Het is misschien een beetje een precair onderwep, maar volgens mij hebben veel ondernemers er mee te maken: jaloezie.

Daarmee bedoel ik de jaloezie van mensen in je omgeving die moeite hebben met het succes dat je hebt (in wat voor vorm dan ook). Voor veel mensen is ondernemen hun droom en als dat lukt dan doe je iets wat maar weinig mensen gegeven is; je droom leven én er succes mee boeken. Het schijnt dat dat de nummer één reden is van mensen op jaloers te zijn op iemand. Dat heb ik me althans laten vertellen door een vriendin van me die eens uitlegde hoe het kan komen dat mensen in je omgeving zich soms een beetje 'apart' gedragen, variërend van een neerbuigende rotopmerking tot pogingen tot sabotage tot geveinsde desinteresse, tot je gewoon (en zonder opgaaf van redenen) uit hun leven bannen omdat je dat onaangename gevoel bij ze oproept.

Ik zou heel graag de ervaringen van anderen horen, hoe je daar het beste mee omgaat. Wat is het verschil tussen mensen die je het succes (geluk) gunnen en mensen die dat niet doen/kunnen/willen?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/9527-omgaan-met-jaloezie-van-anderen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

• 0

En dan gaan we nu weer on topic ... :-)

ExTax!, wat drijft je om dingen als

Laten we vooral niet vergeten om NU te leven en niet dadelijk als er succes is!

te schrijven? Nog los van of het in dit topic past, maar het valt me op. Vertel eens? :)

• 0

ExTax!, wat drijft je om dingen als

"Laten we vooral niet vergeten om NU te leven en niet dadelijk als er succes is! " te schrijven?

Ik ben ExTax natuurlijk niet, maar had hetzelfde kunnen zeggen. Mijn antwoord zou dan zijn dat je immers niet verzekerd bent van succes. Mocht dat dus niet komen, dan wacht je voor niets.

Carpe diem.

• 0

Zou het ook zo kunnen zijn dat mensen bang zijn om succesvol te zijn omdat ze dan anderen jaloers maken en dus hun sympathie kunnen verliezen?

"Succes" is natuurlijk relatief -- en vooral wat je eigen definitie daarvan is.

In het nu leven vind ik wel een goed advies, maar ook het moeilijkste wat je een mens kan adviseren volgens mij. Ik ben al blij met de luttele seconden die me af en toe lukken :) ... écht in het nu, en niet een beetje. Niet in een soort nep-nu waarin je denkt dat je in het heden verkeert, terwijl je eigenlijk weer een ander soort pseudoheden hebt gecreëerd waarin je in de waan verkeert dat je in het 'nu' bent. Maar misschien is die waan wel net zo goed als het absolute nu (voorzover dat bestaat, want daar kan je ook nog weer een filosofische/fysische boom over opzetten vanuit einsteiniaanse aanvliegroute... :-).

Er zijn trouwens redelijk wat mensen die vanuit hun positie van succes (in diverse varianten) de keuze maken om anderen daar ook van mee te laten genieten. Die zich realiseren dat ze hun succes vaak te danken hebben aan anderen die hún weer het succes gunden, of het gewoon prettig vinden om anderen mee te laten genieten van hun verworvenheden. Dat zijn mooie dingen.... ;D

• 0
In het nu leven vind ik wel een goed advies, maar ook het moeilijkste wat je een mens kan adviseren volgens mij.

Nee, hoor. Zolang ze niet vragen hoe ze dat moeten doen is het allemaal geen probleem...

Maar wat een filosofische kronkels op deze weekenddag. ;)

Wat voor mij in het nu leven inhoudt is dat ik weet wat ik op dit moment van het leven wil - vanuit een realistisch oogpunt - en daar zoveel mogelijk van probeer te genieten.

Ik kan bepaalde dingen best uitstellen tot het moment dat ik een bepaald doel bereikt heb, maar als ik dat doel nou eens nooit bereik? Van uitstel komt immers afstel.

Nee, dan liever nu op vakantie, en het risico dat ik over een paar maanden geen nieuwe projecten en wel een financieel probleem heb maar op de koop toe nemen.

• 0

"Succes" is natuurlijk relatief

Je definitie van succes is afhankelijk van wie je bent en wat je bent. Voor een kunstenaar is succes het vrijelijk en zonder beperkingen kunnen realiseren van de kunstwerken die zij/hij wilt maken. Voor mij als ondernemer is succes dat ik mijn bedrijf kan creëren zoals ik dat wil en dat ik onze producten op iedere desktop en in iedere serverruimte zie. Anders dan voor de kunstenaar is geld verdienen daarbij een belangrijke factor.

• 0

Het valt mij wel op dat veel mensen die je 'van buitenaf' als succesvol zou bestempelen zichzelf helemaal niet zo zien, danwel het wel ervaren maar er geen positief gevoel van krijgen, er niks aan 'ontlenen'.

In Nederland is succes ook iets dat je besmuikt moet 'dragen' in plaats van ermee te koop lopen, lijkt het wel. "Sorry, ik ben succesvol."

