• 0

Jongeren tijdschrift Spang de Jeugdindustrie

Beste ondernemers,

 

Ik heb ongeveer 3 maanden geleden een globaal idee in mijn hoofd gevormt. Een tijdschrift. Een tijdschrift voor jongeren tussen de 16 en 22 jaar (ongeveer) die (willen) weten wat "in" is en daar over willen lezen.

 

Tot ongeveer een week geleden ben ik daar serieus mee begonnen. Mijn plan is om zoveel mogelijk mensen van mijn doelgroep te interviewen en enquetes laten invullen zodat ik een nog preciezer beeld krijg van "wat jongeren nou willen". Er worden volgende week t-shirts geprint met het logo en daarmee zijn wij van plan rond te lopen en er worden flyers gedrukt. Ik heb de gemeente gebeld om te vragen hoe dat nou zit met legaliteit en ik heb contacten met een bedrijf dat ook intresse toont in mijn idee, maar het zich niet kan veroorloven om het te financeren op grote schaal. Kortom; ik ben er druk mee bezig en zie het helemaal zitten.

 

Er zijn alleen een aantal problemen. Ik heb geen ervaring wat betreft onderneming en het financiele gedeelte kan mij de kop nog eens kosten. Tot nu toe niet, want er is natuurlijk wel een starters budget. Maar veel van de gebeurtenissen zullen uit mijn eigen moeite moeten komen.

 

Waar ik wel ervaring mee heb, en waar ik ook goed in ben, is het grafisch ontwerpen. Dus het ontwerpen van het tijdschrift, artikelen plaatsen etc. kan ik allemaal professioneel laten lijken. Dus tot zo ver als ik het zie: "so far, so good".

 

Ook heb ik onderzoek gedaan naar eventuele concurentie, en het enige dat ik kan vinden is het tijdschrift SPAM, gemaakt voor jongeren tussen de 14 en 17 jaar. Helaas toen ik hier achterkwam had ik mijn logo al gemaakt en was ik bang dat Spang teveel leek op SPAM. Hier moet ik nog nader onderzoek naar doen, maar ik heb rondgevraagd en ik heb gehoord dat het inprincipe zou moeten kunnen, maar alleen als mijn tijdschrift Spang de jeugdindustrie gaat heten. Maar dit moet ik nog wel officieel allemaal navragen. Ik ben er dus achter gekomen dat er maar 1 "echte" concurent is, de rest lijkt niet op wat ik aan het doen ben. Dit zegt mij 2 dingen.

-Het zegt mij dat er weinig handel is in een blad voor jongeren, dus minder concurentie.

-Maar het zegt mij ook dat er misschien een reden is waarom het weinig handel in is. Is er wel vraag naar een jongeren tijdschrift? Dit ga ik allemaal in de loop van volgende week onderzoeken door middle van enquetes en interviews, er zijn al een stuk of 100 enquetes de deur uit en het bedrijf waar ik zeer goed contact mee heb heeft ongeveer 8000 jongeren waar ik een eventuele nieuwsbrief/enquete naar toe zou kunnen sturen. Dit leek mij een goed begin.

 

Ik heb mij aangemeld op dit forum omdat ik goeie dingen heb gelezen en ik heb gezien hoe veel mensen veel tips hebben gekregen. Ik sta open voor allerlei dingen en zou die heel graag van u willen horen

 

bij voorbaat dank,

 

Nathan Sokoloff

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja ik heb er een gedacht, maar ik heb het niet doordacht.

Het punt is, ik ben bang dat de uitgever er dan meer over te zeggen krijgt dan ik, als je begrijpt wat ik bedoel.

 

Ik wil een bepaald gevoel aan mijn produkt brengen (zoals elke ondernemer denk ik) en als ik naar een uitgever ga zouden ze kunnen zeggen: "ja het is leuk, ik zie het zitten, maar even dit veranderen en even dit"

 

Het zou natuurlijk ook kunnen dat ik onzin uitkraam dus ik schrijf je optie natuurlijk wel even op.

 

Dankjewel voor je reactie.

 

Link naar reactie
  • 0

Maak je daar niet te druk over. Als jij met een kant en klare bladformule aankomt, die is doorgerekend (dit heb ik nodig, dit levert het op, dit moet dus ongeveer de verkoopprijs worden), dan zullen uitgevers daar niet veel aan doen, zeker niet als de bladformule past binnen een portfolio van een uitgever, waardoor makkelijk gekoppelde advertentieverkoop mogelijk wordt.

 

Uitgevers zijn namelijk enkel uitgevers, die publiceren efficient bladen, maar bemoeien zich doorgaans niet teveel met de inhoud (daar hebben ze hoofdredacties voor). Als je daarover twijfelt, kun je dat ook gewoon vastleggen tijdens de onderhandeling.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet natuurlijk dat ik geen artikelen mag overschrijven e.d.

dit is mij allemaal heel duidelijk.

 

Maar voor mijn nul-nummer, mag ik dan van meerdere artiekelen een soort samenvatting maken? Dat ik bijvoorbeeld over een bepaald onderwerp 20 artikelen lees, en over wat ik te weten ben gekomen, een artiekel schrijven.

 

Waar ligt die grens van auteursrechten? Ik heb een aantal sites bekeken maar ze zijn niet allemaal even duidelijk en veel sites lopen door elkaar heen.

 

mvg,

 

Nathan Sokoloff

Link naar reactie
  • 0

Uitgevers zijn namelijk enkel uitgevers, die publiceren efficient bladen, maar bemoeien zich doorgaans niet teveel met de inhoud (daar hebben ze hoofdredacties voor).

 

Dat klopt niet. Uitgevers bemoeien zich intensief met de bladformule, en als je een beetje pech hebt met elke uitgave apart. Een sterke redactie werkt met een redactiestatuut waarin de verantwoordelijkheden beschreven zijn, maar je moet wel stevig in je schoenen staan als hoofdredacteur om de bemoeienis van een uitgever af te wijzen.

 

Nathan moet misschien eens praten met een mediabureau. Die kennen de markt. Adverteerders gaan zelden direct in zee met bladenmakers, daar zijn mediabureaus voor. Alleen wanneer je een bladenmaker met een goede reputatie, veel ervaring en een groot netwerk bent, maak je kans om direct met adverteerders te kunnen praten.

 

Overigens: het wemelt van de informatie over de jongerenmarkt en jongerenmedia. Er zijn speciale onderzoeksbureaus, speciale congressen, veel experts. Daar moet je je echt even in verdiepen, ook al wil je natuurlijk eigenwijs vooral niet doen wat al die deskundigen denken dat goed is.

 

Zo ontstaan nieuwe dingen. ;)

 

Al gaan de meeste initiatieven tenonder. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt niet. Uitgevers bemoeien zich intensief met de bladformule, en als je een beetje pech hebt met elke uitgave apart. Een sterke redactie werkt met een redactiestatuut waarin de verantwoordelijkheden beschreven zijn, maar je moet wel stevig in je schoenen staan als hoofdredacteur om de bemoeienis van een uitgever af te wijzen.

 

Hmm.. da's niet mijn ervaring, maar goed, misschien heb ik dan geluk gehad ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Vandaag in Molblog:

 

Sanoma stopt met Spam

 

Spam, het blad voor jongeren tussen 15 en 19 stopt. Door tegenvallende verkoopresultaten is Sanoma Uitgevers genoodzaakt de titel op te heffen.

 

Op 24 augustus 2006 verschijnt editie 20 als laatste nummer.

 

Omdat de oplage van Spam verder is afgenomen en ook de advertentiemarkt geen teken van herstel laat zien, is continuering van Spam onverantwoord, vindt Sanoma.

 

Hidde van der Louw, uitgever Spam: ‘Kijkend naar de resultaten over de eerste drie maanden na introductie en naar de vooruitzichten voor het komend jaar op zowel de lezersmarkt als de advertentiemarkt, kan niet anders geconstateerd worden dat er voor Spam geen gezond en rendabel perspectief bestaat.’

 

Het wordt stil in de jongerenbladenmarkt. Een kans of een voorteken?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nathan,

 

Vanmiddag heb ik dit draadje nog eens doorgelezen en na gesprekken die ik afgelopen week heb gehad met enkele (ex)uitgevers, wil ik nog even mijn reactie geven op je vraag hoe wij je kans op succes inschatten.

 

Hoewel ik door de manier waarop je hier op HL actief bent wel de indruk hebt dat jij een succesvol ondernemer kunt worden (of ben je het al?) is mijn advies over dit bedrijfsidee simpel en hard: nu niet doen.

 

Het feit dat Spam ermee stopt is wat mij betreft geen kans, maar een teken dat het op dit moment ontzettend moeilijk geld verdienen is met bladen die grotendeels afhankelijk zijn van advertenties (dat is ook wat ik heb gehoord). Mensen met veel ervaring in de bladenmarkt lukt het amper. Jij hebt duidelijk nog geen ervaring en (nog belangrijker) geen goede contacten bij mediabureaus en adverteerders. Daardoor heb je bijna alles tegen en heb je waarschijnlijk 2 tot 3 keer zoveel geld (leergeld) nodig voordat je winst draait, als jij nu denkt.

 

Wat wel doen dan:

- Als je heel graag ooit een blad wilt gaan uitgeven nu een baan zoeken bij een uitgeverij, bij voorkeur ook een tijdje als advertentieverkoper om dat vak te leren. Want geloof me, dat is geen makkelijke taak.

- Doorgaan met creatief zijn en open staan voor andere bedrijfsideeen en wie weet komt er een voorbij die kansrijker is.

- Het boek Generatie Einstein eens lezen en wie weet kom je dan op een beter idee gericht op de jongerenmarkt. http://www.managementboek.nl/boekeninfo.asp?CODE=nnrqcqmnqr

- Hier op HL of elders wat meer vertellen over je ervaring, kennis en passies en misschien dat anderen dan suggesties hebben.

 

Nogmaals; ik heb wel vertrouwen in jou, maar dit plan zie ik op dit moment niet succesvol worden.

 

Met vriendelijk groet,

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Karen,

 

ten eerste wil ik je bedanken voor je reactie, ik heb er over na zitten denken voordat ik erop reageerde. En aangezien ik over een aantal weken weer naar school moet, ben ik bang dat ik dit idee moet laten varen. Ik ben immers pas 16 en kan het me nog niet veroorloven om hiermee te stoppen.

 

Toch bedank ik jullie allemaal voor de reacties, en ik zal de ervaring die ik op heb genomen zeker meenemen.

 

mvg,

 

Nathan Sokoloff.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.