Do's en Dont's voor een pers campagne

Aanbevolen berichten

Op 1 okt gaan we een behoorlijk grote on-pack campagne doen met een fortune-100 merk. Dit is de eerste keer dat een technologie als de onze buiten Azië on-pack gebruikt wordt. Onze campagne heeft hierdoor wat nieuws waarde en heeft de potentie om een enorme boost voor ons bedrijf te zijn.

 

Met goedkeuren van het merk ben ik bezig om een uitgebreide pers actie op te zetten. Momenteel heb ik een lijst van de 200 meest vooraanstaande magazines, kranten, weblogs en tv-shows die voor onze markt van interesse zijn. Vanzelfsprekend hebben ze allemaal een iets andere kijk op marketing, technologie, mobiel, etc.

 

Ik ben van plan om voor iedere publicatie de journalist te vinden die in het verleden het meest over gerelateerde technologieen heeft geschreven. Ik benader hem/haar met een persoonlijk verhaal over onze campagne waarin ik de spin, op de publicatie waar hij/zij voor schrijft, aanpas.

 

Vinden jullie dit een juiste strategie of is het slimmer om één spin naar iedereen te sturen en deze later op te volgen met een nieuwe spin op dezelfde campagne?

 

Zijn er do's en dont's waarvoor ik op moet passen en hebben jullie tips hoe ik mijn bedrijf nog beter in de kijker kan fietsen?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

 

Fabuleus Denniz!!!

 

Je kan nog geen details geven, maar is het een promotie, een game of meer informatief? Voedingswaarde, calorieën... Betreft het de Nederlandse markt of gaan jullie internationaal? Gewoon nieuwsgierig. ;)

 

Wat publiciteit betreft, zou ik je aanraden per segment (dagbladen, opinie, management en verschillende relevante vaktribunes) één titel een voorkeursbehandeling te geven - zodanig dat je het verhaal toespitst op hun behoefte. De technische kant, de commerciële kant, de ondernemende kant, de blabla-kant. Die voorkeur kan je vertalen in een contact met een journalist/redacteur die reeds eerder contact met je heeft gehad. Niet pusherig, maar even een telefoontje of een mail: morgen komt ons persbericht uit, interesse?

 

Dat was je al van plan, en dat lijkt me verstandig. Iedereen hetzelfde verhaal werkt niet zo goed. De week- en maandbladen haken af, als ze het idee hebben dat snellere media hen al voor zijn. Bewaar dus iets voor de trage media, die dan meer aandacht aan jouw verhaal zullen besteden.

 

Hou er ook rekening mee dat de case wellicht interessanter wordt, naarmate hij zich ontwikkelt. En hou een oogje op de internationale dimensie. Zelfs als het alleen een Nederlandse case is, kan het interessant zijn voor de Britse, Duitse of Scandinavische media...

 

Oh, misschien kun je later nog eens terugblikken - hier op het forum. Hoe is dit tot stand gekomen? Toeval, kruiwagens, gerichte actie? Daar kunnen we vast iets van leren...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Dennis, heel mooi!

 

Je aanpak lijkt me juist. Eén spin naar alle media sturen heeft geen zin, ze zien dat het een bericht is dat iedereen krijgt, daar kunnen ze zich niet mee onderscheiden. je huiswerk maken en dan een persoonlijk mailtje sturen, of bellen, werkt veel beter. Beter een paar media goed benaderen dan allemaal slecht. Als een paar media het oppakken en het werkt goed uit, dan belt de rest vanzelf.

Het werkt meestal wel goed om ieder medium een eigen "primeurtje" te geven, dwz dat ze allemaal hun eigen draai aan het verhaal kunnen geven, dat ze allemaal iets weten wat de anderen niet weten. Het hoeft maar een kleinigheid te zijn. Media die later publiceren moet je weer iets meer geven, dat maakt het ook voor hen interessant.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie

Voor de bladen waar ik het meeste interesse in heb heb ik nog geen contact met de belangrijkste journalisten. Hebben jullie tips hoe ik hen het beste kan benaderen?

 

Ik probeer momenteel met een combinatie van mail en telefoon, maar zo'n cold-call voelt al snel als telemarketing dus de telefoon ben ik niet zo blij mee.

 

Trucjes die ik zelf probeer zijn eerder geschreven artiekelen aanhalen en hier een daar een klein beetje info over de campagne die er aan komt te geven. Hebben jullie ook wat do's en dont's voor het netwerken met journalisten?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Wellicht een wat algemener antwoord, maar hopelijk ook van toepassing op jouw situatie.

 

Ik probeer, eigenlijk sinds mijn start van m'n bedrijf, bij te houden welke vakjournalisten voor welke media werken en waar hun interesses liggen. Komt er een onderwerp voorbij waarvan ik denk dat het ze aan zal spreken, dan benader ik ze persoonlijk (evt voorafgegaan door een algemeen persbericht) .

Het voordeel van eerst een persbericht (of artikel o.i.d.) opsturen, is dat het bellen niet zo 'cold' hoeft, je hebt immers iets om aan te refereren. En als je geluk hebt, beginnen ze je naam te kennen. Misschien dat ze dan deze keer geen aandacht aan je bedrijf kunnen besteden, maar dan is ieder geval hun interesse gewekt voor de volgende keer.

Kortom, ik pleit voor een lange termijn planning ;D

Link naar reactie

Voor de bladen waar ik het meeste interesse in heb heb ik nog geen contact met de belangrijkste journalisten. Hebben jullie tips hoe ik hen het beste kan benaderen?

 

De enige manier is netwerken. Heel erg belangrijk is om als je een journalist kent, om contact te houden. Stukjes schrijven helpt niet, dat is concurrentie. Het beste is om ervoor te zorgen dat journalisten er een belang bij hebben om contact met jou te houden.

 

Maar reken niet op korte termijn resultaat.....

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.