Mikky Vrolijk In Memoriam Geplaatst: 29 november 2002 Mikky Vrolijk In Memoriam Retired Mod 11,3k 479 Geplaatst: 29 november 2002 [bron: Nieuwsbrief Syntens] Vrijdag 22 november 2002 vond de Kapitaaldag plaats in de ING Bank bij de Amsterdamse Poort. De organisatie was in handen van Syntens en de Junior Kamer. MKB-ondernemers werden in de gelegenheid gesteld om op interactieve wijze kennis te maken met de diverse kapitaalverstrekkers. Op het programma stonden interessante presentaties van vooraanstaande sprekers. Elevator Pitch Uniek onderdeel in het programma was de mogelijkheid om als ondernemer het eigen bedrijf in een 'Pitch' te presenteren. Deze 'one-minute-elevator-pitch' biedt u een ideale kans om een goede eerste indruk te maken op investeerders én collega-ondernemers. Omdat het niet zo eenvoudig is een degelijke Elevator Pitch samen te stellen was Dorel Smits van het bedrijf Marketing Totaal Advies bereid om de ondernemers te helpen bij het opstellen en oefenen van hun Elevator pitch. Dorel Smits over de beste 'elevator pitch'... Een 'elevator pitch' moet je kunnen dromen. Midden in de nacht moet u wakker gemaakt kunnen worden en binnen 30 seconden aan kunnen geven wat de kern van uw product of bedrijf is en wat ú de ander op kunt leveren! Gelukkig is er een kleine kapstok: (1)...start met een prikkelende opening. Begin met het trekken van de aandacht van de investeerder. Denk aan een vraag of uitspraak die de interesse wekt om verder te luisteren. (2)...duurt maximaal 60 seconden. Dat zijn dus zo'n 150-200 woorden. (3)...wordt met passie gebracht. Breng uw boodschap met energie en toewijding. Een investeerder verwacht dat van een ondernemer. (4)...eindigt met een vraag. Wat wilt u van de investeerder? Eindig met het vragen naar een visitekaartje, afspraak, uitnodiging of referentie. Marketing Totaal Advies heeft een document over de Elevator Pitch samengesteld. Daarin wordt aangegeven hoe u zelf een 'elevator pitch' kunt voorbereiden. Verder ook nog een aantal voorbeelden en tips. Je kan dit document gratis per E-mail ontvangen door een bericht in te sturen naar Dorel Smits via info@marketingtotaaladvies.nl Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent ! Link naar reactie
0 berndmintjes Geplaatst: 29 november 2002 berndmintjes 286 8 Geplaatst: 29 november 2002 Leuk, een bericht over een evenement waar jezelf spreker was. Waren 30 elevator pitches in 2 sessies. De een beter dan de ander, maar heb van een aantal ondernemers gehoord dat het behoorlijk wat contacten had opgeleverd. drs. Bernd W. Mintjes Maxwell Group (van idee naar onderneming) Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal Link naar reactie
0 Annedien Hoen Geplaatst: 2 december 2002 Annedien Hoen 3,2k 1 287 Geplaatst: 2 december 2002 Ik vind het een leuk concept, de elevator pitch! Soms kom ik in de vakliteratuur en artikelen wel eens felle tegenstanders van dit verschijnsel tegen. Die mensen vinden het lariekoek dat je een bedrijfsmodel of -concept in 60 seconden moet kunnen uitleggen. Sommige dingen zijn nou eenmaal niet zo eenvoudig. Volgens hen. Ik denk wel dat het inderdaad ten nadele van de denkers is, die weliswaar het concept in hun hoofd hebben en ook volgens dit model in hun pit prima een bedrijf kunnen voeren en commercieel succesvol laten zijn maar gewoon dichtklappen ten overstaan van een gehoor (1 tot veelvouden). Link naar reactie
0 zrski Geplaatst: 2 december 2002 zrski 4,5k 26 Geplaatst: 2 december 2002 Als jij je propositie niet in één zin kan uitleggen, hoe wil je het dan uitleggen aan een consument die je 5 seconden de tijd geeft voor hij/zij zijn oordeel velt? HL-er van het eerste uur (& proud of it) follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema fuk spelvouten Link naar reactie
