• 0

Investeerder, wat is redelijk?

Beste (mede)ondernemers,

 

Sinds mei 2006 ben ik een onderneming gestart, redelijk succesvol en goede cijfers sinds die tijd (voor zover daar een goed oordeel over te vellen is, gezien de korte duur).

 

Ik werk volgens mijn eigen businessplan en strategie en heb geschat dat ik ongeveer een jaar nodig heb om 100% alles op poten te hebben gezet waarnaar ik streef, nu ben ik op ongeveer 15%.

 

Een onderdeel van deze onderneming is import van bepaalde artikelen welke als groothandel worden verkocht. De afgelopen maanden is dit ver boven de schattingen geweest, waarbij kapitaal een probleem begon te worden.

 

Banken e.d. zijn uitgesloten vanwege wat akkefietjes in het verleden, dat is verder niet erg omdat niet alles wat ik met mijn onderneming doe kapitaal behoeft, echter het is zonde om geld te moeten laten varen omdat het aan kapitaal ontbreekt.

 

Regelingen met klanten waarbij vooraf een gedeelte wordt geïnvesteerd e.d. zijn helaas niet mogelijk gebleken.

 

Op een gegeven moment kwam een (kapitaalkrachtige) kennis om de hoek kijken en wilde kapitaal beschikbaar stellen. In de eerste instantie zijn we gewoon op "probeer" basis gaan samenwerking waarbij kosten en winsten 50/50 zijn.

 

Echter nu komt het punt dat het steeds succesvoller wordt en om steeds grotere bedragen gaat, echter wat mij persoonlijk tegenstaat is dat deze persoon welliswaar kapitaal ter beschikking stelt, echter zijn rendementen zijn wel erg hoog (50%) zoals we bezig zijn, terwijl al het werk (van inkoop tot verkoop en alles erbij) bij mij ligt.

 

Het gaat altijd om kortlopende investeringen (dus minder dan 2 maanden).

 

Om een lang verhaal kort te maken, ik wil dit in de toekomst beter vast leggen, maar ook betere afspraken maken. Wat is in dit geval nu eigenlijk redelijk?

 

Stel voor deze activiteiten zetten we een vof-je of iets dergelijks op en leggen in de overeenkomst de inbreng, voorwaarden, etc. vast. Wat is dan globaal de gang van zaken; welke opbrengsten e.d. krijgt een financier/investeerder als in dit geval? Of wordt een investeerder helemaal geen vennoot?

 

Ik ben een jonge ondernemer (25) en soms wellicht wat naïef in dergelijke zaken, ik sta daarom open voor diverse suggesties en op-/aanmerkingen.

 

Bedankt voor uw feedback alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Begrijp ik dat die kennis zo nu en dan wat geld aan je leent maar wel altijd 50% van je winst krijgt? Doe mij ook zo'n deal als die kennis!

 

Normaal is dat iemand je geld leent tegen een maandrente (bijvoorbeeld), en zodra je hebt afbetaald stopt de rente. Alternatief is dat iemand investeert in je bedrijf, dan krijgen ze hun geld niet terug, geen rente, maar wel zijn ze eigenaar van x% van je bedrijf. Als jij je bedrijf op € 500k schat, en iemand koopt een aandeel voor €500k, dan heb je allebei 50%. Investeert zo iemand €50k. dan krijgt 'ie maar 9%.

 

Maar zo nu en dan wat lenen en wel altijd meedelen in de winst, dat lijkt me erg raar.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan zou ik even met hem aan tafel gaan zitten en je ontevredenheid op tafel leggen. Zoals ik het nu zie zou ik het met Nils en Christine eens zijn dat je niet de meest voordelige voorwaarden hebt ;)

 

Je zegt dat je een jonge ondernemer bent en af en toe misschien wat naief ik raad je dan ook aan om deze meeting met je investeerder enorm goed voor te bereiden.

 

Hier is hoe ik het zou aanpakken:

 

1. Voor jezelf duidelijk opstellen wat je wilt bereiken. Zorg dat deze omschrijving geen vraagtekens bevat. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn: "ik wil XXX€ ontvangen en ben bereid daar YY% voor weg te geven. Deze investering zal dan besteed worden aan XYZ met ABC als gevolg. etc. etc."

 

2. Erg belangrijk is om voor jezelf duidelijk te krijgen hoe de machtsverhoudingen liggen. Inderdaad je investeerder heeft al het geld en de mogelijkheid om nee te zeggen, maar wat gebeurd er als hij nee zegt? Hij verliest inkomen en jij gaat naar een ander die wel ja zegt. Een tikkeltje simplistisch maar probeer eerlijk voor jezelf de machtsverhoudingen in kaart te brengen. Als je dit voor werk goed doet dan zit je daar een stuk relaxter.

