• 0

Financieren van salaris

Hallo mede-ondernemers,

 

Ik ben nieuw op dit forum, maar lees het al maanden aandachtig.

 

Onlangs ben ik een bedrijf gestart in import van produkten welke ik exclusief voor de Benelux ga verkopen. Hiervoor is een besloten vennootschap opgericht.

 

Op dit moment doe ik dit nog naast mijn full time baan, maar heb de intentie deze op te zeggen voor het eind van deze maand :)

 

Echter gezien de hoge investeringskosten (250k.) kan ik als DGA (nog) geen salaris uit de BV nemen. Heb hier ook toestemming voor van de belastingdienst.

 

Nu zal ik toch in mijn vaste lasten moeten voorzien (hypotheek, gezin etc.) Hier is helaas geen spaarpotje voor. Ik kan dit geld uit prive kringen lenen tegen een kleine rente vergoeding voor een periode van zo'n 6 maanden.

 

Ik ga ervan uit dat hier geen inkomsten belasting e.d over betaald moet worden, omdat een lening niet als inkomen wordt gezien. Is dit correct? Intentie is om de lening plus rente terug te betalen op het moment dat de BV dit kan (na 6 maanden). De BV betaald dan een basis inkomen plus een extra som om in de aflossing te voorzien. Uiteraard is deze laatste wel belastbaar, en wordt op deze manier toch de inkomsten belasting betaald.

 

Is deze constructie mogelijk, of zijn er betere manieren om tijdelijk een inkomen te financieren?

 

Alvast bedankt voor jullie adviezen

 

Vincentio

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op zich is alles juist wat je stelt en is dit een oplossing.

 

Ik ben alleen erg nieuwsgierig naar een startersinvestering van 250k en vraag me dus ook af of daar niet mee geschoven kan worden zodat je jezelf kan bedruipen?

Het salaris dat je in het begin onttrekt hoeft natuurlijk geen volwaardig DGA-salaris te zijn.

 

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Op zich is alles juist wat je stelt en is dit een oplossing.

 

Ik ben alleen erg nieuwsgierig naar een startersinvestering van 250k en vraag me dus ook af of daar niet mee geschoven kan worden zodat je jezelf kan bedruipen?

 

 

Hallo Rob,

 

Bedankt voor je reactie. De 250k. zit geheel in duurzame kapitaal goederen (=voorraad). En hier kan niet meer mee geschoven worden. De overige aanloopkosten en kosten voor marketing/verkoop e.d. zijn ook gefinancieerd, het enige deel dat eigenlijk niet gefinancieerd is zijn de salariskosten, en meer geld krijg ik echt niet meer los.

 

Groetjes, Vincentio

Link naar reactie
  • 0

Ok aangenomen dat deze constructie dan mogelijk is.

Hoe zit het dan met de sociale premies e.d.? Effectief heb ik immers geen salaris, dit ontrek ik dan nl. uit prive tegoeden (lees: lening in mijn geval).

 

Ik wil pensioen, aow breuken e.d. wel voorkomen. Kan ik deze premies gewoon uit prive door blijven betalen? of is er echt een werkgever/werknemer situatie nodig? ???

 

Mvg, Vincentio

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als Dga heb je normaal gesproken een arbeidsovereenkomst en kan je een pensioenvoorziening treffen als werknemer.

Maar uit je eerdere bericht begrijp ik dat je van de fiscus schriftelijk ontheffing van het minimum salaris hebt gekregen. Dus is er geen arbeidsovereenkomst en dus geen pensioenvoorziening via de BV.

Je kunt eventueel (daar is uiteraard weer geld voor nodig) wel via de lijfrente aftrek eventueel je pensioenvoorziening in stand houden (bestaande polis?). Wel heb je daar nog voldoende jaarruimte of reserveringsruimte nodig. Gelukkig moet je voor de lijfrente altijd de inkomsten uit het voorgaande jaar gebruiken.

 

Voor de sociale lasten (ik neem aan dat je hier WW , WIA, ziektewet e.d. bedoeld) ben je als Dga NIET verzekerd (dus ook niet als je wel een salaris hebt).

Zodra er een salaris afspraak is kan de B.V. via de een verzekeraar wel arbeidsongeschiktheidsregelingen (ziektewet en WIA, WW kan niet) afsluiten.

 

Je valt als Dga wel onder de regels van de nieuwe zorgverekeringswet, maar geen loon is ook geen premie betalen / vergoeden.