0 Annedien Hoen Geplaatst: 2 december 2002 Annedien Hoen 3,2k 1 287 Geplaatst: 2 december 2002 Is er een verschil tussen je rol als 'marketeer/sales'-persoon en 'entrepeneur die zijn bedrijfsmodel wil uitleggen om kapitaal te werven'? Link naar reactie
0 zrski Geplaatst: 2 december 2002 zrski 4,5k 26 Geplaatst: 2 december 2002 Je doelgroep is anders dus je rol zal ook wel veranderen. Ik denk echter dat je als entrepreneur goed duidelijk moet kunnen maken waarvoor jouw product/bedrijf superieur is. Als je dit kan bereiken door "brilliance in simplicity" oftewel in één zin de essentie van jouw bedrijf kan omschrijven, dan laat je volgens mij overal een grote impact achter. De elevatorpitch is volgens mij een perfecte tool om eens te kijken hoe goed een ondernemer zijn eigen bedrijf daadwerkelijk kent. HL-er van het eerste uur (& proud of it) follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema fuk spelvouten Link naar reactie
0 Nils de Witte Geplaatst: 2 december 2002 Nils de Witte 7,8k 146 Geplaatst: 2 december 2002 Is er een verschil tussen je rol als 'marketeer/sales'-persoon en 'entrepeneur die zijn bedrijfsmodel wil uitleggen om kapitaal te werven'? nee Groeten, Nils Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg. contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance Link naar reactie
0 Nils de Witte Geplaatst: 2 december 2002 Nils de Witte 7,8k 146 Geplaatst: 2 december 2002 Een echte Elevator-Pitch is iets anders als een heel kort verkoopverhaaltje voor een grote groep mensen die je niet kent. A: Je weet namelijk precies met wie je in de lift staat, daar heb je weken aan gewerkt om het zover te laten komen. B: Je weet precies wat je van die persoon wilt. En dat is maar 1 ding .... C: Je weet ook precies waar die persoon mee bezig is en wat zijn interesses zijn. Als het goed is, weet je ook precies wat voor probleem hij heeft. Als je dan, na weken observeren en voorbereiden, met die persoon de lift in stapt, heb je 30 seconden om: - op te vallen, - serieus en betrouwbaar over te komen - het magische woord te laten vallen, waardoor je held zegt: "wat was je naam ook al weer"? Zodat je je kaartje kan afgeven. Dat is een elevatorpitch. De rest is bullshit. Je kan niks verkopen in 30 seconden. Al helemaal niet als je niet weet tegen wie je staat te pitchen. Je kunt hoogsten wat interesse wekken, maar dat wordt meestal verbruid door een diaree van woorden en 6 verschillende boodschappen, waar niemand een touw aan vast kan knopen. Begrijp me niet verkeerd, iedere gelegenheid om te presenteren voor meer dan 2 mensen moet je met twee handen aanpakken, maar een elevatorpitch is iets bijzonders. Het is het ultime verkoopgesprek, dat alleen zin heeft als je heel goed weet wie je tegenover je hebt en als je je heel goed op het gesprek hebt voorbereid. Grote groeten, Nils Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg. contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance Link naar reactie
0 zrski Geplaatst: 2 december 2002 zrski 4,5k 26 Geplaatst: 2 december 2002 Ik vind niet dat je niks kan verkopen in 30m seconden. Je mag inderdaad NIET vervallen in een woord diaree waar zes verschillende boodschappen in verwerkt zijn, dat werkt niet. Vandaar dat eenvoud zo belangrijk is. De zin: "ik verander lood in goud" hoef je maar te fluisteren in een grote zaal geïnteresseerden en ze komen uiteindelijk allemaal naar je toe ;) Het voordeel van de elevatorpitch is inderdaad dat je je prooi observeerd en bestudeerd alvorens je je prooi bespringd, deze is goed voorbereid en alles. Maar wat nou als je dertig seconden hebt omdat je tegen een "held" oploopt en dit is je enige kans? HL-er van het eerste uur (& proud of it) follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema fuk spelvouten Link naar reactie
