in het kader van de automatische fietsversnellingen, kan dit idee werken..?
het idee is dat een gewone reguliere fietsversnelling wordt aangestuurd door 2 gewichtjes in het wiel, ipv met de hand.
Een gewichtje schuiven over een 'spaak' dmv de middelpunt vliedende kracht. Hoe harder met rijdt, hoe sneller het wiel draait, hoe verder het gewichtje naar buiten toe worden gerokken. Een veer in de as (rood) trekt het gewichtje terug.
Het binnenwerk zet deze verplaatsing om in een draaiende beweging, en vertraagd deze, bijvoorbeeld met een schroef. Met de kracht hiervan wordt de versnellingsbak aangestuurd.
de theorie:
Omdat de gewichtjes zo'n 30 cm kunnen verplaatsen en er maar ±1 cm nodig is om van versnelling te wisselen, kan de vertraging zo'n 30 x zijn, waardoor met kleine gewichtjes voldoende kracht opgewekt moet kunnen worden om de versnelling aan te sturen. 2 gewichten tegenover elkaar houdt het wiel in balans en heft de zwaartekracht-effecten op. De veerkracht en de middelpunt vliedende kracht gaan samen recht evenredig op bij toenemende snelheid, dus voor elke snelheid staan de gewichtjes op een 'vaste' plek, en krijgt de fiets dus een vaste versnelling. Hoe sneller men fiets, hoe hoger de versnelling, hoe langzamer, hoe lager.
Als dit werkt is het een kwestie van dit systeem aansluiten op een al bestaande (maar wel lekker soepel lopende) fietsversnelling..!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
johannez
johannez
Hallo
in het kader van de automatische fietsversnellingen, kan dit idee werken..?
het idee is dat een gewone reguliere fietsversnelling wordt aangestuurd door 2 gewichtjes in het wiel, ipv met de hand.
Een gewichtje schuiven over een 'spaak' dmv de middelpunt vliedende kracht. Hoe harder met rijdt, hoe sneller het wiel draait, hoe verder het gewichtje naar buiten toe worden gerokken. Een veer in de as (rood) trekt het gewichtje terug.
Het binnenwerk zet deze verplaatsing om in een draaiende beweging, en vertraagd deze, bijvoorbeeld met een schroef. Met de kracht hiervan wordt de versnellingsbak aangestuurd.
de theorie:
Omdat de gewichtjes zo'n 30 cm kunnen verplaatsen en er maar ±1 cm nodig is om van versnelling te wisselen, kan de vertraging zo'n 30 x zijn, waardoor met kleine gewichtjes voldoende kracht opgewekt moet kunnen worden om de versnelling aan te sturen. 2 gewichten tegenover elkaar houdt het wiel in balans en heft de zwaartekracht-effecten op. De veerkracht en de middelpunt vliedende kracht gaan samen recht evenredig op bij toenemende snelheid, dus voor elke snelheid staan de gewichtjes op een 'vaste' plek, en krijgt de fiets dus een vaste versnelling. Hoe sneller men fiets, hoe hoger de versnelling, hoe langzamer, hoe lager.
Als dit werkt is het een kwestie van dit systeem aansluiten op een al bestaande (maar wel lekker soepel lopende) fietsversnelling..!
moet kunnen denk ik. wat denkt u..?
(Het idee is beschermd!)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8628-automatische-fiets-versnelling-2/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
24 antwoorden op deze vraag