Er is uiteraard verschil met levering aan particulieren of bedrijven. Bedrijven hebben een BTW nummer, particulieren niet. Bij bedrijven zou je een levering van België naar Duitsland nog kunnen oplossen door toepassing van de vereenvoudigde ABC transactie maar dat gaat hier niet op. Nederlandse BTW factureren aan de Duitse particulier (zoals Marco schreef) is niet correct, Afhankelijk van de drempelbedragen en of je de regeling voor afstandsverkopen toe wil passen moet je je registreren in België, met Belgische BTW factureren (onder de drempelbedragen) en in België aangifte doen. Of registreren in Duitsland, met Duitse BTW factureren en in Duitsland BTW aangifte doen. In dat geval levert de Belgische leverancier met 0% BTW naar jouw Duitse BTW nummer. In dat geval is een Duits bedrijf oprichten niet nodig, je moet wel een Duits BTW nummer aanvragen.
Onder het drempelbedrag moet de Belgische leverancier jou inclusief Belgische BTW factureren, die BTW verreken je dan in je Belgische BTW aangifte.
De belastingdienst heeft een hulpmiddel voor het bepalen van de plaats van heffing,
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/leveren_van_goederen_naar_het_buitenland/. Als je deze invult en onder de drempelbedragen blijft zou de uitkomst als volgt moeten zijn:
Resultaat
De levering is belast in het EU-land waar het vervoer begint.
Wat moet u doen?
U moet aangifte doen in het EU-land waar het vervoer begint.
Vraag de belastingdienst van het betreffende EU-land hoe u zich kunt registreren en aan welke verplichtingen u moet voldoen.
Geef de levering niet aan in de Nederlandse btw-aangifte.
Geef de levering niet op in de Nederlandse opgaaf intracommunautaire prestaties.