• 0

(Gecombineerde) website na samenwerking

Beste forumleden,

 

Al lange tijd ben ik een vast bezoeker van dit forum, maar het vooralsnog weinig gepost. Ik zit nu met een klein dilemma waarbij ik benieuwd ben naar jullie visie ook - hopelijk is de "case" interessant.

 

Ik ben namelijk werkzaam als agent in Nederland/Belgie (en binnenkort ook rest van de wereld d.m.v. een website naast de website van mijn partner) voor een bedrijf uit een andere EU-lidstaat. Het afgelopen jaar heb ik met een eigen website hun diensten aan de man gebacht met daarbij vermeld dat de dienst via dit bedrijf liep. De zaken lopen redelijk boven verwachting en een verbeterde efficiency is atlijd een goede zaak natuurlijk

Recent ben ik bij mijn partner op bezoek geweest. Er is aangeboden dat ik hun website (in een Nederlandse vertaling) kan gaan gebruiken. Op zich lijkt me dit voor beide partijen interessant. Voor mij omdat hun site professioneeler is en meer informatie bevat, daarnaast kunnen boekingen via die site veel sneller worden afgehandeld. Mensen kunnen constant hun prijzen uit een database halen, wat mij tijd bespaard die ik normaal aan offertes besteed. Het gaat dus mij ook tijd schelen. Voor hen is het interessant dat ze iets meer controle hebben en dat de Nederlandse website altijd synchroom loopt met de overige, ook met acties e.d.

 

Nu is mijn vraag: In principe wil ik de Nederlandse versie van hun website gaan gebruiken maar onder mijn eigen handelsnaam. Uit eindelijk kan ik dat er denk ik ook wel door krijgen, maar er werd mij gevraagd of het een idee was om beide namen te gaan gebruiken. Ook hier zitten denk ik weer twee kanten aan. Aan de ene kant wekt hun naam wellicht extra vertrouwen bij de Nederlandse klanten, aan de andere kant profiteren zij in grote mate van mijn marketinginspanningen en wordt dus ook hun naam langzaamaan 'een begrip'.

Hoe onafhankelijk ik blijf van hun, hoe beter het dus lijkt, aan de andere kant staat een combinatie van de twee namen wellicht ook niet verkeerd en moet ik zeggen dat de samenwerking zeer goed verloopt en dat ik in principe ook niet bang ben dat ik op korte/middellange termijn gepasseerd wordt. I.v.m. de Nederlandse taal willen ze tóch met een agent blijven werken en er is van beiden zijden vertrouwen en er wordt op de lange termijn gedacht qua samenwerking. Er is ongetwijfeld meer mogelijk voor de toekomst

 

Ik ben erg benieuwd of mensen hier visies over hebben of wellicht ervaring. Is het aan te raden beide namen te gebruiken (bv. Air France-KLM / KLM partner of Air France / KLM partner in business of Air France) of is het toch beter volledig mijn eigen koers te volgen en alleen mijn eigen naam te voeren? (al zullen bezoekers wellicht toch beide website herkennen met dezelfde layout, andere naam)

Zijn er mensen die denken dat je op deze manier toch te veel uit handen geeft mocht je beide namen gaan voeren?

 

Edit / toevoeging:

Overigens zijn onze producten specifieke reizen (niche), die ik op termijn ook (voor een deel) zelf direct aan zou kunnen gaan bieden. Op zich is het bedrijf waar ik agent voor ben niet essentieel in de keten, echter op dit moment komt het agentschap mij prima uit (geen investeringen/voorbereiding e.d. / zij hebben veel know-how en ervaring, goede contacten). Zij weten echter (denk ik) ook dat ik hen in principe op den duur ook niet nodig heb, vandaar dat zij graag nader tot elkaar komen, om (voorlopig) toch de business via hun kanaal te laten lopen)

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring(en) en visie!

 

Edit mod - titel aangepast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Je bindt je lokale klanten met de kwaliteit van je product en de kwaliteit van je service. Dat product is van X dus heeft het niet zoveel zin op den duur om de herkomst voor je klanten te verstoppen. De service is van jou dus heeft het zin daar je naam aan te verbinden, en uiteraard goed je best voor te doen.

 

Er zijn legio conflicten tussen leveranciers en distributeurs, en daarbij kan een eigen positie in de keten helpen. Dus value added distribution. En waarschijnlijk zijn er ook wel wat legale/contractuele trucjes om je positie te beschermen. Eigendom klantgegevens bij je houden bijvoorbeeld en voorbehoud maken dat communicatie alleen via jou kan. Maar daar zijn andere mensen op dit forum beter onderlegd in.

 

Puur vanuit branding zeg ik echter: verstop de leverancier niet. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je hier een vergissing maakt door de handelsnaam op één lijn te stellen met de naam van de website/url. Om die reden ook de titel van het topic aangepast.

 

Het is uitstekend mogelijk om een eigen handelsnaam te gebruiken en anderzijds een andere domeinnaam te gebruiken of de site van de partner in de eigen url te laten. Hetzelfde gebeurt bijvoorbeeld ook met dit forum. Vergelijk higherlevel.nl bijvoorbeeld eens met het forum op zibb.nl.

 

Enerzijds is het natuurlijk heel mooi dat je kunt profiteren van een bekend merk, anderzijds bouw je daarmee zelf geen naam op en wordt je wel heel erg afhankelijk van één partner.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Beide bedankt voor jullie snelle reactie. Edward, ik bedoel echter wel degelijk de handelsnaam. De url's kan ik gewoon zelf bepalen, dat is geen probleem (en heb ik ook reeds bepaald en in gebruik). In de URL zal sowieso (op dit moment iig) niet de naam voorkomen van het bedrijf waar ik agent voor ben. Je zou het kunnen zien alsof ik hun website(layout) en achterliggende database e.d. in de Nederlandse taal ga gebruiken maar dan wel mijn eigen naam er op plak (deels ook de Nederlandse/Belgische klant meer aan te spreken). Of, wat dus het dillemma is, dat daar ook de naam van beide partijen op gaan prijken. Mijn toegevoegde waarde is het Nederlandse aanspreekpunt en service/informatie naar de Nederlandse/Belgische klant toe. Beide partijen (mijn partner en ikzelf) zijn tot op heden erg enthousiast.

 

Overiges dekt ook nu de topictitel de lading prima.

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik denk dat het een persoonlijke keuze blijft aan de reacties te zien. Hoogstwaarschijnlijk ga ik voor de combinatie van de twee namen, zodat ik eventuele / goodwill ook opbouw met mijn eigen naam en daaraast zijn de verhoudingen tussen de twee bedrijven duidelijk, ook voor de klant (al weet ik niet in hoeverre deze zich daar bezig mee houdt).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.