Maar...ik ken ook mensen die succes hebben en daar heerlijk van genieten. En daar heb je dan ook weer variaties in; mensen die genieten omdat ze op zichzelf kicken en op het aanzien of geld of gecreëerde waar ze van kunnen genieten, of omdat ze in zichzelf geloofden en het zijn gaan doen en nu zichtbaar zien worden dat hun geloof terecht was, of omdat ze nu ook weer andere mensen kunnen helpen en stimuleren.

De neiging zal er trouwens bij veel ondernemers ook zijn om niet echt terug te blikken, de ene 'buit' is nog niet binnen of we zijn alweer met de volgende bezig.

• 0

Ik wil niet werken met mensen die uit de schaduw komen als ik een stapje terug doe. Ik werk met mensen die excelleren als ik zelf excelleer.

Dat het niet altijd aan de anderen ligt dat ze je raar aankijken of dat het ook maar iets met jaloezie te maken heeft bewijs jij wel weer in dit topic, wat een onvervalst staaltje van een overdaad aan eigendunk zeg. :-X

Wie (denkt dat hij/zij) hoog op welke ladder dan ook staat loopt een hoog risico op lagere sporten neer te kijken terwijl er op en van elk niveau altijd wat te leren valt.

Persoonlijk ken ik jaloezie alleen van concurrenten maar niet in de vriendenkring of familie. Wellicht omdat een groot deel zeer ondernemend is op allerlei gebieden en we die eigen wil en vrije geest in elkaar waarderen.

"The road to success is always under construction"

• 0

Ik wil niet werken met mensen die uit de schaduw komen als ik een stapje terug doe. Ik werk met mensen die excelleren als ik zelf excelleer.

Dat het niet altijd aan de anderen ligt dat ze je raar aankijken of dat het ook maar iets met jaloezie te maken heeft bewijs jij wel weer in dit topic, wat een onvervalst staaltje van een overdaad aan eigendunk zeg.

ehm, die volg ik niet helemaal. Ik zeg dat ik mensen om mij heen wil die net zo goed zijn als ik zelf, en jij noemt dat eigendunk? Maar je mag zeggen wat je wilt. Ik heb in mijn bedrijf mensen om mij heen die heel goed zijn in wat ze doen en daar ben ik erg blij mee. Vandaag weer een nieuwe erbij, weer meer talent in mijn bedrijf :-)

• 0

Ik heb het niet over die ene post maar over al je reacties in dit topic (en andere).

Meestal dringt het niet meteen door dus wat nog niet is kan nog komen, hopelijk doe je er iets mee. En fixeer je aub eens wat minder op de 'reusjes' en de 'kneusjes'. Bij voorbaat dank.

"The road to success is always under construction"

• 0

Ik ben het daar 100% mee oneens.

Daarin ben je uiteraard vrij, maar kan je dat misschien toelichten?

Daar ben ik het weer helemaal mee eens. Ook in een platte organisatie heerst hierargie. Je hebt leider en volgers. Leiders hebben het vertrouwen van de groep. Dat vertrouwen verdien je door prestaties in materiële en immateriële zin (goede collega). Sommige volgers willen ook graag leider zijn, maar weten het vertrouwen van de groep en/of de leider niet te verwerven. Hun tactiek is niet om zelf meer te presteren, maar de bestaande leiders onderuit te halen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

Daar ben ik het weer helemaal mee eens. Ook in een platte organisatie heerst hierargie. Je hebt leider en volgers. Leiders hebben het vertrouwen van de groep. Dat vertrouwen verdien je door prestaties in materiële en immateriële zin (goede collega). Sommige volgers willen ook graag leider zijn, maar weten het vertrouwen van de groep en/of de leider niet te verwerven. Hun tactiek is niet om zelf meer te presteren, maar de bestaande leiders onderuit te halen.

Mijn oorspronkelijke reactie was bedoeld voor situaties waarbij je een jonge relatief onervaren werknemer een kans biedt, door een bepaalde situatie eens te laten ervaren. In dat 'laten' zit de crux van mijn opmerking... Dan doe je dus een stapje terug.

• 0

Mijn oorspronkelijke reactie was bedoeld voor situaties waarbij je een jonge relatief onervaren werknemer een kans biedt, door een bepaalde situatie eens te laten ervaren. In dat 'laten' zit de crux van mijn opmerking... Dan doe je dus een stapje terug.

Ja, dat klopt,

Dan moet hij/zij:

a: in ieder geval het vertrouwen hebben

b: zich keihard bewijzen

Dan doe ik graag een stapje terug.

Ik kom nog maar al te vaak tegen dat ik op voorhand een stapje terug moet doen, me helemaal nergens mee mag bemoeien en vervolgens moet constateren dat er helemaal niks gebeurt. Als ik dan ingrijp dat is het ook nog mijn schuld dat er niks gebeurt is.

Anderen daarintegen nemen gewoon het voortouw. Die lullen niet, die gaan gewoon. Dan hoef ik helemaal geen stapje terug te doen. Ik ga meteen naar huis!.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar