• 0

Artikel: Haaien en goudvissen

"Je bent gaan freelancen omdat de vrijheid je zo aantrok, of vanwege het avontuur, of de financiële kansen. Misschien ook wel omdat je baas je niet genoeg kon bieden aan mogelijkheden, persoonlijke groei, opleidingen, ervaringen en plezier. Of je viel uiteindelijk tóch door de mazen van het systeem omdat je te anders, te eigenwijs of te autonoom bent?

 

Hoe dan ook: je heb je bootje gebouwd en je bent de zee van zakendoen gaan bevaren ... Is het nu dan tijd om zelf te vechten met de haaien en vriendjes te worden met de goudvissen? Het onderscheiden van de welwillende opdrachtgevers en zakenrelaties van minder integere mensen, profiteurs en klaplopers, is niet altijd even gemakkelijk ..."

 

Lees het artikel "Haaien en goudvissen"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast Verwijderd account
Mim:

Alles heeft te maken met er "bewust" bij zijn.

Als bij zaken mijn ego de overhand heeft dan kom ik die Haaien tegen.

Bad guys maken gebruik van hun ego, zelden van hun intuitie.

 

Annedien:

Ik denk dat veel bad guys die erg goed zijn in wat ze doen (oplichten, sektes oprichten, dictator zijn) hierbij gebruik maken van hun intuïtie. Ik denk namelijk niet dat intuïtie oordeelt over goed en kwaad, het is volgens mij een neutrale kwaliteit die je als mens kunt hebben.

 

Deze stelling houdt mij aardig bezig omdat ik mij blijf afvragen of slechterikken gebruik maken van hun intuïtie. In eerste instantie zou ik zeggen neen. Maar ik weet ook dat goed en slecht eigenlijk niet bestaan maar wij als mens dat oordeel geven. Dus het ligt dan toch voor de hand dat ook de "slechterikken" in elk geval intuïtief kunnen zijn of ze hun intuïtie gebruiken daar ga ik nog even over nadenken. ::)

 

Annedien:

Ook denk ik dat veel mensen met weinig ego juist de klos zijn, en dat 'egoloos zakendoen' een kunst is die maar weinig mensen gegeven is....überhaupt is zonder ego zijn of deze kunnen managen een kunst die maar weinig mensen gegeven is. In mijn ervaring zijn juist de mensen die beweren dat ze geen last van hun ego hebben al snel te 'betrappen' op subtiele of luid galmende ego-oprispingen.

 

Mijn ervaring is wanneer je "bewust" bent je in veel gevallen je ego kunt beheren.

Het is volgens mij een keuze die elk mens heeft zo ook om te kiezen of je wel dan niet op je intuitie kunt vertrouwen.

 

Mensen zonder ego, ..... volgens mij bestaan ze niet.

en volgens mij zijn alle mensen intuïtief.

Of ze het gebruiken dat blijft volgens mij een keuze van elk individu.

 

Naar aanleiding van het woord intuitie, dringt zich bij mij steeds de vraag op wat is het verschil dan tussen intuitie en telepathie ? Ga ik ook over nadenken :) wie denkt mee?

Of ben ik nu off-topic?

 

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel, Mim :-)

 

Op zich is het begrip 'ego' denk ik wel van belang in het haaien en goudvissen verhaal. Als je het ego ziet als het deel van je persoonlijkheid dat bezig is met angst, bezit, succes (koste wat kost), uiterlijke macht vergaren... haai of goudvis is dus misschien ook een keuze. Je ziet ook mensen die van het één het ander worden. Mensen die op machtsposities terechtkomen en ineens niet aardig/lief/integer meer zijn (macht is verslavend en verandert mensen, je gaat andere stofjes aanmaken, je biochemie wordt anders), mensen die genoeg hebben van de spelletjes en gebrek aan integriteit en een 'goed' mens worden (goudvis), enzovoorts.

En soms moet je zelf ook een haai zijn, om je de kaas niet van het brood te laten eten bijvoorbeeld. (Door een kwal, die wordt niet genoemd in het artikel, haha)

 

Sterk intuïtieve slechterikken...Aanvoelen dat je in het juiste tijdperk zit om je gedachtengoed aan de man te brengen en een volk murw te maken, weten welke mensen je om de tuin kan leiden en welke niet, justitie steeds weer weten te ontglippen/ontlopen...volgens mij red je zoiets niet alleen op een sterk intellect of logisch nadenken of maar wat doen.

 

Een interessant draadje over intuïtie ook op Lancelots, trouwens...

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Annedien:

Op zich is het begrip 'ego' denk ik wel van belang in het haaien en goudvissen verhaal.

Als je het ego ziet als het deel van je persoonlijkheid dat bezig is met angst, bezit, succes (koste wat kost),

uiterlijke macht vergaren... haai of goudvis is dus misschien ook een keuze.

 

Ik denk dat het leven bestaat uit constant keuzes maken.

En ego is volgens mij: hetgeen je denkt te zijn maar niet bent.

 

Annedien:

Je ziet ook mensen die van het één het ander worden.

Mensen die op machtsposities terechtkomen en ineens niet aardig/lief/integer meer zijn.

(macht is verslavend en verandert mensen, je gaat andere stofjes aanmaken, je biochemie wordt anders),

mensen die genoeg hebben van de spelletjes en gebrek aan integriteit en een 'goed' mens worden (goudvis),

enzovoorts.

En soms moet je zelf ook een haai zijn, om je de kaas niet van het brood te laten eten bijvoorbeeld.

(Door een kwal, die wordt niet genoemd in het artikel, haha)

 

Bij elke emotie komen stofjes in je lichaam vrij, wordt je biochemie anders.

Veel lachen maakt je gezond :) Vaak boos en chagrijnig maakt je ziek. >:(

Ego vecht altijd en dient steeds enkel en alleen maar eigen belang.

Ego verdwijnt op het moment als je ego in de schijnwerper zet.

Je licht erop laat schijnen. Ego is weg c.q. verdwijnt direct als je het ziet.

 

Dat is volgens mij ook hetgeen mensen gaan zien en voelen als ze niet meer aan die "spelletjes" mee willen doen en weer goudvis willen worden.

Het begint met een prikje van 0,1 seconde. Net genoeg om "wakker" te worden.

Eenmaal geprikt.... dan zal het zich gaan herhalen.

Wat ik om mij heen zie gebeuren is dat wanneer mensen dat prikje negeren ze ziek worden.

Het wakkere stofje en het ego stofje verdragen elkaar niet, gevolg er vormt zich een giftig stofje in je lichaam.

De geest bouwt het lichaam en nooit andersom.

 

Annedien:

Sterk intuïtieve slechterikken...Aanvoelen dat je in het juiste tijdperk zit om je gedachtengoed

aan de man te brengen en een volk murw te maken, weten welke mensen je om de tuin kan leiden en welke niet,

justitie steeds weer weten te ontglippen/ontlopen...volgens mij red je zoiets niet alleen op een sterk intellect of logisch nadenken of maar wat doen.

 

Dat zit me nog te kwellen in de goede zin des woords.

 

Dank je voor de link naar lancelot ik had hem gisterenavond laat al even gezien.

Link naar reactie
  • 0

Zonder haaien kukelt de hele voedselketen in elkaar dus wees zuinig op die beessies ;)

 

Ik vind het heerlijk om een ego te hebben, want die geeft me de drive om stappen te ondernemen. Soms trek ik m'n goudvispak aan en soms mijn haaien outfit.

 

Is ondernemen niet het juiste moment kiezen om de goudvis of haai te spelen? Alleen als goudvis lijkt me een beetje eenzijdig...

 

bye,

Rob

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.