0 Nils de Witte Geplaatst: 2 december 2002 Nils de Witte 7,8k 146 Geplaatst: 2 december 2002 Ha Den, Wat is de kans dat een ondernemer "toevallig" tegen zijn held aanloopt? Dat is natuurlijk altijd gepland! ;D Ik kom ook wel eens iemand "toevallig" tegen, die ik graag wat wil verkopen. Ik ben niet zo handig in dat soort situaties. Ik ga dan niet meteen op de verkooptoer. Als ik iemand wil spreken, wil ik ook weten waarom hij mij zou willen spreken. Als ik echt maar 30 seconden heb, stel ik mij voor en zeg ik: "Ik werk op dit moment aan ...... (een onderwerp dat hem/haar ook bezighoudt) en zou u daar graag eens over informeren (of uw mening vragen). Mag ik u bellen/mailen? Hoe kan ik u het beste berijken?" ....... "Goed, u hoort spoedig van mij". In het eerstvolgende gesprek/bericht, refereer ik aan de korte kennismaking en zet vervolgen een regulier verkoopprocess in werking. Het enige dat ik in die 30 seconden verkocht heb is mijzelf. Maar ja. Misschien kan het beter. Groeten, Nils Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg. contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance Link naar reactie
0 mrwong Geplaatst: 3 december 2002 mrwong 38 0 Geplaatst: 3 december 2002 Een echte Elevator-Pitch is iets anders als een heel kort verkoopverhaaltje voor een grote groep mensen die je niet kent. A: Je weet namelijk precies met wie je in de lift staat, daar heb je weken aan gewerkt om het zover te laten komen. B: Je weet precies wat je van die persoon wilt. En dat is maar 1 ding .... C: Je weet ook precies waar die persoon mee bezig is en wat zijn interesses zijn. Als het goed is, weet je ook precies wat voor probleem hij heeft. agreed. if you have 30 seconds, use it wisely. one of my "elevator pitch stories"... I was working for a large company who just fired a sales manager. I was coming back from a meeting with an important customer, our CEO and my direct boss. I was in customer support (technical) at the time. They were all panicked about the situation, because the customer was not happy about not having a proper account manager, and the company having nobody to manage the sales process. They had no clue where to find the right replacement, internally there was nobody that could do the job (or so they thought). They were exhausted for ideas, but I had been think of one myself over the previous weeks. While we were being pulled over for speeding (the conversation was distracting my boss who was driving) I saw my opportunity. I turned to the CEO and said there is one obvious candidate to me. I put myself forward as the man for the job even though they had never considered me. My relation with the customer was outstanding, I knew the product technically, I was a company player, and young and hungry. During the two minutes it took for the nice policeman to fill out the forms, I went from a backseat passenger, to the new sales manager. Link naar reactie
0 zrski Geplaatst: 3 december 2002 zrski 4,5k 26 Geplaatst: 3 december 2002 Mooi verhaal, ook fijn om te horen dat snelheidsboetes ook nog wel eens ergens goed voor kunnen zijn :P Maar dit had je dus al wel voorbereid? HL-er van het eerste uur (& proud of it) follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema fuk spelvouten Link naar reactie