 

Voor de AOW/Anw/AWBZ blijf je als ingezetene en werkzaam vanuit Nederland normaal verzekerd. Dit zit in de aanslag inkomstenbelasting en is in alle gevalen dus een prive zaak.

 

Succes,

 

Fred Londema Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Als Dga heb je normaal gesproken een arbeidsovereenkomst en kan je een pensioenvoorziening treffen als werknemer.

Maar uit je eerdere bericht begrijp ik dat je van de fiscus schriftelijk ontheffing van het minimum salaris hebt gekregen. Dus is er geen arbeidsovereenkomst en dus geen pensioenvoorziening via de BV.

 

Is dat zo? Je kunt toch een arbeidsovereenkomst hebben met een laag of desnoods nul salaris? De fiscus heeft toestemming gegeven, dus why not?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad heeft de belastingdienst(voor een bepaalde periode) toestemming omgeen minimum salaris toe te kennen. Dit is geen vrijbrief om jezelf zo maar geen salaris toe te kennen en vervolgens jezelf wel pensioen teo te kennen. Het kan niet volgens de nieuwe pensioenregels en het wordt als onzakelijk aangemerkt, met alle gevolgen van dien. (Let op de Dga, directeur grootaandeelhouder, heeft verschillende petten op: aandeelhouder, bestuurder van de ondernemeing en werknemer).

 

Sinds 1 januari 2006 is het langer toegestaan om salaris uit te stellen (t/m 31-12-2005 was in principe maximaal 10% uistel mogelijk).

Omdat een Dga als werknemer wordt aangemerkt kan aan hem een pensioentoezegging worden gedaan. Bovendien moet de regeling voldoen aan de nieuwe pensioenregels. En daar zit dus het probleem.

Het pensioen kan uitsluitend worden opgebouwd op basis van het overgeengekomen salaris, waarbij een bedrijfsauto niet langer tot het loon mag worden gerekend. Als het salaris dus op "nihil" wordt gesteld, dan wel op een bedrag beneden de verplichte (AOW) franchise, kan er binnen de BV geen pensioen worden opgebouwd.

Als er wel salaris wordt toegekend is er wel de mogelijkheid om pensioen op te bouwen. In het kort geen of te laag loon is geen opbouw binnen de B.V.

 

Fred Londema - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Als Dga heb je normaal gesproken een arbeidsovereenkomst en kan je een pensioenvoorziening treffen als werknemer.

Maar uit je eerdere bericht begrijp ik dat je van de fiscus schriftelijk ontheffing van het minimum salaris hebt gekregen. Dus is er geen arbeidsovereenkomst en dus geen pensioenvoorziening via de BV.

 

Is dat zo? Je kunt toch een arbeidsovereenkomst hebben met een laag of desnoods nul salaris? De fiscus heeft toestemming gegeven, dus why not?

 

Inderdaad kun je drie jaar met minder salaris dan het voorgeschreven DGA salaris genoegen nemen, jedoch dienen veelal priveposten betaald uit de BV verloont te worden (Het onbeperkt in de RC boeken wordt niet altijd geaccepteerd), mocht er vervolgens ook nog eens een winst uit de BV komen dan kan de inspecteur alsnog het standpunt innemen dat dit verloont dient te worden.

Ontheffing van het verplichte DGA salaris betekent niet altijd dat je niets hoeft te verlonen, de prive opnames en de winst aan het einde van het jaar

kunnen hier fiscaal ook nog een rol in spelen.

 

Ted Maton

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
  • 0

Ben het met Ted eens. In mijn antwoord ben ik er, op basis van de eerdere informatie. Om geen salaris te mogen toekennen dient eerst een schriftelijk verzoek te owrden ingediend en op bais van die gegevens neemt de fiscus een besluit. in idt besluit is aangegeven voor welk jaar of jaren de regeling geldt. wordt niet aan de in de aanvraag verstrekte gegevens voldaan, dan zal de belastingdienst de toestemming inderdaad intrekken.

Waar het mij in mijn antwoord voral om ging is dat er een duidelijke link is tussen pensioenopbouw en toegekend salaris of liever het ontbreken daarvan. Maar als er vervolgens allerlei andere zaken wel worden gedaan, dan krijg je zondermeer problemen, zeker als daar rekening-courant verhoudingen en geen loon zijn..

 

Fred londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.