• 0

Vraag over kostenstructuur kapsalon

Hallo,

 

Ik ben Mandy en ben hier nieuw. Ik heb een vraagje. Voor mijn opleiding (HBO Bedrijfseconomie) moet ik samen met mede-studenten een Ondernemingsplan maken. Wij hebben gekozen voor het starten van een kinki kapsalon. Nu moet ik in de interne analyse zetten wat onze kostenstructuur word en de organisatie cultuur.

Ik snap niet goed wat ik daarbij moet doen, zou iemand mij kunnen helpen?

 

Alvast bedankt!

 

gr Mandy

 

Edit: subject even wat verduidelijkt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Mandy,

 

Misschien is het voorbeeld ondernemingsplan en de handleiding die daarbij hoort (staan vermeld als eerste bericht in het ondernemingsplannen forum) wat voor je.

 

Daarmee leer je in ieder geval hoe de basis werkt. Als je dan meer specifieke vragen hebt dan helpen we je vanzelfsprekend graag.

 

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ha MAndy,

 

Zo'n kinky kapsalon dat lijkt me wel wat. Mischien ga ik dan ook eens vaker als eens in de drie maanden.

 

Wat betreft je vragen:

 

Kostenstructuur

 

Ik jouw geval zou ik proberen in te schatten wat zo'n kinky kapsalon kost.

 

Je hebt dan drie soorten kosten. De eenmalige kosten (investeringen), de vaste kosten (huur en vast personeel) en de variabele kosten (shampo en uitzendkachten)

 

Eerst bepaal je waar je je salon wil en hoe groot die moet zijn.

 

Vervolgens probeer je de eenmalige kosten in te schatten. Dat is de verbouwing, de inrichting, de aankleding, maar ook het openingsfeest, de huisstijl, de folderactie en de kosten voor adviseurs en zo. Eigenlijk alle kosten die je maar 1 keer hoeft te maken.

 

Je vastekosten zijn het allerbelangrijkste. Ze komen iedere maand terug en je kan ze niet een keertje overslaan of zo. Je vaste kosten omlaag brengen gaat ook heel moeilijk. Onder je vaste kosten vallen bijvoorbeeld, je eigen salaris, de huur, de salarissen van je vaste medewerkers, gas water electriciteit, maar ook verzekeringen en niet te vergeten, de rente die je moet betalen over het geld dat je geleend hebt om de eenmalige kosten en de aanloopverliezen te dekken.

 

Variabele kosten heb je niet zoveel denk ik. Shampo, gel, koffie en het salaris van tijdelijke medewerkers.

 

Zo, dat is je kostenstructuur. Als je nou wil weten, welke bedragen je moet rekenen, dan moet je dat gewoon gaan vragen. Je kan terecht bij je eigen kapper, de makelaar, de bank en het belastibgkantoor. Een kwestie van alle hokjes netjes invullen.

 

Organisatiecultuur is wat eenvoudiger.

 

Ben jij de baas en iedereen moet naar je luisteren, dan heb je een autoritaire of hiërarchische organisatie cultuur. Neem je alle besluiten in gezamenlijkheid en luister je naar de wensen van hun collega's, dan heb je een informele organisatiecultuur. In jouw geval zou ik streven naar een "kinky" organisatiecultuur. Hoe je dat invult, mag je mij nog eens vertellen, want ik ben erg benieuwd wat "kinky" inhoud.

 

Zo. Nu kun je weer aan de slag.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Mandy,

 

Kijken even bij Waveinternational, de franchiser van Cosmo en Team kappers. Zij zijn de grootste organisatie in de kappersbranche met 140 kapsalons.

 

Je zou kunnen proberen bij hun wat cijfers op te vragen door je aan te melden als welwillende franchiser. Of bel de mensen van Kinky... Met een beetje mazzel vinden ze het vleiend en werken ze mee.

 

Succes.

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.