• 0

automatische fiets versnelling 2

Hallo

 

in het kader van de automatische fietsversnellingen, kan dit idee werken..?

 

het idee is dat een gewone reguliere fietsversnelling wordt aangestuurd door 2 gewichtjes in het wiel, ipv met de hand.

 

369.jpg

 

Een gewichtje schuiven over een 'spaak' dmv de middelpunt vliedende kracht. Hoe harder met rijdt, hoe sneller het wiel draait, hoe verder het gewichtje naar buiten toe worden gerokken. Een veer in de as (rood) trekt het gewichtje terug.

Het binnenwerk zet deze verplaatsing om in een draaiende beweging, en vertraagd deze, bijvoorbeeld met een schroef. Met de kracht hiervan wordt de versnellingsbak aangestuurd.

 

de theorie:

Omdat de gewichtjes zo'n 30 cm kunnen verplaatsen en er maar ±1 cm nodig is om van versnelling te wisselen, kan de vertraging zo'n 30 x zijn, waardoor met kleine gewichtjes voldoende kracht opgewekt moet kunnen worden om de versnelling aan te sturen. 2 gewichten tegenover elkaar houdt het wiel in balans en heft de zwaartekracht-effecten op. De veerkracht en de middelpunt vliedende kracht gaan samen recht evenredig op bij toenemende snelheid, dus voor elke snelheid staan de gewichtjes op een 'vaste' plek, en krijgt de fiets dus een vaste versnelling. Hoe sneller men fiets, hoe hoger de versnelling, hoe langzamer, hoe lager.

Als dit werkt is het een kwestie van dit systeem aansluiten op een al bestaande (maar wel lekker soepel lopende) fietsversnelling..!

 

moet kunnen denk ik. wat denkt u..?

 

(Het idee is beschermd!)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leuk, zoiets heet een regulator er zat ook op de stoommachine van James Watt.

 

Ik vraag me alleen af hoe de regulator werkt als de gewichtjes in stand x,5 staan ?

Het systeem sluit helaas ook niet aan op bestaande systemen waardoor implementatie moeilijk wordt. Voor ATB gebruik is dit systeem onbruikbaar vanwege vervuiling, en het zijn de ATB'ers die het meest schakelen. Verder denk ik dat het systeem rare dingen gaat doen bij hoge snelheden als de wind langs de spaken toeneemt.

Link naar reactie
  • 0

Ow, lijkt me leuk. De automatische versnellingen die ik tot op heden gezien heb, schakelen op kracht (op de pedalen met een schakelend voorblad) Dat is in ieder geval niks geworden.

 

Automatischa schakelen voor de ATB zie ik niet zetten. Dat doen die jongen liever zelf. Ik zie het wél zitten voor de citybike, in combinatie met een schakelnaaf (die een echte fietser niet wil i.v.m. extra weerstand) een holle spaak met het gewichtje erin, zou het vervuilingsprobleem oplossen.

 

Als amateur zou ik zeggen, werk het concept uit en koppel het gewichtje (waar ook een veer aan moet) aan een schakelnaaf.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Leuk, zoiets heet een regulator er zat ook op de stoommachine van James Watt.

 

Ik vraag me alleen af hoe de regulator werkt als de gewichtjes in stand x,5 staan ?

Het systeem sluit helaas ook niet aan op bestaande systemen waardoor implementatie moeilijk wordt. Voor ATB gebruik is dit systeem onbruikbaar vanwege vervuiling, en het zijn de ATB'ers die het meest schakelen. Verder denk ik dat het systeem rare dingen gaat doen bij hoge snelheden als de wind langs de spaken toeneemt.

 

het is inderdaad gewoon een regulator voor een fiets!

watt.gif

maar dan iets subtieler.. ;)

 

qua vuil en wind, het systeem valt denk ik wel geheel in te pakken in holle gestroomlijnde spaken. maar waarom sluit het niet aan op bestaande systemen? Die worden toch ook gewoon aangestuurd met een kleine verplaatsing..?

Link naar reactie
  • 0

Leuk, zoiets heet een regulator er zat ook op de stoommachine van James Watt.

 

Ik vraag me alleen af hoe de regulator werkt als de gewichtjes in stand x,5 staan ?

Het systeem sluit helaas ook niet aan op bestaande systemen waardoor implementatie moeilijk wordt. Voor ATB gebruik is dit systeem onbruikbaar vanwege vervuiling, en het zijn de ATB'ers die het meest schakelen. Verder denk ik dat het systeem rare dingen gaat doen bij hoge snelheden als de wind langs de spaken toeneemt.

