• 0

Studie - Netwerkmarketing

In het kader van mijn studie (mba) wil ik gaan bekijken of Netwerkmarketing / Multi Level Marketing ook ingezet kan worden in de non profit sector.

 

Al snel zie ik nu dat vrijwel alles wat ik hierover kan vinden een sterk commerciële inslag heeft onder het motto "snel rijk worden met geweldige producten" - zogenaamd dan ;D.

 

Ik ben op zoek naar "serieuze" literatuur hierover, maar kan eigenlijk niets bruikbaars vinden. Iemand die mij op weg kan helpen?

 

Ik wil netwerkmarketing als tool inzetten in de vorm van een soort van georganiseerde mond-op-mond reclame, om onze voorlichtingsproducten verder in de markt te zetten; op dit moment maakt slechts een beperkte groep hier gebruik van.

 

Daarnaast ben ik benieuwd of jullie kansen van dit oer-commerciële systeem zien in de nonprofit. De vraag is: wat kan een afnemer bewegen om onze producten verder te promoten aan anderen, zodat deze dit ook weer doen, etc.? In de traditionele commerciële omgeving is uiteraard geld de drijfveer.

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoek eens naar achtergrondinformatie over Tupperware, dat is de meest serieuze netwerkmarketing die ik kan bedenken.

 

Je benoemt zelf al het grootste struikelblok. Je hebt geen wortel om voor mensen te bungelen zodat ze er achteraanhobbelen.

Maar vergis je niet in de nobele drijfveren van mensen. Mensen willen elkaar helpen; wellicht dat je op grond hiervan commitment kunt mobiliseren voor je product; zou een mooie case zijn!

In welke sfeer moet ik 'voorlichtingsproducten' zien? Preventie, hulpverlening, maatschappelijke innovatie (enz.)?

Link naar reactie
  • 0

Over BuzzAgent, een Amerikaans bedrijfje dat het 'buzzen' tot betaald beroep wil(de) maken, is erg veel geschreven. Zowel vanuit marketingoogpunt als vanuit de ethische hoek. Wellicht heb je er iets aan om je te verdiepen in de lof en kritiek die zij kregen, en te analyseren hoe zij het sinds hun start hebben gedaan.

 

Blijft het puur theorie voor je studie, of ga je er ook echt mee aan de slag?

Link naar reactie
  • 0

In het kader van mijn studie (mba) wil ik gaan bekijken of Netwerkmarketing / Multi Level Marketing ook ingezet kan worden in de non profit sector.

 

Hmm, het verschijnsel viral marketing wordt ook steeds meer door gevestigde bedrijven gehanteerd. Ik denk wel dat je voor dit soort nieuwerwetse verschijnsels het beste in het Engels kunt zoeken.

 

Een greep uit Amazon zoekresultaten:

 

Connected Marketing: The Viral, Buzz and Word of Mouth Revolution (Paperback) by Justin Kirby (Editor), Paul Marsden (Editor)

 

Viral Marketing: Get Your Audience to Do Your Marketing for You (Paperback) by Russell Goldsmith

 

Proven Tactics in Viral Marketing : Online Games, Quizzes, eCards, Contests and Buzz Building [DOWNLOAD: PDF] (Digital)

by MarketingSherpa

 

The Ultimate Guide to Network Marketing: 37 Top Network Marketing Income-Earners Share Their Most Preciously-Guarded Secrets to Building Extreme Wealth (Paperback) by Joe Rubino (Editor)

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Het gaat om voorlichtingsproducten voor ondernemers, denk aan seminars, ontbijtsessies, businessclubs.

 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat met behulp van netwerkmarketing meer ondernemers deze diensten/producten bereiken/afnemen?

 

Het draait niet om geld verdienen, we zijn nonprofit, namelijk de kamer van koophandel.

 

Ik moet over deze materie een opdracht uitvoeren en een concreet (praktijkgericht) advies opleveren aan de eigen organisatie....

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan ik ervoor zorgen dat met behulp van netwerkmarketing meer ondernemers deze diensten/producten bereiken/afnemen?

 

Door de huidige workshops spraakmakender te brengen. Beleg een brainstorm sessie met bovenstaande mensen in dit draadje. Ik weet zeker dat hier een heel sappig concept uit komt, waar het water van uit de monden loopt:-)

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Het gaat om voorlichtingsproducten voor ondernemers, denk aan seminars, ontbijtsessies, businessclubs.

 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat met behulp van netwerkmarketing meer ondernemers deze diensten/producten bereiken/afnemen?

 

Het draait niet om geld verdienen, we zijn nonprofit, namelijk de kamer van koophandel.

 

Ik moet over deze materie een opdracht uitvoeren en een concreet (praktijkgericht) advies opleveren aan de eigen organisatie....

 

Ik denk dat enige kritische zelfstudie ook nodig is: leveren wij werkelijke waarde aan ondernemers of teren we op het institutionele imago dat we hebben? Hebben we werkelijk kennis in huis of reproduceren we een kleine bandbreedte veelvuldig vanuit onze loketfunctie?

Hoe is ons huidige imago (ahum... ondernemers zijn in het algemeen niet heel lovend over de KvK namelijk) en hoe kunnen we dit verbeteren en zo betrokkenheid en 'evangelisme' vanuit de ondernemers stimuleren?

Want zo zijn ondernemers ook: ze zijn veelal bovengemiddeld betrokken bij het thema 'ondernemerschap' en zijn nooit te beroerd iemand door te verwijzen.

 

Wat ik me namelijk ook zou kunnen voorstellen is dat je doelgroep denkt: Ja hallo zeg, ik zal een beetje de marketing voor júllie gaan verzorgen terwijl jullie mij diensten (en dus waarde!) zouden moeten leveren in ruil voor mijn bijdrage!

 

En nog een mogelijkheid is niet te denken in 'netwerkmarketing' maar in termen van 'netwerken'. Als je een netwerk laat ontstaan dan wordt daar sowieso informatie en kennis in gedeeld, dus als je er in slaagt een netwerk te laten ontstaan kan je ook invloed hebben op de dynamiek binnen die groep.

 

Blader ook eens door de archieven van http://netwerken.blogspot.com...

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat enige kritische zelfstudie ook nodig is: leveren wij werkelijke waarde aan ondernemers of teren we op het institutionele imago dat we hebben? Hebben we werkelijk kennis in huis of reproduceren we een kleine bandbreedte veelvuldig vanuit onze loketfunctie?

 

De achterliggende gedachten in de zin van "wie zijn we en wat doen we" wil ik gezien de scope van deze opdracht en de tijd die ervoor staat, niet meenemen.

 

Ik heb zelf al enkele van deze voorlichtingsbijeenkomsten meegemaakt en deze worden toch echt wel positief ontvangen, alleen: slechts een kleine groep ondernemers maakt hier gebruik van. Voor de rest ga ik mij overigens niet verdedigen.... :-*

 

Het idee van het creeren van netwerken waarin ondernemers elkaar treffen onder regie van de kvk wordt al jaren gedaan, echter ook hier: niet genoeg. Misschien moet ik toch maar naar de diepere oorzaken gaan zoeken....

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat enige kritische zelfstudie ook nodig is: leveren wij werkelijke waarde aan ondernemers of teren we op het institutionele imago dat we hebben? Hebben we werkelijk kennis in huis of reproduceren we een kleine bandbreedte veelvuldig vanuit onze loketfunctie?

 

De achterliggende gedachten in de zin van "wie zijn we en wat doen we" wil ik gezien de scope van deze opdracht en de tijd die ervoor staat, niet meenemen.

 

Ik heb zelf al enkele van deze voorlichtingsbijeenkomsten meegemaakt en deze worden toch echt wel positief ontvangen, alleen: slechts een kleine groep ondernemers maakt hier gebruik van. Voor de rest ga ik mij overigens niet verdedigen.... :-*

 

Het idee van het creeren van netwerken waarin ondernemers elkaar treffen onder regie van de kvk wordt al jaren gedaan, echter ook hier: niet genoeg. Misschien moet ik toch maar naar de diepere oorzaken gaan zoeken....

 

 

 

Hmm, grappig. Jullie noemen het netwerkmarketing.... Wij noemen het marketing van ons netwerk ::)

 

De kracht van een netwerk wordt bepaald door de mate waarin je mensen weet te bereiken en/of te bewegen. Dat geld voor zowel formele, als informele netwerken, profit of non profit, KvK of NeBIB, maakt niet uit. Het is geen truckje, maar een jarenlange investering in relaties (tijd maken voor mensen als zij dat nodig hebben), reputatie en het leveren van exeptionele service, zeker voor de prijs die daarvoor berekend wordt (ruil).

 

dus vraag je af:

- Hoe ziet men ons (reputatie)

- Hoe waardeert men ons (kan je iets gedaan krijgen zonder er direct wat voor terug te doen)(relatie)

- Wat hebben wij de doelgroep te bieden (rendement op tijd en geld)(ruil)

 

Wil je je netwerk versterken, dan moet je het op alle drie de vlakken doen. Vooral het tweede punt is voor een maatschappelijke organiesatie lastig. Je kan wel iets voor een klant doen, maar als die klant dat " heel normaal" vindt, zal deze er geen waardering voor hebben en niet geneigd zijn iets terug te willen doen.

 

Anyway, mocht je toch een mooi "netwerktruuckje" gevonden hebben, laat het me dan even weten, want wij werken ons helemaal suf om ons netwerk een beetje te onderhouden.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat enige kritische zelfstudie ook nodig is: leveren wij werkelijke waarde aan ondernemers of teren we op het institutionele imago dat we hebben? Hebben we werkelijk kennis in huis of reproduceren we een kleine bandbreedte veelvuldig vanuit onze loketfunctie?

 

De achterliggende gedachten in de zin van "wie zijn we en wat doen we" wil ik gezien de scope van deze opdracht en de tijd die ervoor staat, niet meenemen.

 

Ik heb zelf al enkele van deze voorlichtingsbijeenkomsten meegemaakt en deze worden toch echt wel positief ontvangen, alleen: slechts een kleine groep ondernemers maakt hier gebruik van. Voor de rest ga ik mij overigens niet verdedigen.... :-*

 

Het idee van het creeren van netwerken waarin ondernemers elkaar treffen onder regie van de kvk wordt al jaren gedaan, echter ook hier: niet genoeg. Misschien moet ik toch maar naar de diepere oorzaken gaan zoeken....

 

 

 

Oh, verdedig je vooral niet, ik vind het erg cool dat je er bijzegt voor welke organisatie je bent :-)

Je plonst alleen wel in een poel doelgroep die best bereid is hun mening (nogal) te geven, wat je data oplevert die volgens mij best relevant is voor wat je van plan bent.

Scope en tijd zijn natuurlijk belangrijk, maar het klakkeloos opvolgen van de opdracht kan ook contraproductief zijn :-[

Nils onderlijnt dit ook. Je imago en waardering zijn belangrijk als je het over 'netwerken' hebt. Dat kan je niet zomaar instrumenteel inzetten en er een conversie van verwachten....

 

Link naar reactie
  • 0

Het idee van viral marketing en netwerken stamt uit de voorlichting. Alleen de terminologie is anders. Zoek maar eens naar de herkomst van 'opinion leaders'. Dat is een klassiek communicatiemodel dat door landbouwvoorlichters ontwikkeld is. Die ontdekten dat de verspreiding van kennis over nieuwe landbouwtechnieken sneller verliep via opinieleiders dan via massamedia. Volgens mij maken voorlichters juist heel veel gebruik van low-cost distributiemodellen voor informatie, maar misschien niet bij de KvK. Hoewel die toch ook gebaseerd zijn op netwerkbijeenkomsten. Begin bv business-breakfasts voor specifieke doelgroepen en met thema's. Dat kan self-liquidating zijn: deelnemers betalen hun eigen broodje!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.