• 0

boeterente bij te late betaling factuur

Een van onze klanten betaald zijn rekeningen niet. Hij heeft nu na twee herinneringen 1/10 deel betaald. Maargoed dit lijkt mij niet een uitstel van het ultimatum, toch? Daarom sturen wij nu een in gebreking stelling.

 

Ook is in onze algemene voorwaarden opgenomen wanneer mensen niet betalen er ook kosten in rekening gebracht kunnen worden (kosten worden gesteld op ten minste 10% van het factuurbedrag met een minimum van € 150,- excl. BTW.).

 

Nu vroeg ik me af hoe dat zit met zo'n percentage. Moet dit maandelijks betaald worden of per jaar? Of werkt dit anders.

 

Bijvoorbaat dank voor jullie hulp.

 

Edit admin - titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer een afnemer nalatig is in de nakoming van de betaling dan kun je daarvoor een ingebrekestelling (lees: herinnering of aanmaning) sturen.

 

Dat de afnemer een deel heeft betaald doet niet ter zake, tenzij daarvoor een reden aanwezig was (bijv. het inroepen van een opschorting). Hij blijft verplicht het geheel te betalen.

 

Een boeteregeling in de algemene voorwaarden kan wellicht uitkomst bieden, maar die rauwelijks inroepen maak je geen vrienden mee. Of de boeteregeling kan worden ingeroepen hangt ook geheel af van de vraag of de algemene voorwaarden van toepassing zijn verklaard bij het aangaan van de overeenkomst, de afnemer de algemene voorwaarden heeft aanvaard en wat er precies is bepaald ter zake van de boeterente. Om hierbij maar gelijk in te gaan op jouw vraag: Wat heb je precies bepaalt ter zake van de boeterente?

 

 

Nog even voortborduren:

 

Gesteld dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn en een beroep kan worden gedaan op de boeterente dan loop je altijd het risico dat deze niet wordt betaald en je daarvoor nog eens tot een incassoprocedure moet overgaan. Wanneer je een boeteregeling opneemt in algemene voorwaarden is het altijd raadzaam om ook een rangorde te bepalen voor wat betreft de betalingen die worden gedaan (bijv. eerst de boete, vervolgens de hoofdsom).

 

Ook wanneer je naar de rechter moet om de boete te incasseren loop je nog het risico dat deze de hoogte van de boete matigt.

 

Om een lang verhaal kort te maken: boeteregelingen lijken een goed middel om te zorgen dat klanten tijdig betalen, maar ze kunnen veel extra werk zorgen. Bedenk hierbij: je bent ondernemer, geen bank. Worden vordering niet betaald, onderneem dan adequaat actie en houd het redelijk.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Aanmaningen sturen helpt niet bij klanten die slecht kunnen of willen betalen. Ze weten dat er na deze aanmaning een volgende komt en weer een volgende. Ze gaan gewoon op de stapel of in de prullenbak. Mijn ervaring is dat even bellen veel beter werkt. Na het telefoon gesprek, als de afspraak niet wordt nagekomen, volgt dan de dreiging met het incassobureau.

Link naar reactie
  • 0

ik kan mij aansluiten bij 913N , persoonlijk contact 8)

 

Dreigen met sancties (financieel) doe ik nooit eigenlijk. Maar creativiteit kent geen grenzen toch??

 

Je kan de sociale ingang proberen.. gewoon netjes en zakelijk aangeven waar je over belt en dat er dat bedrag open staat. Dan aangeven dat je van jouw baas er gezeik over krijgt.. Ik heb dat(als DGA) wel eens gedaan bij een boekhouding en die mensen hadden een verbondenheid en toen werd er opeens wel actie ondernomen.. Je moet op een zelfde golflengte zien te geraken met de persoon aan de andere kant van de lijn.

 

Bij een andere geval waar de sociale ingang niet werkte,heb ik met de directeur gesproken van die firma en uitgelegd dat de werkzaamheden die voor zijn bedrijf werden uitgevoerd de volgende dag zouden worden stopgezet aangezien mijn financiele man(dat is die persoon die ik in de spiegel zie :P) er geen akkoord meer voor gaf omdat er na 2 maanden nog niet betaald was(ik hou betalingstermijn aan van 30 dagen).

Volgende ochtend belde hij om te controleren of het geld binnen was en heeft zijn eigen mensen de oortjes gewassen, zodat dit niet meer voorkomt.

 

1 tip die misschien het beste werkt: zorg dat je je contactpersonen persoonlijk ontmoet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik kan mij aansluiten bij 913N , persoonlijk contact 8)

 

Dreigen met sancties (financieel) doe ik nooit eigenlijk. Maar creativiteit kent geen grenzen toch??

 

Je kan de sociale ingang proberen.. gewoon netjes en zakelijk aangeven waar je over belt en dat er dat bedrag open staat. Dan aangeven dat je van jouw baas er gezeik over krijgt.. Ik heb dat(als DGA) wel eens gedaan bij een boekhouding .....

 

Bij een andere geval waar de sociale ingang niet werkte,heb ik met de directeur gesproken van die firma en uitgelegd dat de werkzaamheden die voor zijn bedrijf werden uitgevoerd de volgende dag zouden worden stopgezet aangezien mijn financiele man(dat is die persoon die ik in de spiegel zie :P) er geen akkoord meer voor gaf ...

 

 

In basis ben ik het met je verhaal eens, probeer de sociale ingang, wees creatief. Maar waar je wat voorzichtiger mee zou moeten zijn imo is liegen tegen de klant, stel dat de directeur van het bovenstaande voorbeeld vraagt om de betreffende financieel directeur te mogen spreken.... Wat doe je dan?

 

Eerlijk duurt het langst. Klanten begrijpen best dat je als uiterste middel een incassotraject start, als je daarvoor alles geprobeert hebt om tot een betaling te komen. Voor mij geldt dat ik eerst creatief en sociaal tot een oplossing probeer te komen en daarna toch steeds duidelijker en harder word.

 

Ronnie

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.