• 0

Persoonlijke holding

Ik ben me er van bewust dat hier al veel topics over geweest zijn maar er is mij nog steeds een en ander niet duidelijk.

 

Situatie is als volgt. We hebben een B.V. met 3 aandeelhouders. Een investeerder (30%) en twee individuen (35%). Momenteel hebben de indivuen (waarvan ik er een ben) de aandelen in prive staan. Door de B.V. wordt loon aan beide individuen betaald (EUR 15.000 per jaar omdat er nog geen inkomsten zin).

 

Nu is het zeker niet onmogelijk dat binnen redelijke termijn de B.V. voor een groot bedrag verkocht kan worden. Omdat de aandelen nu nog niets waard zijn (nominaal), kunnen deze nog makkelijk overgezet worden in een persoonlijke holding.

 

Kan ik een lege persoonlijke holding hebben die geen DGA betaald en gewoon zelf in loondienst blijven bij de B.V.? administratief stelt de holding dan nauwelijks iets voor zodat ik jaarlijks minimaal geld kwijt ben aan eigen administratie.

 

Wanneer dit niet kan, dan komt de volledige loon administratie zowieso in de persoonlijke holding te zitten? De B.V. betaald dan een management fee aan de holding die daar weer het loon van uitkeert?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

je kan prima je aandelen onder brengen in een persoonlijke holding. Je blijft dan in dienst van de werk bv. Er veranderd vrij weinig. Je kan het ook niet doen. Het is mij na al die jaren nog niet duidelijk waarom een holding beter is. Een groot aantal investeerders geeft er de voorkeur aan hun belangen in priv'e te houden. Laat je voorlichten door een echte fiscalist die geen holdings verkoopt.

 

In dienst van je holding in plaats van de BV accepteert de fiscus niet, Die zal een eventuele management overeenkomst zien als een verkapt dienstverband.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De reden om een personal holding (PH) te nemen is om om je af te zekeren bij calamiteiten.

Je stort je winstaandeel in je PH, als er dan iets fout gaat met het bedrijf ben je tenminste je gespaarde winstaandeel niet kwijt.

 

??? Hoezo calamiteiten. Je hebt aandelen en je bent in loondienst. Wat voor calamiteiten had je in gedachten? Je kan ontslagen worden en de waarde van je aandelen kan naar 0 zakken. Daar helpt zelfs een holding niet tegen.

 

@anoniem 123,

 

In die holding hoe je jezelf geen salaris toe de kennen. De holding "houdt" alleen aandelen en ontwikkeld verder geen activiteiten.

 

Zelf heb ik ook een holding, maar ik beleef er weinig plezier aan. Je bent een hele dag bezig met je aangifte ovb terwijl er maar 1 ingaande en 1 uitgaande factuur zijn. Het belastingformulier heeft 375 pagina's >:(

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De Holding heeft nog een ander voordeel. als je t.z.t. wil stoppen kan je de werkmaatshappij verkopen zonder af te moeten rekenen met de belastingdienst.

Overigens accepteert de fiscus in een aantal gevallen wel degelijk dat je in dienst bent bij de Holding en van daaruit voor de werkmaatschappij werkzaam bent. Een goede overeenkomst is daarbij wel van belang.

 

Helaas als men gebruik maakt van de belastingsoftware van de belastingdienst is de Vpb aangifte zeker voor de niet boekhouder een "extra vervelende bijkomende zaak" (Commerciele software is wat vriendelijk omdat je daar eigenlijk alleen de velden die nodig zijn kan invullen en de rest door het pakker wordt verwerkt, ook bij de fiscale eenheid tussen Holding en werkmaatschappij, maar er hangt wel een prijskaartje aan).

 

Fred Londema - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

p.s. nee ik heb geen belangen in "holdings of software", ik heb er alleen mee te maken.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

??? Hoezo calamiteiten. Je hebt aandelen en je bent in loondienst. Wat voor calamiteiten had je in gedachten? Je kan ontslagen worden en de waarde van je aandelen kan naar 0 zakken. Daar helpt zelfs een holding niet tegen.

 

Stel: je bedrijf draait 5 jaar met goede winst, omdat je het zo druk hebt neem je uit belastingoverweging (dividentbelasting 25%) je aandeel niet op, dus je spaart feitelijk in de BV.

 

Dan gebeurt er iets (een dikke schadeclaim of je markt valt weg, bedenk maar een ramp) op dat moment moet de BV wel alle verplichtingen nakomen en weg zijn je spaarcenten dus.

 

Als je dan je centen in je PH hebt, hou je tenminste die nog over.

Daar helpt je holding dus wel tegen.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Mijn hoofdreden voor de holding zou zijn dat wanneer de B.V. voor veel geld wordt verkocht, dat in de Holding terecht komt zodat ik niet persoonlijk al meteen een hoop belasting hoef te betalen.

 

Als ik het goed begrijp moet ik dus met de belastingdienst bellen met de vraag of zij het goed vinden dat ik een Holding B.V. opricht waarvandaan ik geen DGA hoef te betalen? In dat geval heb ik dus een "lege" holding waar verder 0 activiteiten zijn en alleen aandelen in staan. Eventueel een administratiekantoor moet zo'n lege holding toch goedkoop kunnen bijhouden zodat de aangifte niets voorstelt?

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met de volgende vraag,

 

Situatie:

Sinds kort heb ik een BV (persoonlijke holding) waarvan uit de werkmaatschappij managementvergoeding naar wordt overgemaakt.

 

Mijn vragen zijn:

-Hoef ik pas aangifte en afdracht loonheffingen te doen op het moment dat ik loon uit de BV haal,

Ik wil eigenlijk pas in augustus mijn eerste loon uit de BV halen, is dat verstandig, heeft dat geen nadelige gevolgen?

 

-Zijn er nog meer zaken waar ik aan moet denken, aan moet betalen, voor moet reserveren?

 

-Moet er naast de BTW en loonheffingen ( Zvw LB/PV ) nog meer afgedragen worden?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ella

 

Je bent volgens de wet al fictief in loondienst van de BV vanaf de oprichtingsdatum. Je kunt dus niet zonder goede gronden (nog geen omzet of arbeid in de BV) de loonbelastingplicht uitstellen tot augustus.

 

Naast de BTW en LB moet de BV ook vennootschapsbelasting betalen over de winst. Die bedraagt in beginsel 20%.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.