 

het is inderdaad gewoon een regulator voor een fiets!

 

qua vuil en wind, het systeem valt denk ik wel geheel in te pakken in holle gestroomlijnde spaken. maar waarom sluit het niet aan op bestaande systemen? Die worden toch ook gewoon aangestuurd met een kleine verplaatsing..?

 

Heb je wel eens gevoeld hoe zwaar de veerspanning is achter een derailleur of een versneliingsnaaf ? Je zult een behoorlijk gewicht ter compensatie van deze veerspanning aan moeten brengen.

 

Met de huidige systemen nog met een ander probleem. Je zult deze beweging namelijk vanuit het draaiende wiel over moeten brengen op de naaf of derailleur, en je zult er nog iets in moeten maken dat in stapjes schakelt zoals de indexschakelaars dat doen.

Ondertussen ga je over fijnmechanische componenten praten die ook bij grote aantallen redelijk duur zijn.

 

En ook hier geldt, als de fietsfabrikant zijn frame aan moet passen kun je het vergeten.

 

Vraag je af wat jou systeem nu (voldoende) beter is dan de huidige systemen, en dus waarom een consument dit zou willen hebben.

Link naar reactie
  • 0

 

Heb je wel eens gevoeld hoe zwaar de veerspanning is achter een derailleur of een versneliingsnaaf ? Je zult een behoorlijk gewicht ter compensatie van deze veerspanning aan moeten brengen.

 

Met de huidige systemen nog met een ander probleem. Je zult deze beweging namelijk vanuit het draaiende wiel over moeten brengen op de naaf of derailleur, en je zult er nog iets in moeten maken dat in stapjes schakelt zoals de indexschakelaars dat doen.

Ondertussen ga je over fijnmechanische componenten praten die ook bij grote aantallen redelijk duur zijn.

 

En ook hier geldt, als de fietsfabrikant zijn frame aan moet passen kun je het vergeten.

 

Vraag je af wat jou systeem nu (voldoende) beter is dan de huidige systemen, en dus waarom een consument dit zou willen hebben.

 

ja klopt. ik hoop dat de ingebouwde vertraging (van zo'n 30 x) voldoende kracht kan opwekken om te schakelen. maar er zijn versnellingen die zich met een heel licht klikje laten schakelen, daar ben ik van uit gegaan...

 

wat de de overbrenging beteft, dat zou moeten met een soort helikopter koppeling; een gekogellagerde dubbele ring die kan schuiven over de as. de binnenringt draait mee en verschuift onder invloed van de stand van de gewichtjes, de buitenring zit vast aan de derailleur of versneliingsnaaf.

 

het in stapjes schakelen... dat is een moeilijker probleem. maar niet onoplosbaar lijkt me.

 

Maar of het wel commercieel wel haalbaar is ben ik (nog) niet mee bezig, ik wil gewoon weten of het principe zou kunnen werken.

Link naar reactie
  • 0

Stelling: Schakelen op draaisnelheid van het wiel is zinloos. Schakelen op trapsnelheid zou wel heel fraai zijn. Maar schakelen op kracht kan ook onder voorwaarden...

 

De automatische versnellingen die ik tot op heden gezien heb, schakelen op kracht (op de pedalen met een schakelend voorblad) Dat is in ieder geval niks geworden.

 

OK, maar wat was dan precies de reden dat schakelen op kracht niet leek te werken? Met pedalen heb je dode momenten, dus wanneer je op de goede manier wilt schakelen op kracht, dan moet je daar heel wat voor doen. Wanneer je schakelt op kracht dan is de crux niet te schakelen op de kracht als wel op de maximum kracht per (halve) omwenteling.

 

Schakelen op snelheid van het wiel is in ieder geval fout en zinloos; denk maar aan wind-mee of -tegen of berg-op of -af; daar reageert dit systeem niet op. Zoiets kan dus slechts van nut zijn bij het wegrijden. Als je eenmaal op snelheid bent is het alsof je geen versnelling hebt. [zie latere mails; het is nogal ingewikkeld]

 

Je zou wel kunnen schakelen op snelheid van het trappen door te proberen dit op ca. 90 RPM te houden, maar heeft dit nut...?

 

Voor iemand die altijd hard wil fietsen hoeft e.e.a. niet uit te maken: bij 90 RPM levert hij het meest efficiënt een bepaalde kracht en of je dit nu meet door die kracht te meten of de RPM... ik zie niet hoe dat uit kan maken, wanneer je het tenminste goed doet, wat niet makkelijk is.

 

De redenatie wordt ingewikkelder bij mensen met wisselend fietsgedrag...

 

Stel het systeem schakelt op trapsnelheid, dan geldt dat als je minder dan (zeg) 90 RPM trapt, dan wordt het trappen lichter, opdat je harder gaat trappen en weer op de 90 RPM komt, maar het komt ook goed uit wanneer je met minder energie wilt fietsen. Dat is precies wat we willen en dus erg mooi.

 

Stel het systeem schakelt op kracht, dan geldt dat als je minder kracht hoeft te zetten (waardoor je een hoger RPM zou gaan trappen) het trappen zwaarder wordt waardoor je RPM gelijk blijft. Maar stel dat je minder kracht zet omdat je met minder energie wilt fietsen, dan wordt het trappen ook zwaarder (het systeem schakelt op). Je RPM gaat achteruit en dus ook je energie-verbruik, maar je moet wel even hard op de pedalen trappen. Dat lijkt wellicht niet zo prettig (alhoewel ik het juist wanneer ik echt heel langzaam wil fietsen nog wel eens doe).

 

Schakelen op het toerental van de trapbeweging lijkt dus voordelen te hebben voor wie met wisselende energie wil fietsen. Maar het is niet makkelijk zoiets mechanisch te implementeren bij rotaties van 90 RPM op een hobbelende fiets en met een redement boven de 98%. Het is ook de vraag of het echt zal werken zonder dat de fietser ook maar iets hoeft in te stellen, en als dat niet zo is dan lijkt mij het voordeel gering.

 

Schakelen op maximum geleverde kracht per halve omwenteling is voor de meeste mensen alleen prettig wanneer zij de automatische versnelling kunnen instellen. Dan blijken sommige mensen, ook op deze lijst, te denken dat een automatische versnelling nutteloos is (ook al heeft een automatische versnelling in een auto dat ook). Ik moet dan denken aan "Het Innovator's Dilemma" van Clayton M. Christensen , zoals elders genoemd door Christine: "[Christensen] shows how truly important, breakthrough innovations are often initially rejected by customers that cannot currently use them, leading firms to allow their most important innovations to languish." bron

 

Tenzij je een elektronische versnelling wilt (of een vrij traag reagerende versnelling) kom je volgens mij toch uit op schakelen op kracht.

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0
Gast archlackware

Zie ik het nou verkeerd of zijn mensen hier de variomaat voor de 2e keer aan het uitvinden. Schroef een moderne scooter uit elkaar en dan heb je het zelfde principe ;)

Link naar reactie
  • 0

Dan blijken sommige mensen, ook op deze lijst, te denken dat een automatische versnelling nutteloos is (ook al heeft een automatische versnelling in een auto dat ook). Ik moet dan denken aan "Het Innovator's Dilemma" van Clayton M. Christensen , zoals elders genoemd door Christine: "[Christensen] shows how truly important, breakthrough innovations are often initially rejected by customers that cannot currently use them, leading firms to allow their most important innovations to languish." bron

 

Tenzij je een elektronische versnelling wilt (of een vrij traag reagerende versnelling) kom je volgens mij toch uit op schakelen op kracht.

 

Wat bedoel je precies met deze opmerking ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Stelling: Schakelen op draaisnelheid van het wiel is zinloos. Schakelen op trapsnelheid zou wel heel fraai zijn. Maar schakelen op kracht kan ook onder voorwaarden...

 

Schakelen op snelheid van het wiel is in ieder geval fout en zinloos; denk maar aan wind-mee of -tegen of berg-op of -af; daar reageert dit systeem niet op. Zoiets kan dus slechts van nut zijn bij het wegrijden. Als je eenmaal op snelheid bent is het alsof je geen versnelling hebt.

 

 

Tenzij je een elektronische versnelling wilt (of een vrij traag reagerende versnelling) kom je volgens mij toch uit op schakelen op kracht.

 

hmmm...grappig. ik denk namelijk precies het tegenovergestelde..!!

 

schakelen op kracht is zinloos, omdat je soms met veel kracht snel wilt fietsen, (haast) en soms langzaam (berg op/ wind tegen), en soms met weinig kracht juist snel wilt fietsen (berg af/wind mee), en soms juist langzaam (op je 'dooie akkertje')... hoe gaat een automatische fietsversnelling op kracht daar mee om?? kan dus niet.

 

schakelen op snelheid werkt juist altijd, ook in berg op/wind tegen situaties..! omdat je in die situaties toch niet ontkomt aan meer energie leveren om de fiets op dezelfde snelheid te houden, (het kost nl gewoon meer energie om dan die extra weerstanden te overwinnen, hoe dan ook) is de meest efficiente versnelling dan nog steeds de meest efficiente versnelling! ookal moet je harder trappen.

 

waarom denk jij dat het dan niet werkt...?

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je precies met deze opmerking ?

Ik bedoel het als feit. Ik bedoel dat het moeilijk is om een echt nieuw idee of product op de markt te zetten. En verder is het een verwijzing naar de eerdere automatische versnellingsthread.

Ook wanneer ik zelf op iets echt nieuws stuit duurt het eigenlijk altijd langere tijd voordat ik er echt in geloof---zonder twijfelen geen nieuwe kennis. Maar de gewone man, i.e. iemand die niet uitvinder is, zal een idee dat misschien goed was dan al verworpen hebben; zo gaat dat m.i. nou eenmaal, al is dat nog zo frustrerend voor degene die met dat idee kwam, c.q. ik.

Wanneer je een instelbare, automatische versnelling op de markt brengt dan moet je bijvoorbeeld de voordelen positief herformuleren voor niet-techneuten. Ik ben hier niet zo goed in, maar bijvoorbeeld: "Wissel niet steeds van versnelling, maar stel de energie waarmee u wilt fietsen; ontspannen, energiek of cardio" :D

 

Ik zie nu pas dat johannez, die hier het nieuwe idee geopperd heeft, ook degene was die eerder niet in de instelbaarheid van de automatische versnelling geloofde. Voor wie dat ook zag klonk mijn opmerking misschien persoonlijker dan ik bedoelde. Blijkbaar zijn we allebei van de nieuwe ideeën en van de twijfel, oftwel de kritiek. Zo houden we elkaar scherp ;D

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

schakelen op kracht is zinloos, omdat je soms met veel kracht snel wilt fietsen, (haast) en soms langzaam (berg op/ wind tegen), en soms met weinig kracht juist snel wilt fietsen (berg af/wind mee), en soms juist langzaam (op je 'dooie akkertje')... hoe gaat een automatische fietsversnelling op kracht daar mee om?? kan dus niet.

 

Zoals gezegd: "Niet"; dat moet handmatig.

 

schakelen op snelheid werkt juist altijd, ook in berg op/wind tegen situaties..! omdat je in die situaties toch niet ontkomt aan meer energie leveren om de fiets op dezelfde snelheid te houden, (het kost nl gewoon meer energie om dan die extra weerstanden te overwinnen, hoe dan ook) is de meest efficiente versnelling dan nog steeds de meest efficiente versnelling! ookal moet je harder trappen.

 

Effe denken, misschien maak ik een denkfout... "Hoe sneller men fiets, hoe hoger de versnelling, hoe langzamer, hoe lager", zeg jij, waarbij je bedoelt: Des te sneller de fiets gaat ten opzichte van de weg, des te hoger de versnelling. Ik neem aan dat de versnelling ongeveer zoveel hoger is dat je even hard blijft trappen? Bij wind-tegen gaat je snelheid terug, en dus ook je versnelling; je blijft wel even snel trappen (qua toerental). Tja, moet kunnen dus, zou je zeggen; je brengt me tenminste aan het twijfelen, waarvoor mijn dank.

 

Maar... wat voor kracht zet je dan op de pedalen bij verschillende snelheden, wind-mee of -tegen, enz.? Je snelheid valt bij wind-tegen per slot van rekening terug omdat je de kracht niet levert om de snelheid vast te houden. En dan toch de trapsnelheid constant houden? Mijn gevoel zegt me dat hier een natuurwet in de weg zit, maar op dit tijdstip in de nacht kan ik daar even niet mijn vinger opleggen.

 

In jouw systeem bepaalt de snelheid van de fiets de rotatie-snelheid van de pedalen (net zoals bij elke gewone fiets); ma.w., je kunt niet zeggen; ik ga rustiger fietsen door minder omwentelingen te maken, want dan trap je gewoon in het niets (totdat je stilstaat natuurlijk)

 

Is mijn aanname dat jij de versnelling ongeveer zoveel hoger wilt nemen dat je even hard blijft trappen dan niet onjuist? Jij wilt ook rustiger kunnen fietsen zonder iets in te hoeven stellen, dus de versnelling moet wellicht sneller terugschakelen dan je fiets langzamer gaat rijden? Dat lijkt mij echter wel minder efficiënt bij verschil tussen wind-mee en wind-tegen; bij wind-tegen moet je dan bij gelijke inspanning een hoger aantal toeren met je trappers draaien---aan de andere kant is dat wel iets wat je toch al wel geneigd bent om te doen op een tweewieler, want anders val je om.

 

Maar wat is rustige fietsen: minder kracht of minder toeren met je trappers of allebei? Indien minder toeren dan moet dus de versnelling juist minder snel terugschakelen dan je fiets langzamer gaat rijden. Dat heeft tot gevolg dat je in een relatief zware versnelling wegrijdt. Dat is niet echt een probleem. Langdurig wind-tegen kan wel vervelend zijn voor je knieën. En bij flink wind-mee moet je flink toeren maken.

 

(Wrijving door wind neemt met een derde macht toe en is dus best belangrijk.)

 

waarom denk jij dat het dan niet werkt...?

 

Ik ga er nog eens een nachtje over slapen. Ik heb in ieder geval één denkfout gemaakt; wind-tegen of wind-mee werkt (indirect) wel door in jou systeem. Ik snap nu (half drie 's-nachts) alleen ff niets meer van de krachten die op de pedalen komen. Welterusten allemaal :-*

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je precies met deze opmerking ?

Ik bedoel het als feit. Ik bedoel dat het moeilijk is om een echt nieuw idee of product op de markt te zetten. En verder is het een verwijzing naar de eerdere automatische versnellingsthread.

Ook wanneer ik zelf op iets echt nieuws stuit duurt het eigenlijk altijd langere tijd voordat ik er echt in geloof---zonder twijfelen geen nieuwe kennis. Maar de gewone man, i.e. iemand die niet uitvinder is, zal een idee dat misschien goed was dan al verworpen hebben; zo gaat dat m.i. nou eenmaal, al is dat nog zo frustrerend voor degene die met dat idee kwam, c.q. ik.

Wanneer je een instelbare, automatische versnelling op de markt brengt dan moet je bijvoorbeeld de voordelen positief herformuleren voor niet-techneuten. Ik ben hier niet zo goed in, maar bijvoorbeeld: "Wissel niet steeds van versnelling, maar stel de energie waarmee u wilt fietsen; ontspannen, energiek of cardio" :D

 

Ja wat wil je nu eigenlijk, dat we hier met zijn allen gaan roepen Hallelujah wat een fantastisch idee ?

 

Jullie maken de fout die zovele uitvinders maken, en hebben de rollen omgedraaid. Je denkt namelijk vanuit het idee dat een automatische fietsversnelling een leuk idee is, en gaan nu hier allemaal argumenten bedenken waarom de fietser een automatische versnelling nodig heeft.

 

Als ik jullie was zou ik eerste eens nagaan wat er aan de huidige systemen verbeterd kan worden, als je van daaruit op een automaat komt is het prima, maar ik ben bang dat het onderzoek heel iets anders op gaat leveren.

 

Verder hebben jullie nog niet gereageerd op mijn vraag of het in een bestaand frame past, of dat een fietsenfabriek een speciaalframe voor deze oplossing moet maken, dat laatse doen ze namelijk niet. Dan zul je zelf met fietsen op de markt moeten komen.

 

Verder maken jullie de fout door in een mechanische oplossing te denken, terwijl de bestaande mechatronische oplossing jullie oplossingen nu al in vele opzichten voorbij steekt. De bestaande fietscomputers (niet de ttellers) zijn namelijk wel te gebruiken met de bestaande systemen, deze systemen worden al slimmer en zullen zich weten aan te passen aan de individuele wensen van de fietser. Dat zie ik met julie mechanische oplossing niet snel eenvoudig opgelost.

 

 

Link naar reactie
  • 0

'k Ben er nog niet uit, maar... volgens mij komt ook johannez er niet onderuit zijn systeem instelbaar te maken. Wanneer je automatisch op toeren wilt laten schakelen dan moet je volgens mij een toerental in kunnen stellen (zoals, wanneer je automatisch op kracht laat schakelen, je die kracht in moet kunnen stellen). In detail, stel dat je het niet in kunt stellen...:

 

+ Wanneer het systeem gelijk op en neer schakelt met de snelheid dan blijft het trap-toerental constant. Is dat 90 RPM, dan is het dat ook als je rustig wilt fietsen, en dat is niet leuk.

 

+ Wanneer het systeem sneller opschakelt dan de fiets aan snelheid wint, en dus minder snel terugschakelt wanneer die fiets vertraagt, dan daalt het traptoerental met de snelheid van de fiets; oftewel het traptoerental stijgt wanneer de fiets vertraagt. Je kunt dan nooit rustig, met weinig energie fietsen.

