• 0

Gebruik 2 aparte bankrekeningen

Ik zit met het volgende. Onze firma heeft meerdere handelsnamen en bij iedere handelsnaam gebruiken wij een aparte bankrekening en aparte boekhouding.

 

Nu is het zo, dat een factuur van handelsnaam X betaald is vanaf de bankrekening van handelsnaam Y.

De faktuur staat dus in de boekhouding van X en de betaling staat in de boekhouding van Y.

 

Hoe moet ik dit boekhoudkundig verwerken zodat alles 'glad loopt'?

 

Ik kom er niet uit. Misschien is het wel heel simpel.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

denk aparte grootboekrekeningen maken net als dat je bij vof/eenmanszaak grootboekrekening prive aanmaakt, maar dna maak je nu bij bedrijf Y, grootboekrekening "Bedrijf X" aan, en andersom

 

stel dus de betaling van Bedrijf Y, komt binnen op rekening Bedrijf X

 

dan boek je dus bij Bedrijf Y:

Bank

aan Bedrijf X

 

en bij Bedrijf X:

 

Bedrijf Y

aan inkomsten (of wat dan ook)

 

 

lijkt mij... hoop dat t klopt :D

Link naar reactie
  • 0

Als je onderneming een inschrijving heeft maar meerdere handelsnamen dan heb je toch maar een (1) onderneming? Of mis ik iets.

 

Je zou dan ook een administratie moeten voeren. Met voor iedere bank een eigen dagboek.

 

Hoe je dan betaald is niet echt belangrijk. Wel zou je zo het overzicht kunnen verliezen. Dus als je dan geld overmaakt naar rekening, het zou dus eigenlijk alleen een kruispost boeken behoeven te zijn.

 

Maar ik lees dat je meerdere administraties voert? Is dat niet onhandig met aangiften doen. En hoe ga je de jaarrekening doen, handmatig?

 

Volgens mij kan je best meerdere ondernemingen (die juridisch een (1) onderneming zijn) in een (1) administratie boeken.

 

Als je de grootboekrekeningen per onderneming specificeert blijft het overzichtelijk.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Bulli,

 

het maakt feitelijk niet uit waar je het op boekt het saldo zal namelijk nul zijn. Als je aan het einde van het jaar alle grootboekrekeningen van X en Y moet optellen is de boeking van bank x aan bank y weg (debet op de een en credit op de ander), om het makkelijk te maken zou ik deze nu op kruisposten boeken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bulli,

 

Het is denk ik vrij simpel op te lossen. Betaal vanaf de bankrekening van bedrijf X het bedrag terug aan bedrijf Y. Zet even in de omschrijving welke betaling het betreft (aan wie, datum, factuurnummer). In de boekhouding van X kun je de factuur afletteren met een betaling, in bedrijf Y loopt het glad / op nul.

 

Groeten, Martijn

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.