0 Nils de Witte Geplaatst: 3 december 2002 Nils de Witte 7,8k 146 Geplaatst: 3 december 2002 Ha Mrwong, Didn't you "arrange" for that policeman to pull you over? If not, I loose my point! Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg. contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance Link naar reactie
0 mrwong Geplaatst: 3 december 2002 mrwong 38 0 Geplaatst: 3 december 2002 carpe diem! Link naar reactie
0 Peter PMPAdvies Geplaatst: 10 december 2002 Peter PMPAdvies 34 7 Geplaatst: 10 december 2002 Ik zie Nils het zeggen en denk ja: (IK kan niet quoten dus doe het maar zo) "Het enige dat ik ooit in 30 seconden verkocht heb ben ik zelf". Dat is wat ik van de elevator pitch weet. Kijk naar het verhaal van Mrwong en tel de hoeveel keren dat hij het woord "I" gebruikt. Ik was op de kapitaaldag en wat mij aan de elevatorpitch opviel was dat de zaal reageerde op de persoon. Combinatie van rust, enthousiasme en gepaste ;) arrogantie werden door de zaal gewaardeerd. Op de borrel achteraf zag je ook dat deze mensen meer werden aangesproken. De hele inhoud van het verhaal deed er (naar mijn mening) niet toe. De aangesproken partij vormt zich zelf toch wel een beeld hoe ze geld aan je kunnen verdienen (toch?!) Groeten, Peter Link naar reactie
0 Annedien Hoen Geplaatst: 27 december 2002 Annedien Hoen 3,2k 1 287 Geplaatst: 27 december 2002 Ik stel voor tijdens de elevator pitch per ongeluk tegen de noodrem aan te gaan leunen. http://onthaasten.pagina.nl/ Groet, Annedien Link naar reactie
Mikky Vrolijk
Mikky Vrolijk
[bron: Nieuwsbrief Syntens]
Vrijdag 22 november 2002 vond de Kapitaaldag plaats in de ING
Bank bij de Amsterdamse Poort. De organisatie was in handen van
Syntens en de Junior Kamer. MKB-ondernemers werden in de
gelegenheid gesteld om op interactieve wijze kennis te maken
met de diverse kapitaalverstrekkers. Op het programma stonden
interessante presentaties van vooraanstaande sprekers.
Elevator Pitch
Uniek onderdeel in het programma was de mogelijkheid om als
ondernemer het eigen bedrijf in een 'Pitch' te presenteren.
Deze 'one-minute-elevator-pitch' biedt u een ideale kans om een
goede eerste indruk te maken op investeerders én
collega-ondernemers. Omdat het niet zo eenvoudig is een
degelijke Elevator Pitch samen te stellen was Dorel Smits van
het bedrijf Marketing Totaal Advies bereid om de ondernemers te
helpen bij het opstellen en oefenen van hun Elevator pitch.
Dorel Smits over de beste 'elevator pitch'...
Een 'elevator pitch' moet je kunnen dromen. Midden in de nacht
moet u wakker gemaakt kunnen worden en binnen 30 seconden aan
kunnen geven wat de kern van uw product of bedrijf is en wat ú
de ander op kunt leveren! Gelukkig is er een kleine kapstok:
(1)...start met een prikkelende opening. Begin met het trekken
van de aandacht van de investeerder. Denk aan een vraag
of uitspraak die de interesse wekt om verder te
luisteren.
(2)...duurt maximaal 60 seconden. Dat zijn dus zo'n 150-200
woorden.
(3)...wordt met passie gebracht. Breng uw boodschap met energie
en toewijding. Een investeerder verwacht dat van een
ondernemer.
(4)...eindigt met een vraag. Wat wilt u van de investeerder?
Eindig met het vragen naar een visitekaartje, afspraak,
uitnodiging of referentie.
Marketing Totaal Advies heeft een document over de Elevator
Pitch samengesteld. Daarin wordt aangegeven hoe u zelf een
'elevator pitch' kunt voorbereiden. Verder ook nog een aantal
voorbeelden en tips.
Je kan dit document gratis per E-mail ontvangen door een bericht in te sturen naar Dorel Smits via info@marketingtotaaladvies.nl
Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag