Lijkt me een briljante combinatie om levens te creeren die oplossingen bedenken terwijl de oplossers ook een creatie zijn!

Ik zie absoluut mogelijkheden.

Ik denk niet eens dat het technisch zo'n moeilijk verhaal hoeft te worden. Het kan natuurlijk met 3d avatars e.d. maar het kan toch ook wat minder gecompliceerd.

Een team verzinnen (personalia) met restricties! Kruip inderdaad maar eens in de huid van de conservatieveling die alleen maar alles loopt af te......... Of die van accountant die alleen maar naar 12434455 kijkt!

Die tevens een uiterlijk geven die misschien wat betreft design wat minder ver gaan maar wel doeltreffend zijn voor de core van het idee. Problemen oplossen!!!!!!

We zijn nog niet uitgepraat!

Evert

Ik denk dat het ook voor startende ondernemers interessant kan zijn, zo'n "rollenspel" omdat je veel meer perspectieven in ogenschouw leert nemen. Meer dan dat je 'advies' krijgt van een jurist of laaiend enthousiaste reacties van je vennoot. Het zou ook kunnen resulteren in een 'scenario' voor starters om hun ondernemingslust en ondernemingsplan van alle mogelijke kanten te bekijken. (Een interactieve cd-rom met iemand die je vragen stelt :-)

Annedien

Het idee van Avatars is voor verschillende ingangen en doeleinden te gebruiken als (verkoopbare) “toolbox”.

Interesse om mee te blijven denken is inmiddels ook getoond door: Bernd, Nils, Zrski, Pieter, Ridler, Kermie.

Om het van papier ook naar visueel tot virtueel te krijgen zijn we op zoek naar personen die interesse en wat ervaring hebben met de gaming industry en/of een VR-man

Voorlopig verzoek ik iedereen om on line mee te blijven denken en suggesties/opmerkingen te plaatsen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we zodra de tijd rijp is off line bij elkaar te komen om e.e.a. door te spreken en vorm te geven.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Featured Replies

Geplaatst:

Hans S

Als ik het goed lees dan zitten de verschillen tussen Annedien en Evert vooral op het punt van het soort avatars en of het een realtime of batch systeem moet worden.

Annedien denkt mee vanuit een soort type personen (b.v. tovenaar), en Evert meer vanuit functies van de personen (b.v. marketeer) Dit is op zich geen probleem, je zou dan 2 verschillende groepen avatars in het programma kunnen zetten waarbij men bij elk idee/probleemoplossing kunt kiezen tussen deze twee verschillende groepen avatars.

Ik denk dat een batch systeem hierbij beter functioneert dan een realtime systeem. Er moeten dan twaalf mensen op dezelfde tijd online zijn en men heeft dan weinig tijd om na te denken.

Geplaatst:

Annedien Hoen

Mijn geest hinkt nog op de creatieve vrijheid die denken in mythologische personen biedt en de toepasbaarheid die de heel 'functionele' avatars bieden- hoewel zo'n combinatie wel weer goed weerspiegelt hoe het gaat in zaken ;D

Een tovenaar en een marketeer kunnen leuke dingen bedenken samen.

Een eurodenker en een fee misschien ook wel ;D

Meningen?

Gooi, schiet, geef op, roep maar!

Annedien

Geplaatst:

Hans S

Ik heb net nog even nagedacht over de visualisering en opbouw van zo'n programma. Ik denk dat het het beste is om zo'n brainstorm sessie in tweeën te verdelen. Sessie een: de ideegeneratie en sessie twee: de idee-screening. In de eerste sessie worden alleen maar ideeën bedacht. Kritiek mag in de eerste sessie niet worden geleverd om het creatief denken niet dwars te liggen. Dit creatief denken gebeurt dan via een hele grote mindmap. In het midden staat dan het onderwerp waar het over gaat, en aan dat onderwerp zitten verschillende avatars vast. Als iemand een idee heeft, kan hij dit aan een bepaalde avatar toevoegen. Zo krijg je waarschijnlijk een hele grote mindmap. In de Tweede fase kun je dan de verschillende ideeën gaan bekritiseren, en er discussies over voeren. Dit kun je in de vorm van een soort forum doen. Zo vallen een hoop ideeën af. Daarna blijven nog een hoop ideeën over. Dan zou iedereen aan elk idee een bepaald gewicht een bepaald gewicht kunnen tekennen, waarna de ideeën met het slechtse cijfer afvallen.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.