• 0

parkeerbelasting ?

Ik heb een VOF en trek betaalde parkeergelden af van de winst. (Auto staat op naam van de zaak)

 

Hierbij boek ik dus ook 19% BTW af als voorbelasting.

 

Nu hoorde ik laatst dat bijvoorbeeld in een parkeergarage wèl BTW wordt berekend (Dit klopt: staat netjes op het bonnetje) maat dat een kaartje uit de automaat op straat bijvoorbeeld in Amsterdam geen parkeergeld is maar parkeerbelasting. Zit hier dan ook BTW op? Lijkt me eigenlijk niet logisch: BTW op belasting....

 

Indien er geen BTW op zit: boek ik het dan tegen nul-tarief?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Om de betaalde voorbelastying te kunnen terugvragen moet de factuur aan de wettelijke (fiscale) eisen voldoen. Nu zijn benzinebonnen, parkeerbonnen e.d. vrijgesteld van de eisn van naam, adres, woonplaats van leverancier en afnemer, maar de overige eisne blijven bestaan.

Dus er mag alleen BTW worden teruggevraagd als deze ook daadwerkelijk op de bon/nota is vermeld. Bij parkeergelden is dit vaak niet het geval. Dus geen BTW geen aftrek, wel BTW wel aftrek.

 

Het lijkt vreemd, maar 0% BTW is een BTW tarief en wel voor import, export, leveringen van/naar EU landen .e.d. en mag dus hier niet gebruikt worden.

Boeking wordt kas/bank Cr autokosten/parkeergelden Dr met geen "BTW boeking" (Hoe dit precies moet ligt aan waarin je de boekhouding boekt: Excel, boekhoudpakket).

 

Succes,

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.