 

+ Wanneer het systeem minder snel opschakelt dan de fiets aan snelheid wint, en dus sneller terugschakelt wanneer de fiets vertraagt, dan stijgt het traptoerental met de snelheid van de fiets; goed voor rustig fietsen, maar niet leuk bij wind-tegen als je haast hebt. Maar... deze laatste zou eventueel zonder instelbaarheid kunnen.

 

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Jullie maken de fout die zovele uitvinders maken, en hebben de rollen omgedraaid. Je denkt namelijk vanuit het idee dat een automatische fietsversnelling een leuk idee is, en

 

Precies; daaraan ontleen ik inderdaad het plezier.

 

gaan nu hier allemaal argumenten bedenken waarom de fietser een automatische versnelling nodig heeft.

 

Daarvoor heb ik slechts één argument genoemd; je knieën niet kapot te trappen. Een tweede die ik zou kunnen noemen is efficiëntie.

 

Als ik jullie was zou ik eerste eens nagaan wat er aan de huidige systemen verbeterd kan worden, als je van daaruit op een automaat komt is het prima, maar ik ben bang dat het onderzoek heel iets anders op gaat leveren.

 

Bedrijfsmatig gezien heb je helemaal gelijk, maar als je zo denkt stop je misschien teveel goede ideeën te vroeg in de doofpot (cf. Edward De Bono). Bovendien: dat het niet interessant is voor de fiets betekent niet dat er geen andere toepassingen zijn, in tegendeel.

 

(Overigens betrof mijn eigen uitvinding in eerste instantie een continu variabele versnelling en bleek het erg gemakkelijk deze automatisch op kracht te laten schakelen, waardoor ik geïnteresseerd raakte in automatisch schakelen; stel dat ik een octrooi zou hebben op mijn versnellingssysteem en iemand anders kopt de bal in door er een automaat van te maken; zonder toch?).

 

Verder hebben jullie nog niet gereageerd op mijn vraag of het in een bestaand frame past, of dat een fietsenfabriek een speciaalframe voor deze oplossing moet maken, dat laatse doen ze namelijk niet. Dan zul je zelf met fietsen op de markt moeten komen.

 

Alles wat ik hier voorbij heb zien komen past volgens mij in een gewoon frame.

 

Overigens zijn er ook frames waar nog geen goede aandrijving voor is. Ik kwam min of meer bij toeval op mijn eigen continu variabele versnelling omdat ik een voorwielaandrijving nodig had. Voor een ligfiets heeft voorwielaandrijving allerlei voordelen (een ook nadelen natuurlijk). Die markt is klein, maar de marges zijn groot en de klanten zijn vaak techneuten die rationele keuzes maken, wat ook wel prettig is.

 

Verder maken jullie de fout door in een mechanische oplossing te denken, terwijl de bestaande mechatronische oplossing jullie oplossingen nu al in vele opzichten voorbij steekt.

 

Dat is zo. Maar voor die mechatronische oplossing gelden dezelfde feiten aangaande krachten en toerentallen, dus deze exercitie is ook dan niet geheel zinloos.

Verder denk ik dat veel mensen vooralsnog meer vertrouwen zullen houden in een goede mechanische oplossing; computers hebben geen betrouwbaar imago; meedenkende computers al helemaal niet.

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

'k Ben er nog niet uit, maar... volgens mij komt ook johannez er niet onderuit zijn systeem instelbaar te maken. Wanneer je automatisch op toeren wilt laten schakelen dan moet je volgens mij een toerental in kunnen stellen (zoals, wanneer je automatisch op kracht laat schakelen, je die kracht in moet kunnen stellen). In detail, stel dat je het niet in kunt stellen...:

 

+ Wanneer het systeem gelijk op en neer schakelt met de snelheid dan blijft het trap-toerental constant. Is dat 90 RPM, dan is het dat ook als je rustig wilt fietsen, en dat is niet leuk.

 

+ Wanneer het systeem sneller opschakelt dan de fiets aan snelheid wint, en dus minder snel terugschakelt wanneer die fiets vertraagt, dan daalt het traptoerental met de snelheid van de fiets; oftewel het traptoerental stijgt wanneer de fiets vertraagt. Je kunt dan nooit rustig, met weinig energie fietsen.

 

+ Wanneer het systeem minder snel opschakelt dan de fiets aan snelheid wint, en dus sneller terugschakelt wanneer de fiets vertraagt, dan stijgt het traptoerental met de snelheid van de fiets; goed voor rustig fietsen, maar niet leuk bij wind-tegen als je haast hebt. Maar... deze laatste zou eventueel zonder instelbaarheid kunnen.

 

 

Ik ga uit van een automatische versnelling die je niet in hoeft te stellen.

 

bij de schakelen-op-trapkracht-versnelling zou je een behoorlijk ingewikkeld instel-systeem moeten installeren, omdat de versnelling ook omgekeerd moet kunnen werken (!) (zie eerdere post), en ideaal zou zijn als je dat niet alleen vooraf, maar ook tijdens het rijden zou kunnen doen natuurlijk. niet alleen is het dan (in mijn optiek) niet meer helemaal automatisch, maar wordt het ook nodeloos ingewikkeld en bied het denk ik inderdaad weinig voordelen (en veel nadelen) t.o.v. bestaande systemen.

(nu weet ik natuurlijk niet hoe ingewikkeld of simpel jouw vinding is...maar als het simpel is en handmatig makkelijk omgekeerd kan werken...petje af!)

 

wat je hierboven beschrijft qua verhouding tussen snelheid en traptoerental..daarmee heb je wel een punt! ik dacht in eerste instantie; het gaat (te)gelijk op. Maar misschien is het beter om in die verhouding de versnelling iets eerder op te schakelen, zodat je rustiger gaat trappen naarmate je sneller gaat.

Qua ''instelbaarheid' heb je dan alleen nodig dat je de versnelling handmatig 'vast' kunt zetten. daarmee kan je dan sneller fietsen door alleen maar sneller te trappen, als je daar zin in hebt, zowel als langzaam fietsen door alleen maar rustiger te trappen..!!

 

dankjewel voor deze constructieve bijdrage! ;)

Link naar reactie
  • 0

bij de schakelen-op-trapkracht-versnelling zou je een behoorlijk ingewikkeld instel-systeem moeten installeren, omdat de versnelling ook omgekeerd moet kunnen werken (!)

Niets ingewikkelds; zeg maar gewoon een veer waar je tegen in trapt wat strakker stellen of niet.

 

Met "omgekeerd werken" refereer je denk ik aan dat wanneer iemand bijvoorbeeld continu heel hard trapt om zo snel mogelijk te gaan, hij in een lage versnellng terechtkomt. Of wanneer iemand heel rustig trapt om zo kalm mogelijk te fietsen hij juist in een hoge versnelling terecht komt.

Nu is de menselijke motor zo'n rare machiene dat hier moeilijk over te redeneren valt. Voor krachtsexplosies heb je gelijk---wanneer je betere knieën hebt dan ik. Mijn versnelling zou je dan handmatig naar stand "cardio" :-) moeten draaien (waarmee de fiets onmiddelijk zwaarder trapt, maar waarna hij wel automatisch opschakelt bij toenemende snelheid). Voor lange afstandswerk is er voor ieder mens gewoon een optimum toerental/kracht-punt en hoef je dus nooit iets te verstellen, of je nu de brug op gaat, of wind mee of tegen hebt; dit gemak plus de verhoogde efficiëntie plus de ingebouwde beveiliging voor je knieën is dan het nut van instelbaar automatisch schakelen op kracht.

 

wat je hierboven beschrijft qua verhouding tussen snelheid en traptoerental..daarmee heb je wel een punt! ik dacht in eerste instantie; het gaat (te)gelijk op. Maar misschien is het beter om in die verhouding de versnelling iets eerder op te schakelen, zodat je rustiger gaat trappen naarmate je sneller gaat.

 

Ik zou juist het tegenovergestelde doen?! Anders trap je je rot qua trapper-toerental bij lage snelheden. Bovendien; rustig fietsen betekent minder energie dus langzamer fietsen, dus juist bij lagere snelheid moet je een lager traptoerental hebben, toch?

 

Toch maar instelbaar maken dan ;D

 

Qua ''instelbaarheid' heb je dan alleen nodig dat je de versnelling handmatig 'vast' kunt zetten. daarmee kan je dan sneller fietsen door alleen maar sneller te trappen, als je daar zin in hebt, zowel als langzaam fietsen door alleen maar rustiger te trappen..!!

 

Langzamer fietsen door alleen maar rustiger te trappen, dat lijkt mij nuttig, maar dat eerste zie ik niet zo.

 

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Beste Johannez,

 

Ik zie een aantal bezwaren in je ontwerp.

 

Omdat de gewichtjes zo'n 30 cm kunnen verplaatsen en er maar ±1 cm nodig is om van versnelling te wisselen, kan de vertraging zo'n 30 x zijn, waardoor met kleine gewichtjes voldoende kracht opgewekt moet kunnen worden om de versnelling aan te sturen.

