• 0

Kan ik hiermee BTW besparen?

Ik heb een in NL gevestigde Ltd waarmee we wereldwijd digitale producten verkopen vanaf een website. Meer dan de helft wordt geleverd aan landen buiten de EU dus daarover betalen we geen BTW, over de verkopen binnen de EU wel (het zijn vrijwel uitsluitend particulieren waar we aan leveren).

 

De meeste klanten die bij ons iets kopen weten niet eens dat het om een Nederlands bedrijf gaat, en het zal ze in feite ook weinig interesseren of de bestelling die ze doen op een website nou bij een Nederlands of bijvoorbeeld Amerikaans bedrijf is.

 

Daarom dacht ik, zou het de moeite lonen om een Amerikaanse (of andere buiten de EU gelegen) rechtspersoon te openen, bijvoorbeeld een Inc. En aan alle klanten binnen de EU lever ik dan officieel niet meer rechtstreeks vanuit de Ltd, maar vanuit de Inc, en de Ltd levert aan de Inc. Over de "verkopen" aan de Inc hoeft de Ltd dan in ieder geval geen BTW af te dragen, en als dat vanuit de Inc naar de EU klanten ook geldt, bespaar ik daar dus de BTW mee. De EU-klanten worden dan uiteraard vanuit de Inc gefactureerd.

 

Zie ik dat goed of verkeerd?

 

En zo'n Inc is natuurlijk maar een voorbeeld, er zijn wellicht handigere varianten? Iedere vorm die geen btw hoeft af te dragen over leveringen aan de EU zou volstaan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leuk punt wat dit betreft.... hoe zit het met Importrechten van Digitale producten? Als de klant die moet betalen omdat het uit een land buiten de EU komt, gaat het voordeel al weer snel weg...

Ik bedoel hier NIET of het inderdaad betaald wordt, maar of het eigenlijk zou moeten.....

Iemand die dat weet?

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Importrechten van Digitale producten? Daar heb ik zelf, als ik iets van buiten de EU koop, als Nederlandse consument nog nooit mee te maken gehad. Je vraagt of het eigenlijk zou moeten, maar wie zou dat eigenlijk moeten?

 

Het lijkt me in ieder geval stug dat voor buitenlandse bedrijven niet alleen hun eigen belastingregels gelden, maar zij ook nog eens worden geacht rekening te houden met allerlei import- en belastingregels die toevallig in andere landen gelden waar ze allemaal aan leveren..?

 

Als er maar één land buiten de EU is waar bedrijven geen belasting of exportrechten hoeven te betalen als zij digitale producten aan klanten in de EU leveren, en het geen al te grote heksentoer is om daar een rechtsvorm in te schrijven, is het probleem opgelost :)

Link naar reactie
  • 0

importeert is hij hierover invoerrechten en btw verschuldigd. voor kleine leveringen is er een grens, maar daarboven moet er wel degelijk betaalt worden. niet door de levrancier maar degene die de goederen geleverd krijgt.

Zonder dat ik de regels van alle EU landen uitgebreid ken, weet ik dat er in andere EU ook dergelijke regels zijn (BTW wetgeving is in principe namelijk gelijk in alle landen).

Dit geldt ook voor internet bestellingen.

Kijk voor de "aardigheid" een op www.douane.nl

 

Fred londema - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Ok, nou gaat het in mijn geval vrijwel altijd om kleine leveringen, maar bovendien is dat voor zover ik begrijp de verantwoordelijkheid van de klant, en niet van ons als leverancier.

 

Weet iemand welke rechtsvorm en welk land van vestiging geschikt zou zijn voor dit doel? Ik noemde een Amerikaanse Inc. als voorbeeld omdat dat vrij bekend is, ik wil geen al te schimmige constructies gebruiken of wantrouwen bij klanten wekken. Iemand enig idee?

 

Een Ltd in een niet-EU land, bijvoorbeeld Zwitserland of Noorwegen, is misschien ook een mogelijkheid?

Link naar reactie
  • 0

Een paar opmerkingen:

 

Als eerste de opmerking dat de ondernemer geen BTW betaalt, maar het alleen afdraagt, de consument betaalt het. Het enige voordeel kan bestaan uit een extra hoge prijs die de consument bereid is te betalen omdat ze geen BTW hoeven betalen (hoewel ze dit officieel nog eens extra af moeten dragen). Dit maakt concurrentie met bedrijven die buiten de EU gevestigd zijn lastig, aangezien zij hun prijs niet aan zullen passen als ze ook wel belaste leveringen hebben.

 

Daarnaast heeft de Wet op de Vennootschapsbelasting een regeling (die ook in veel belastingverdragen is opgenomen) die bedrijven binnenlands belastingplichtig maakt als hij in Nederland is gevestigd. Deze vestiging wordt bepaald naar aanleiding van de omstandigheden. Een belangrijke omstandigheid is de vestiging van de feitelijke leiding gevestigd is, in jouw geval is dit Nederland. Hoe dit binnen de Omzetbelasting is geregeld weet ik niet direct, maar die zal ongetwijfeld een vergelijkbare regeling hebben.

 

Vervolgens is er weer het fraus leges/substance over form beginsel. Dit houdt in dat als een kunstmatige constructie opgezet wordt met het hoofddoel om belasting te ontwijken, de belastingdienst hier redelijk snel doorheen prikt en negeert. Dan kan je te maken krijgen met naheffingen die niet op de consumenten te verhalen zijn.

 

Het probleem met dit soort constructies is dat er meer mensen zijn die dit soort dingen bedenken en dat een deel van die mensen bij de belastingdienst werkt.

 

Voorhorst Advocatuur B.V. - svoorhorst@voorhorst.nl

Link naar reactie
  • 0

Vervolgens is er weer het fraus leges/substance over form beginsel. Dit houdt in dat als een kunstmatige constructie opgezet wordt met het hoofddoel om belasting te ontwijken, de belastingdienst hier redelijk snel doorheen prikt en negeert. Dan kan je te maken krijgen met naheffingen die niet op de consumenten te verhalen zijn.

Ok, al met al geen goed idee dus.

 

Ik ben het met je eens dat ik duidelijk bezig ben met een constructie te bedenken om belasting te ontwijken, al blijf ik wel zitten met de vraag of "de regels" dan kennelijk naar willekeur van de belastingdienst mogen worden geïnterpreteerd? Dat zou wel zuur zijn, zo werkt het immers in de normale rechtspraak ook niet.

 

Want stel, STEL dat ik inderdaad een hele geschikte partner zou vinden die toevallig buiten de EU gevestigd is maar een enorm marketingnetwerk in de EU heeft, en via wie ik veel meer in de EU kan verkopen dan ik nu doe. Mag ik hun dan geen exclusiviteit geven op de EU-markt, en dus niet via bovenstaande constructie te werk gaan? Ondanks dat ik geen kwade bedoeling heb en het me meer verkoop zou opleveren (die toevallig via een omweg loopt en daardoor ook nog eens niet BTW-belast is)?

 

Link naar reactie
  • 0

In dat geval heb je een constructie die niet (uitsluitend) opgezet is om de BTW inhouding te vermijden, en is er dus ook geen probleem. Je levert dan immers gewoon naar een niet-EU bedrijf (dat verder niet van jouw is). Wat die er verder mee doen is hun zaak, zolang jij maar zorgt dat eea aantoonbaar de EU uitgebracht is.

 

Normaliter is dat met een Inc natuurlijk ook niet het geval omdat 'opvallende' zendingen van buiten de EU toch wel belast worden met BTW en/of invoerrechten. Alleen in jouw geval, wanneer het leeuwendeel van de leveringen onder de vrijstellingsgrens valt, veranderd de zaak natuurlijk wel een beetje.

 

Ik denk wel dat de goederen dan ook daadwerkelijk vanuit de VS oid verstuurd moeten worden. Je zult er waarschijnlijk niet mee wegkomen om alleen maar uit naam van een Inc te factureren, maar wel alles af magazijn nederland te leveren...

White Bream voor elektronica ontwikkeling
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.