• 0

Heffingsrente na herziening

Gast Verwijderd account

Hallo,

Het gaat over de inkomstenbelasting/premievolksverzekering 2004.

 

Na de aangifte gedaan te hebben en de aanslag 2004 te hebben ontvangen half 2005 kreeg ik na een paar weken een herziening van die aanslag. De aanslag werd verminderd met de premie volksverzekering.

Dat scheelde een smak geld en ik dacht dat het kwam omdat ik in 2004 naar belgie ben verhuisd (M-Biljet ingevuld dus).

 

Nu in aug 2006 krijg ik daarop weer een herziening en word het alsnog berekend.

Oke, het zij zo. Maar er word wel heffings rente berekend vanaf begin 2005 over het bedrag premie volksverzekering.

 

Mijn vraag is: Mag de belastingdienst deze rente rekenen? Ze hebben immers op eigen initiatief destijds de aanslag verminderd en hebben de fout hersteld.

 

Moet ik erbij vermelden dat ik destijds bij het buitenland kantoor in heerlen tot 13x ben doorverbonden en uiteindelijk weer bij dezelfde persoon uitkwam om te informeren over de premie volksverzekering als nederlands binnenlands belastingplichte die in belgie woont. Niemand wist schijnbaar hoe het zat

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waren dat (op die ene na) allemaal verschillende mensen??? Ik kom nooit verder dan 3 verschillende...

 

In principe mag de belastingdienst gewoon heffingsrente rekenen. Als het goed is, heb je die ook gehad toen je het geld in eerste instantie terug kreeg. Het standpunt van de Belastingdienst is dat jij die tijd het geld op een spaarrekening hebt kunnen zetten en er rente over hebt kunnen krijgen. Ze vinden dan dat zij daar recht op hebben en de rechter is het daar meestal ook mee eens. Kun je dus weinig tegen doen.

 

Maar even voor de zekerheid: met welke codes eindigen de aanslagnummers? Ik vermoed de laatste met H.46 en de rest met H.40 of evt. H.41? Dit even in verband met het type aanslag (definitief/voorlopig/navordering). Als de voorlaatste met H.46 eindigt, is er misschien nog wel iets mee te doen.

 

Groeten,

 

Ronald

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Waren dat (op die ene na) allemaal verschillende mensen??? Ik kom nooit verder dan 3 verschillende...

 

In principe mag de belastingdienst gewoon heffingsrente rekenen. Als het goed is, heb je die ook gehad toen je het geld in eerste instantie terug kreeg. Het standpunt van de Belastingdienst is dat jij die tijd het geld op een spaarrekening hebt kunnen zetten en er rente over hebt kunnen krijgen. Ze vinden dan dat zij daar recht op hebben en de rechter is het daar meestal ook mee eens. Kun je dus weinig tegen doen.

 

Maar even voor de zekerheid: met welke codes eindigen de aanslagnummers? Ik vermoed de laatste met H.46 en de rest met H.40 of evt. H.41? Dit even in verband met het type aanslag (definitief/voorlopig/navordering). Als de voorlaatste met H.46 eindigt, is er misschien nog wel iets mee te doen.

 

Groeten,

 

Ronald

 

H.46

 

Of ik rente heb gekregen destijds moet ik nakijken, heb de papieren niet bij de hand. Maar zal het eens nakijken.

 

Ik vind het alleen raar, ze geven het eerst terug, als ik vraag waarom weet niemand het. En nu moet ik het alsnog gaan betalen met nog eens 7,12 % extra. Mogen ze mij zeggen waar ik 7% rente krijg.

Link naar reactie
  • 0

Voor de inkomstenbelasting gaat de belastingdient er vanuit dat op het einde van het jaar alle belastingen en premies zijn voldoaan. Als er achteraf nog een aanslag moet worden betaald moet hierover heffingrente worden betaald, krijgt men geld terug dan ontvangt men heffingsrente.De heffingsrente wordt ieder kwartaal vastgesteld en is over 2004 2,5% over 2005 5% en in 2006 respectievelijk 3,5% 3,75 en nu 4%.

 

Helaas geldt deze regel ook als de belastingdienst ten onrechte eerst op basis van een voorlopige aanslag (H40, H41 etc) een teruggaaf verleend en vervolgens een definitieve aanslah (H46) oplegd.

Oorzaken van voorlopige aanslagen zijn voorgaande aangiften, schattingsformulier en de ingeleverde aangifte. Advies, kijk eerst op grond waarvan de aanslagen zijn opgelegd.

Als de belastingdienst niet zorgvuldig met de schattingen en aangifte is omgegaan. alleen in dit soort situaties heeft de belastingdienst in het verleden de heffingsrente verminderd.

 

Succes,

 

Fred Londema - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Even een oud topic nieuw leven inblazen, voor mij nu namelijk actueel. Het volgende is het geval: over 2004 heb ik uiteindelijk in juli 2006 een eerste voorlopige aanslag ontvangen (heb 2x aangifte moeten doen want mijn gegevens waren bij de BD gewist). Deze eerste voorlopige aanslag was conform mijn aangifte.

Een maand later een tweede voorlopige aanslag ontvangen, kreeg nog eens (incl. heffingsrengte) 1480 euro terug. Dacht in eerste instantie dat ik op mijn aangifte iets fout had gedaan maar heb het later nagekeken en bleek ten onrechte de alleenstaande ouderkorting toegekend gekregen te hebben. Ik heb dit gemeld bij mijn contactpersoon van het belastingkantoor en een schriftelijke bevestiging gekregen dat dit gecorrigeerd zou worden. Tot op heden heb ik echter nog geen correctie ontvangen. Ik houd er rekening mee dat ik dit bedrag t.z.t. wel een keer moet terugbetalen (heb het immers ten onrechte gekregen) maar voel er weinig voor om 4,7% heffingsrente te gaan betalen temeer daar het inmiddels maanden geleden is dat ik het heb gemeld en het geld al een half jaar op mijn (spaar)rekening staat tegen 2,3%. Ik wil de door mij ontvangen rente best vergoeden aan de BD maar verwacht dat zij gewoon klakkeloos de gangbare heffingsrente in rekening zullen brengen. Heeft bezwaar hierop (met vermelding dat ik wel de rente die ik zelf heb ontvangen wil vergoeden) enige kans temeer daar ik ze zelf geattendeerd heb op deze onterechte teruggave?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Zoals hier al eerder wordt gemeld, mag de belastingdienst het vastgestelde rentepercentage in rekening brengen. Sterker zij zullen hiervan niet afwijken (stukje wettekst).

 

Om te voorkomen dat je geconfronteerd wordt met heffingsrente is het altijd verstandig om een voorlopige aanslag aan te vragen. Dus ondanks dat je de correctie hebt aangegeven, meteen een voorlopige aanslag aanvragen waarin deze correctie verwerkt zit.

 

Deze voorlopige aanslag leggen zij niet uitzichzelf op, je moet er dus om verzoeken. Zij hebben nog even de tijd om jouw correctie te gaan beoordelen en te gaan verwerken en ondertussen groeit het bedrag aan te incasseren heffingsrente.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Dat is dan een aardige manier voor de fiscus om de staatskas een beetje op te renten! Omdat ik de toezegging van een correctie al had gekregen ben ik er van uit gegaan dat ik deze niet nogmaals via een voorlopige aanslag zou hoeven vragen. En bovendien duurt dat ook maanden voor je 'm een keer hebt. Dat zou ik dus nu nog moeten gaan doen en dan straks in juli eindelijk eens de zoveelste voorlopige aanslag in huis hebben, schiet lekker op zo! Ik dacht dat ze het makkelijker wilden maken?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Oud topic weer opgezocht...

 

Met mijn aanslag van 2005 is hetzelfde gebeurd in mij openings post. Ik kreeg het volledig betaalde bedrag weer terug incl rente. Gelijk een brief gestuurd dat dit niet goed is en dat ik het bedrag wil terug storten.

 

Na een hoop gesteggel en gedoe kreeg ik een nieuwe voorlopige aanslag met daarop een hoger bedrag dan dat ik had terug gekregen door de in rekening gebrachte heffings rente.

 

Uiteindelijk kreeg ik een brief van de inspecteur dat hij mij tegemoet komt en ik (zoals ik zelf had voorgesteld) het terug gekregen bedrag incl de toen ontvangen heffings rente mocht terug storten. Er stond dus niet "uitspraak op uw bezwaar" oid.

 

Nu krijg ik geld terug van 2006, dit is op een heel vreemde manier verrekend met het openstaande bedrag van 2005, wat ik dus inmiddels alweer terug heb betaald en waarvan nu volgens BD ondanks de vermindering 2006 nog een gedeelte open staat.

 

Een hele toestand, ik word er niet goed van. Is er niet een simpele werkwijze te hanteren bij de BD, hebben meer mensen last van dit soort problemen of ben ik de enigste ?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

NB. Ik begin netjes op 1 januarie te schatten wat ik ga verdienen en meld dat aan de BD met de vraag om een voorlopige aanslag op basis van mijn schatting en ieder jaar krijgt men het voor elkaar deze pas na juni op te sturen.

 

Na 1 juli gaan we toch heffingsrente betalen? dus over het bedrag van 2007 word na 1 juli 2007, 5,25% rente berekend ?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in januari een verzoek gedaan om een voorlopige aanslag en had deze in maart in huis. De heffingsrente gaat volgens mij vanaf 1 juli tellen. Misschien is het raadzaam eens een gesprekje aan te gaan op je regiokantoor? Heeft bij mij indertijd in elk geval wel geholpen, de contacten zijn een stuk prettiger en problemen worden opgelost (zie mijn eerdere reacties in dit topic).

Succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Nog 1 vraagje. Beetje lastig uitleggen maar hoop dat ik duidelijk ben.

 

Stel je krijgt een voorlopige aanslag 2007 die in termijnen betaald mag worden waarbij laatste termijn 31-12-2007 binnen moet zijn.

 

1) Word dan de rente vanaf datum dagtekening berekend of word er nog steeds rente berekend over het openstaande bedrag ?

 

2) En als je het in 1x betaald, krijg je dan toch rente over de maanden waarin je normaal nog termijnen zou betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Er wordt pas rente berekend na 1 april van het jaar erop. Met andere woorden voor de aangifte 2007 wordt pas na 1 april 2008 rente berekend.

 

Dit is in het geval van in termijnen betalen?

Het gaat dus voor de duidelijkheid om inkomstenbelasting.

 

Normaal is het zo als je niet om een voorlopige aanslag vraagt en bijvoorbeeld pas 10 maart 2008 betaald, je vanaf 1-7-2007 gewoon rente moet betalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.