 

30 cm geldt voor pakweg 5 versnellingen, dus je hebt nog maar 30 / 5 = 6 cm af te leggen per versnelling (en dus kan je de kracht in het ideale geval maar 6 x versterken)

 

Een gewichtje schuiven over een 'spaak' dmv de middelpunt vliedende kracht. Hoe harder met rijdt, hoe sneller het wiel draait, hoe verder het gewichtje naar buiten toe worden gerokken. Een veer in de as (rood) trekt het gewichtje terug.

 

De veer en de middelpuntvliedende kracht zijn tegengesteld en heffen elkaar daardoor op. Er blijft dus vrijwel geen kracht over om de schakeling te bewerkstelligen.

 

Wanneer je heel veel gewicht zou gebruiken en heel snel zou fietsen is het theoretisch mogelijk toch het beetje kracht voor de aanpassing van de versnelling te krijgen (bedenk: dit is dus niets meer dan het met de hand verplaatsen van het gewicht van pakweg 12 cm van het centrum tot 18 cm van het centrum, voor één versnelling verschil) maar de enige manier om te voorkomen dat deze dan doorschiet tot de allerhoogste versnelling is het verzwaren van de weerstand om naar de volgende versnelling te gaan (nog veel meer gewicht nodig)

 

Het binnenwerk zet deze verplaatsing om in een draaiende beweging, en vertraagd deze, bijvoorbeeld met een schroef. Met de kracht hiervan wordt de versnellingsbak aangestuurd.

 

Je veer kan pas veerkracht geven als deze een vast punt heeft (in jouw geval in het midden). Maar je ontwerp heeft juist beweging van die veer nodig. Je zal dus nog een strak-staand touwtje ofzo nodig hebben naast de veer dat wel aan de versnelling gekoppeld is.

 

 

Verder zijn de andere eigenschappen van je ontwerp efficiancy in de weg, zoals:

 

- op basis van gewicht: gewicht kost energie oom voort te bewegen

- op basis van vliegwiel-principe: vliegwielen zijn moeilijk te starten en te stoppen: verlies van energie

 

Ik zou dus nog maar even nadenken over een ander ontwerp.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

beste Binky

 

 

A__30 cm geldt voor pakweg 5 versnellingen, dus je hebt nog maar 30 / 5 = 6 cm af te leggen per versnelling (en dus kan je de kracht in het ideale geval maar 6 x versterken)

 

 

B__De veer en de middelpuntvliedende kracht zijn tegengesteld en heffen elkaar daardoor op. Er blijft dus vrijwel geen kracht over om de schakeling te bewerkstelligen.

 

C__Wanneer je heel veel gewicht zou gebruiken en heel snel zou fietsen is het theoretisch mogelijk toch het beetje kracht voor de aanpassing van de versnelling te krijgen (bedenk: dit is dus niets meer dan het met de hand verplaatsen van het gewicht van pakweg 12 cm van het centrum tot 18 cm van het centrum, voor één versnelling verschil) maar de enige manier om te voorkomen dat deze dan doorschiet tot de allerhoogste versnelling is het verzwaren van de weerstand om naar de volgende versnelling te gaan (nog veel meer gewicht nodig)

 

D___Je veer kan pas veerkracht geven als deze een vast punt heeft (in jouw geval in het midden). Maar je ontwerp heeft juist beweging van die veer nodig. Je zal dus nog een strak-staand touwtje ofzo nodig hebben naast de veer dat wel aan de versnelling gekoppeld is.

 

E___- op basis van gewicht: gewicht kost energie oom voort te bewegen

- op basis van vliegwiel-principe: vliegwielen zijn moeilijk te starten en te stoppen: verlies van energie

 

 

A: met moderne soepele versnellingen is ± 1 cm genoeg om 5 versnellingen aan te sturen.

 

B: = kwestie van uitbalanceren vd mpv-kracht, met de veerkracht incl. trekkracht versnelling. nogal wiedes

 

C: waar heb je het over? hoezo verzwaren voor extra weerstand??? daar is die veer voor natuurlijk.

 

D: ?? touwtje?? de veer zit vast aan de buitenkant, en geeft zo ruimte voor het binnenwerk om te draaien. deze draaieng wordt omgezet in een schakeling.

 

E: inderdaad. maar dankzij de vertraging hoeft het dus geen zwaar vliegwiel te zijn. i.i.g veel minder zwaar dan het wiel zelf.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.