• 0

Franchise wurggreep

Als franchisnemer (FN) bij een klein trainings en adviesburo voel ik mij behoorlijk misleid. Inmiddels heb ik veel kennis vergaard van de site van Ludwig van Dam advocaten (www.ludwigvandam.nl) maar ben er nog over uit hoe nu verder.

 

De jaaromzetprognose was gesteld op 50k minimaaal. Feeafdracht hierover bedraagd 35% oftewel 17.500 We zijn inmiddels 5 maand verder en ik heb nog helemaal geen enkele opdracht binnengehaald maar wordt wel geacht de fee te voldoen. Contractueel juist, met die restrictie dat ik de mondelinge afspraak heb dat feeafdracht verrekend wordt met inkomsten uit de franchise. De franchisegever (FG) is dat echter helemaal vergeten en eist nu de feebetaling. Ik ben geneigd te weigeren, maar wat levert me dat op?

 

De belangrijkste reden om met deze club in zee te gaan was de samenwerking en de mogelijkheid elkaar werk te gunnen, want er was werk voor iedereen...Nu blijkt dat dit alles behalve juist is en dat er zelfs al 3 FNs afscheid hebben genomen met torenhoge schulden bij zowel bank als FG. In ieder geval 6 (ex) collega's van de totaal 9 hebben nooit winst gemaakt! Nu zal e.e.a. ongetwijfeld deels met de individuele kwaliteiten samenhangen, maar de FG blijft mijns inziens ook in gebreke en gedraagt zich in ieder geval niet erg betrokken. Een collega FN werd onlangs gevraagd of de hypotheekverhoging al rond was zodat de fee betaald kan worden....daar zakt je broek toch vanaf?

 

Ik overweeg nu om de fee niet te betalen en tevens om op een andere wijze inkomen te gaan genereren, b.v. als freelancer of als interim manager. Hoe pak ik dat aan zonder over die inkomsten fee te moeten afstaan? Nog buiten het feit dat dit 'natuurlijk niet mag' van de FG.

 

Wie heeft er kennis van de materie en wil hierop reageren?

 

Alvast dank!

Dino

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe geldt alleen wat op papier staat, het andere kan je immers niet bewijzen. Dus zit je er naar mijn mening aan vast.

 

Gezien het feit dat jullie inmiddels met meerdere zijn kunnen jullie misschien wel met behulp van een advokaat actie ondernemen wegens misleiding of zoiets.

Dus steek de koppen bijeen en ga met een advokaat praten zou ik zeggen.

 

Overleg ook met die advokaat hoe het zit mbt het niet (tijdig) betalen van je fee.

 

Succes

 

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Dank voor julie reacties.

Er zijn 2 FN die wel redelijk kunnen rondkomen. Het zijn de twee personen die tegelijk met de FG gestart zijn. Een ervan had al jaren met hem samengewerkt in soorgelijke business en ze hebben hun klanten meegenomen. De andere was een oude collega uit een eerder beroep en eigenlijk meer een vriend, die wordt overal bij betrokken, maar heeft zelf in drie jaar tijd maar een paar opdrachten zelf binnengehaald.

 

Voor de overigen is het bijzonder lastig vanuit niets en met weinig anders dan koude acquisitie iets op te bouwen. We hadden veel meer ondersteuning vanuit de FG verwacht, maar de tijd zit natuurlijk ook tegen. Weer een ander is inmiddel helemaal door zijn krediet heen (na bijna een jaar) en wilde zijn auto gaan verkopen. Maar ineens gedraagt hij zich anders, hij lijkt nu onderhouden te worden door de FG, hij praat ook nog nauwelijks met de overigen en als hij het al doet dan is het heel voorzichtig. Over zijn financiele situatie wil hij niet praten, maar van lucht kunnen hij en zijn gezin toch echt niet eten. Misschien moet het eerst zover komen voordat de FG een andere houding aanneemt?

 

Wie heeft iets soortgelijks wel eens meegemaakt? In ieder geval zal ik heel voorzichtig de anderen gaan benaderen om eventueel stappen te ondernemen.

 

Stel dat ik ergens anders in loondienst zou gaan, wat heeft dat dan voor gevolgen?

 

Na vandaag ben ik een weekje uit de lucht, even afstand nemen.

Thanx for all!

Dino

Link naar reactie
  • 0

Een contract is een contract, dat is waar. Maar contracten kunnen ontbonden worden. In het contract staan ook verplichtingen van de franchisegever. Lees het contract heel goed en kijk of de FG zijn afspraken is nagekomen. Dat zou aanleiding kunnen zijn om de overeenkomst te ontbinden. Zorg ook dat je direct echte juridische bijstand verwerft. Er zal het een en ander aan maningen de deur uit moeten.

 

Doe je niks, dan moet je betalen. Als je de FG niet kan pakken op nalatigheid, kan je proberen het contract ontbonden te krijgen omdat het veel weg heeft van een wurgcontact. Het is een lastiger traject dan het eerst genoemde. Ook hier is echte juridische expertise van doorslaggevend belang.

 

Dus ga maar niet een weekje weg. Bel de andere gedupeerden, neem een advocaat en bijt van je af.

 

Dit is weer het zoveelste geval van klein startersleed met grote gevolgen voor de betrokkenen. Er zijn nogal watlieden die bedoeld of onbedoeld profiteren van de naïviteit van nieuwe ondernemers. Bah.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.