 

3. Stel een boodschappen lijstje voor jezelf en je investeerder op. Probeer te omschrijven wat jij zelf wilt bereiken maar ook wat de investeerder wilt bereiken. Deze lijstjes kan je later mooi gebruiken om items te ruilen voor items die jij wilt hebben.

 

4. Je onderhandelingen gebied. Ik gebruik hier de LIM methode voor: Like Intend Must. Must is wat je moet bereiken en anders loop je weg. Intend zou een mooie deal zijn en als je alles op je Like lijstje krijgt dan is sinterklaas vroeg geweest dit jaar. Stel ook een LIM op voor je investeerder zodat je een gevoel hebt waar het overlappende gebied kan liggen. Ik zeg kan omdat je alle voorbereide informatie voor jezelf doet. Zodra je de onderhandeling in gaat is het aan jouw de taak om te verkennen of je aannames inderdaad juist zijn. Mochten ze niet juist zijn dan kan je je voorbereiding in je hoofd bijstellen.

 

5. Bekijk de variabelen. Wat kan je geven om te krijgen wat je wilt? Erg belangrijk om creatief te zijn met je variabelen, onlangs heb ik voor mezelf gezworen dat ik nooit meer iets weg geef in een onderhandeling zonder er iets van gelijke waarde of meer voor terug te krijgen. Stel een inkoper wil een korting dan zou ik als variabele ja kunnen zeggen als deze inkoper X meer afneemt binnen een periode van Y.

 

6. Begrijp wat concessies je kosten. Als je kijkt naar de lijstjes die je gemaakt hebt dan zie je wat dingen die je verwacht als onderhandeling punten van je investeerder. Stel hij wil 5% meer aandeel in je onderneming begrijp dan voor jezelf wat dat realistisch gezien over een periode van 3 jaar kan betekenen. Let op: jouw aannames zullen 9.999.999 van de 10.000.000 keer te positief zijn ;)

 

7. Zorg dat je weet met wie je aan tafel zit. Doe wat extra onderzoek, begrijp waar hij goed en slecht in is. Aangezien het een kennis is zal je wel al veel over deze persoon weten, maar het schaad niet om wat extra onderzoek te doen.

 

Als je klaar bent met dit lijstje dan moet je voor jezelf je prioriteiten vast stellen. Wat zijn voor jouw belangrijke punten die je bijvoorbeeld met punten die voor jouw minder waard zijn zou kunnen ruilen? Begrijp goed wat voor je investeerder van belang is, is het het geld of is het het aanzien dat hij op de golfclub kan patsen met zijn "bedrijfjes"? Bestudeer welke key feiten je wilt bespreken en hoe je deze feiten kan beinvloeden met je variabelen. Weet voor jezelf waar je toe kan geven en op welke momenten je op staat en weg loopt (dat is erg moeilijk maar geloof me het is beter om daar principieel te zijn en ook echt weg te lopen. Er zijn zat mensen op deze aardbol). en uiteindelijk moet je voorjezelf besluiten of je voor een hebbenhebbenhebben strategie gaat of dat je mikt op een win/win. In mijn ervaring werkt dat laatste het beste.

 

Deze voorbereiding is vrijwel een 1op1 rip van het boek "bare knuckle negotiating" door Simon Hazeldine. Het is een systeem dat voor mij bij een hele reeks onderhandelingen goed geholpen heeft. Omdat ik geen geboren onderhandelaar ben heb ik (vooral de laatste tijd) veel boeken gelezen en dit blijft voor mij de beste.

 

Veel succes!

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Geachte heer/mevrouw Poggenklaas,

 

Ik dank u voor uw aanbod, erg leuk om een dergelijke reactie op higherlevel.nl te zien.

 

Ik heb er echter wat bezwaar tegen om mijn bedrijf, bedrijfsvoering, e.d. bloot te geven op de radio omdat er een aantal zaken uiteraard zeer concurrentie gevoelig zijn.

 

Wat dat betreft hou ik het graag wat kleinschaliger.

 

Toch bedankt voor uw aanbod!

 

met vriendelijke groet,

 

Roy

Link naar reactie
  • 0

Hallo A. Poggenklaas,

 

Verzoekje om niet overal op het forum oproepen te plaatsen voor deelname aan Elevator Pitch. Die boodschap is nu wel duidelijk. Ik heb een apart onderwerp aangesneden, speciaal over Elevator Pitch. Kunnen mensen daar hun vraag kwijt e/o ervaring delen.

 

Succes!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.