Ik krijg binnenkort een ontslagvergoeding die ik in een stamrecht BV wil stoppen. Ik heb nogal wat specifieke vragen/onduidelijkheden.

- Ik kan privé lenen uit de BV; voor welke doelen, is dat b.v. interessant i.g.v. aankoop huis (als deel hypotheek)?

- Kan ik extra geld stoppen/lenen aan de BV, om een bepaalde ruimere belegging te kunnen doen met de BV?

- Kan de BV een bedrijf kopen/zich inkopen bij een ander bedrijf?

- Een salaris voor de DGA; moet dat? hoeveel?

- Zijn de eventuele beleggingsmogelijkheden vrij; kan er b.v. onroerend goed mee worden aangeschaft?

- Hoe zit het met de BV inzake het erfrecht i.g.v. overlijden van de DGA; is extra aandacht in testament en/of samenlevingsovereenkomst nodig?

Alvast zeer bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/9269-stamrecht-bv-en-mogelijkheden/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik krijg binnenkort een ontslagvergoeding die ik in een stamrecht BV wil stoppen. Ik heb nogal wat specifieke vragen/onduidelijkheden.

Wanneer je een ontslagvergoeding eerst op je eigen rekening krijgt gestort dan maak je al de grootste blunder die hiermee te maken valt. Het geld mag onder geen beding eerst ter beschikking aan jou in prive staan om het simpele feit dat een stamrecht bedingen dan niet meer mogelijk is.

Neem een fiscalist en laat een stamrechtovereenkomst opstellen, deze vervolgens bij de belastingdienst ter goedkeuring voorleggen.

Om overigens de overige vragen goed te kunnen beantwoorden zul je een indicatie moeten geven van de omvang. Praten we hier over enkele duizenden of tien/honderdduizenden, pas dan is zin en onzin van deze constructie te bespreken.

Succes

Rob

• 0

- Ik kan privé lenen uit de BV; voor welke doelen, is dat b.v. interessant i.g.v. aankoop huis (als deel hypotheek)?

Je kunt het stamrechtkapitaal aanwenden voor o.a. inkomensaanvulling, verstrekken van een hypotheek of als startkapitaal voor een te starten onderneming. Let wel, laat je hierbij wel bijstaan gezien de onderhavige overeenkomsten die wellicht benodigd zijn.

- Kan ik extra geld stoppen/lenen aan de BV, om een bepaalde ruimere belegging te kunnen doen met de BV?

Ja, dit is toegestaan.

- Kan de BV een bedrijf kopen/zich inkopen bij een ander bedrijf?

Ook dit is toegestaan mits het stamrechtkapitaal niet als onderpand dient voor eventueel extra leningen. laat je ook hierbij door een deskundige bijstaan.

- Een salaris voor de DGA; moet dat? hoeveel?

Afhankelijk van de uiteindelijke activiteiten (en doelomschrijving van de BV) kun je hiermee te maken krijgen. Denk hierbij aan de feitelijke werkzaamheden die je verricht (bv aktief vermogensbeheer) voor de BV.

- Zijn de eventuele beleggingsmogelijkheden vrij; kan er b.v. onroerend goed mee worden aangeschaft?

Ja, dit is mogelijk. Aandachtspunten: doelomschrijving BV en vennootschapsbelasting indien het rendement van de beleggingen hoger uitvalt dan het oprentingspercentage van de stamrechtverplichting.

- Hoe zit het met de BV inzake het erfrecht i.g.v. overlijden van de DGA; is extra aandacht in testament en/of samenlevingsovereenkomst nodig?

Dit is geheel afhankelijk van je omstandigheden en wensen. De aandelen van de BV vallen in de nalatenschap. Wil je afwijken van het reguliere erfrecht dan is een testament vereist.

www.camelot-legal.nl

• 0

ik ben het eens met Robsie, je mag in geen geval het geld eerst zelf hebben. Dat was tenminste wat twee fiscalisten mij op het hart drukten toen ik een stamrecht bv oprichtte. Wat je daarna met het geld doet is minder relevant, als het maar tzt als stamrecht uitkering aan jezelf wordt uitgekeerd.

Maar zoals met veel dingen adviseer ik je ten zeerste om een fiscalist te raadplegen. Een foutje is snel gemaakt en kost je dan erg veel geld.

Je hoeft niet altijd speciaal een stamrecht BV op te richten. Als je een BV hebt die aan bepaalde eisen voldoet kun je die ook als stamrecht BV gebruiken. Ik heb dat gedaan met een holding BV, waarvan de statuten geschikt waren en waarin toch al weinig gebeurt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar