• 0

Gebruik auto van partner voor de BV

Situatie:

 

Heb zelf geen auto en als ik er een nodig heb voor mijn BV gebruik ik de prive auto van mijn partner (samenwonend).

 

Welke kosten kan ik opvoeren voor mijn BV:

1) normale kilometervergoeding? (Lijkt mij niet, het is niet mijn auto)

2) zelfde kosten alsof ik een auto bij Hertz en co zou hebben gehuurd?

3) volgens 'contract' opgesteld met mijn partner, met redelijke vergoeding?

 

Hoe worden de betalingen aan mijn partner bij haar belast?

1) box 3, inkomen uit vemogen (maar auto valt niet onder vermogen)?

2) niets dus

 

Wie heeft het antwoord? Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je als voor je BV, waar je naast bestuurder ook "werknemer" bent je prive auto gebruikt (en deze mag op naam van je partner staan), mag je de B.V. euro 0,19 per kilometer (bedrag 2006) in rekening brengen. Het is zeker gezien de relatie BV <> eigenaar wel te adviseren hiervoor een goede declaratie te maken.

Als de BV je meer vergoed is het meerdere als loon belastbaar.

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Simpel gezegd:

 

1. BV heeft overeenkomst met jou. Jij gebruikt privé auto voor zakelijke kilometers (geen lease auto, geen huurauto dus privé) en betaalt aan jou 19 cent per km belastingvrij. Meer mag ook, maar dan is dat belast.

 

2. Jij hebt afspraak met jouw partner over het gebruik van de auto. Voor het gebruik van de auto kun je haar betalen (de vergoeding uitkeren), of gratis, ligt er maar net aan hoe je het met elkaar afspreekt. Laten we er echter maar vanuit gaan dat niemand verwacht dat jouw partner de kosten die ze vergoed krijgt door jou ook echt moet opvoeren bij de belastingdienst. (juridisch vast wel een en ander op aan te merken, praktisch zeker niet)

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

 

In dit geval is de auto door mijn partner betaald en moet ik toestemming krijgen voor gebruik, zoniet moet ik een taxi nemen of een auto huren.

 

maw: het is niet mijn prive auto en ik vind een vergoeding volgens normaal economisch verkeer (lees auto huur) logischer. Het is alsof ik de auto van mijn buurman ga lenen.

 

Als het 19ct moet zijn, het zij zo.

Link naar reactie
  • 0

nog een korte aanvulling: "prive auto" betekent hier dat de auto niet op de balans van de ondernemer staat. Je bent in jullie situatie vrij om je vriendin een vergoeding te betalen. De vergoeding van de B.V. wordt formeel uit jouw uitbetaald, maar je mag deze zondermeer aan je partner geven. zij zal daar niet voor worden belast.

als je op naam van de B.V. voor zakelijke ritten een taxi gebruikt zijn de werkelijke kosten t.l.v. de B.V.

Bij een huurauto moet je oppassen: Wordt de auto voor langere tijd gebruikt en komen de lasten voor rekening van de B.V., dan loop je het risico dat deze als auto van de zaak wordt aangemerkt en krijg je met de bekende 22% bijtelling te maken. In het kort is een auto van de zaak is een auto die volledig door de B.V. wordt betaald en aan de weknemer/Dga ter beschikking wordt gesteld. Het iengedom van de auto is daarbij niet van belang. Wordt er incidenteel van een huurauto gebruik gemaakt, dan is m.i. geen probleem.

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortehoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.