Ga naar inhoud

Erelijst


Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 16-01-19 in alle zones

  1. 3 punten
    Hallo Eser, Helaas een (te) vaak voorkomend probleem waar verschillende redenen voor zijn en waar meestal de kleinere klanten mee te maken krijgen. Over de oorzaken en ook de oplossingen hiervoor kun je een boek schrijven. Contracten werken misschien hier in Europa goed omdat je hier eenvoudiger kunt procederen dan in China. In China echter ligt dat allemaal wat moeilijker. Je zult een Chinese advocaat nodig hebben. Ook als je wint, betaal je je eigen kosten bij een proces. Onderstaand, in het kort, de belangrijkste oorzaken en "medicijnen" hiertegen. 1. De concurrentie onder de Chinese leveranciers is momenteel enorm en in deze tijd is iedere order nodig om er zeker van te zijn dat ze de fabriek ook over een paar maanden nog draaiende kunnen houden. Dat kan alleen met een dikke orderportefeuille. "Hebben is hebben en krijgen is de kunst" denken veel leveranciers. Ze beloven je, tegen beter weten in, alles wat je maar wilt om de order én de aanbetaling te krijgen want dan kun je geen kant meer op. Vaak krijg je, op het laatste moment en alleen als je er zelf om vraagt, pas te horen dat er een machine is stuk gegaan en de productie daardoor vertraagd is of komen ze met een ander smoesje dat je niet kunt controleren. 2. Als de productie van jouw order ingepland is voor een bepaalde datum en er komt een order van een grote vaste klant binnen, wordt die er vaak tussen geschoven. Men wil die grote klant niet kwijt aan de concurrentie. Ook orders die ze alleen kunnen krijgen als ze die tussen andere orders schuiven én waarvoor de betaling met een Letter of Credit, eventueel met boetebeding, geregeld is, krijgen voorrang. Hoe kun je zoiets voorkomen of tenminste beperken? Familie en vrienden zullen ze niet snel bedriegen. In de eerste plaats is het belangrijk dat je een goede, vriendschappelijke verhouding hebt met je Chinese zakenpartners. Dat je als het ware "lid van de familie" bent. Een eerste stap in die richting is het persoonlijk bezoek aan de leverancier op een beurs of aan de fabriek. Dat laatste doet vaak wonderen. Niet zelden wordt je door de eigenaar uitgenodigd voor een etentje met zijn hele familie en de belangrijkste managers. Toon interesse en geef complimenten maar spreek niet over zaken tenzij ze er zelf over beginnen. De beste zaken doe je de volgende dag op kantoor. Belangrijk bij ieder gesprek: Een Chinees verliest niet graag zijn gezicht. Een gulden regel: Wordt nooit grof en beledig hem niet. Zeker niet in het bijzijn van anderen. Kun je niet naar een beurs of naar de fabriek, probeer dan het contact met de leverancier niet alleen dmv mails te onderhouden. Die krijgen ze tientallen per dag. Communiceer met een chat-programma zoals b.v. Skype. Ze vinden het helemaal te gek als je QQ of WeChat hebt. Dan heb je de mogelijkheid wat meer over de ander te weten te komen en kun je op die manier een vriendschappelijk band opbouwen. Niet zelden sturen ze na een poosje al foto's van hun kinderen en delen ze lief en leed. Als je helemaal zeker wilt zijn dat ze levertijden aanhouden, betaal dan alleen dmv een Letter of Credit waar een uiterste leverdatum en eventueel nog een boetebeding, in de vorm van een oplopende korting, afhankelijk van de duur van overschrijding van de overeengekomen levertijd, in staat. Kost echter weer extra geld en loont alleen de moeite bij grotere orders. Bovendien willen veel leveranciers dat niet meer omdat ze de aanbetaling nodig hebben om materiaal te kopen.
  2. 2 punten
    Er zijn nog veel meer overwegingen die je zou moeten maken, anders dan het probleem met retouren. Denk aan je software, logistiek, marketing, enz. Volgende week is er in de Jaarbeurs een beurs voor (beginnende) webwinkels, de Webwinkel Vakdagen. Wellicht daar heen om ideeën op te doen en te kijken hoe andere webwinkels de boel runnen?
  3. 2 punten
    Bij handelsnaamconflicten is het zo ingewikkeld dat ik best durf te beweren dat ook een jurist/advocaat niet meer kan doen dan een inschatting maken. Hoe stel je bijvoorbeeld nauwkeurig vast hoe bekend een handelsnaam is en hoe of en in welke mate er sprake is van verwarring in een bepaalde doelgroep en mogelijk ook nog in een bepaald gebied? En dan is er ook nog de tijdslijn, vaak wordt de inschrijving KvK genomen maar dat hoeft helemaal niet relevant te zijn. Mijn advocaat had ooit een mooie constatering. "Hans, we hebben volgens mij een perfecte zaak maar de eerlijkheid gebied me te vertellen dat de tegenpartij daar mogelijk precies zo over denkt." Uiteindelijk beslist de rechter en de jurisprudentie rond handelsnamen is verre van eenduidig. Met Twabla eens dat je dit soort conflicten ten eerste uit de weg moet gaan, daarna moet proberen te schikken en als je gedwongen worden de juridische kant te kiezen, aannemende dat je die investering (want dat is het) waarschijnlijk gaat terugverdienen. Feit is ook dat als je naar een advocaat stapt de kans dat zaken escaleren behoorlijk toenemen. Ga maar na, als je een brief van een advocaat krijgt voel je jezelf bijna verplicht om er ook een in te schakelen.
  4. 2 punten
    Beste Kroesnoff, Allereerst welkom op Higherlevel Ja, maar de stand van die afgestorte FOR is dan 0 (als je éérst de FOR afstort en daarna pas staakt) Ja, volledig. De maximering van de FOR zit m al in de maximale opbouw (jaarlijkse dotatie maximaal x% van de winst, nooit meer dan een vast bedrag) en het feit dat deze bedragen niet worden opgerent . Nota bene: de naar lijfrente omgezette FOR bedragen worden wél in mindering gebracht op de maximale lijfrentepremieaftrek stakingwinst (idem voor de resterende FOR), het is dus niet dubbelop!
  5. 2 punten
    Klopt. Dus ook al koop je de panelen privé (voor de inkomstenbelasting), heb je in de omzetbelasting recht op teruggave van de betaalde btw omdat je verplicht OB-ondernemer bent. De fiscus vindt het overigens niet erg als je die btw niet terugvraagt uiteraard. Nee, je mist niets. Die informatie is voor zover ik weet inderdaad volstrekt fout. Het is een beetje klok en klepel. Al was de informatie van de fiscus ook niet altijd helder. Ze gaan soms bij hun uitleg of voorbeelden uit van een specifieke situatie, terwijl dat dan meestal wordt opgevat als een generieke uitleg. Het was inderdaad zo dat een particulier die geen btw terugvroeg en geen forfait bijtelde 'verkeerd' bezig was, want die had zich éigenlijk als ondernemer moeten aanmelden. De fiscus heeft toen besloten (een beetje uit eigen belang) dat ze zo iemand wel als ondernemer zouden beschouwen, maar dat het niet aanmelden daarvan en het niet terugvragen van btw werd gezien als een impliciete indicatie dat de desbetreffende persoon ontheffing voor administratieve verplichtingen aanvroeg. In dat geval mág je vervolgens geen eens btw meer terugvragen en/of afdragen. Maar de fiscus vond dat allang best, want het scheelt een enorme papierkraam én een teruggave van de voorbelasting op de aanschaf en installatie. Maar het is dus niet zo dat je de panelen buiten het zicht van de omzetbelasting kunt houden door de btw niet terug te vragen, als je al btw-ondernemer bent. En het is ook niet zo dat je daarmee afdracht van btw over de toekomstige opwekking kunt vermijden, wederom: als je al btw-ondernemer bent. Maar er was een groep particulieren die wél de voorbelasting wilde terug hebben en zich dus gingen aanmelden als ondernemer. En zodra het geld dan binnen was, konden ze met een beroep het feit dat ze alle toekomstige jaren onder de kleineondernemersregeling zouden vallen onmiddellijk ontheffing voor administratieve verplichtingen aanvragen. Als het forfait er namelijk niet zou zijn, zou die particulier tot het einde van het kalenderjaar élk kwartaal een aangifte moeten doen. Als je in januari je panelen koopt, zou je in Q1 een enorme teruggave hebben, en in Q2 t/m Q4 een kleine afdracht. En vanwege de eenmalige aanschaf geldt de kleineondernemersregeling in dat jaar nog niet. Pas in het jaar erop zou die KOR gaan spelen, en pas dán zou de particulier ontheffing kunnen aanvragen. Om deze bureaucratisch molen te voorkomen is het forfait ontwikkeld. Het is dus voor gevallen waarin particulieren zonnepanelen kopen en éénmalig voorbelasting terugvragen. Het forfait wordt dus maar één keer gebruikt in één aangifte omzetbelasting door particulieren die vervolgens verder niets met omzetbelasting van doen (willen) hebben. Ik gok overigens dat de Belastingdienst niet al te scherp controleert op de btw op opgewekte stroom bij bestaande ondernemers voor de omzetbelasting. Het gaat meestal maar om een paar tientjes per kwartaal. En omdat het forfait natuurlijk ook ruwweg gebaseerd is op de werkelijkheid, zal het in veel gevallen aardig in de buurt komen. Hoewel er technisch gesproken dan geen juiste aangifte is gedaan, is er ook niet snel sprake van benadeling van de fiscus. Maar het kán zijn dat je jezelf in de vingers snijdt als je het forfait gebruikt. Stel dat het een regenachtig jaar is met minder dan gemiddelde zonuren. Of dat je panelen een beetje smerig waren. Of dat je panelen onverwacht veel schaduw vangen. Of misschien was je omvormer een deel van het jaar kapot. Of had je een dak dat niet onder een ideale hoek staat. Of wat als je de panelen in augustus in gebruik neemt? Dan zou je op basis van werkelijke opwekking in al deze gevallen minder btw hoeven afdragen dan op basis van het forfait.
  6. 1 punt
    Shoppen is niet alleen fun, het is ook nog eens gezond. Dagelijks boodschappen halen. Wekelijks naar de markt. Zelf weer in de winkel kleren en schoenen passen. Gun die onderbetaalde koerier een gezinsleven. Doe mee aan maatschappelijk verantwoord winkelen. Daar hebben wij goede schoenen voor.
  7. 1 punt
    Interessant vonnis: schadevergoeding van maar liefst 1,3 miljoen voor een arbeidsongeschikte werknemer! Deze werkgever vergat een arbeidsongeschiktheidsverzekering te sluiten voor een in de Verenigde Staten gedetacheerde medewerker. uitspraak ECLI:NL:GHDHA:2018:2323
  8. 1 punt
    Dit topic is gesloten voor moderatie-overleg
  9. 1 punt
    Dank je, dit is info waar ik toch nog even duidelijker op gewezen moest worden. Ik ga eens extra blad aan mijn bedrijfsplan hangen met contracten waar ik tegen aan ga lopen. En even wat info inwinnen bij de branchevereniging.
  10. 1 punt
    Aanname 1 ging ik inderdaad vanuit. Als dat niet het geval is, dan kan er inderdaad verder ook niets zakelijk aangemerkt worden. Wat dan wel kan is dat de zakelijk gereden kilometers vanuit privé gefactureerd worden aan de zaak, tegen een bedrag van maximaal 0,19 cent. Daarom is het altijd een rekensom wat het meest gunstig is om als ondernemer te doen. Soms is dat om de auto prive te rijden en 'm niet zakelijk aan te merken. In het geval van de youngtimer regeling, denk ik dat die rejensom vrijwel altijd in het voordeel van het zakelijk aanmerken van de auto zou gaan. Hoogstens is er nog een scenario denkbaar waarin je de auto hebt gekocht als inverstering, met de verwachting dat hij meer waard gaat worden in de toekomst. Als dat het geval is, denk ik dat je over die waardevermeerdering IB betaalt indien je de auto op de balans van de onderneming hebt gezet. Aaname 2 is denk ik niet nodig. Afrekenen over het privegebruik (dus ook prive-parkeren) van de auto gebeurt helemaal via de bijtelling. Ook als je met die auto op vakantie gaat, dan is nog altijd je brandstof en tol e.d. zakelijk. Dit alles er van uitgaande dat je bijtelling betaald. Wil je de auto zakelijk rijden en géén bijtelling betalen, dan zul je een sluitende kilometerregistratie moeten bijhouden waaruit blijkt dat de auto uitsluitend zakelijk wordt gebruik.
  11. 1 punt
    Mijn inziens mag je alle auto gerelateerde kosten aftrekken van de belasting als je de bijtelling betaald. Dus ook de brandstof- en parkeerkosten tijdens een privé bezoekje aan Amsterdam.
  12. 1 punt
    Is dat zo? De bijtelling is een verrekening van (al) uw privégebruik met de autokosten van uw onderneming volgens de bijtellingsregeling, zowel voor de IB (22%) als voor de OB (2,7% of 1,5%). Is de auto ondernemingsvermogen ... en staat hij op de balans? Dan mag u de autokosten aftrekken van uw winst. U verrekent uw privégebruik met de autokosten. De meest voorkomende aftrekbare kosten zijn: verzekeringskosten, brandstof, onderhoud en reparatie, afschrijving, parkeren, tol, veerboten, wasstraat, motorrijtuigenbelasting,
  13. 1 punt
    Geldt er voor young timers in enige gemeente in Nederland een ander (parkeer)beleid dan voor andere personenwagens? Of is er landelijke belastingwetgeving voor het parkeren van deze voertuigen? Laadpaal bij je woning, is dat op de openbare weg? Groet, Highio
  14. 1 punt
    Beste Beagle. Het verlies op de bestelbus en goodwill kun je inderdaad als boekverlies nemen. Voor de administratie ben je verplicht het factuurstelsel te hanteren. Dat betekent dat rekeningen zodra ze de deur uit gaan op de post debiteuren worden geboekt en de omzet wordt toegerekend aan het jaar waarin de factuur is opgesteld. Inkoopfacturen worden - zodra je ze binnenkrijgt - geboekt op de post crediteuren. (De boekhouder zal bij het opstellen van de jaarstukken waarschijnlijk een correctie maken voor debiteuren en crediteuren) Dus komt erop neer dat jalle omzet en kosten nog worden toegerekend aan 2018, ook al ontvang/betaal je ze pas in 2019. Odeon
  15. 1 punt
    Maar als je een elektrische auto van de zaak hebt, dan is het plaatsen van een laadpaal bij je woning wel weer als zakelijke kosten te beschouwen. Dan is het toch krom dat dat niet voor de kosten van de parkeerplaats zelf zou gelden?!
  16. 1 punt
    dan doe je wel een aantal aannames. 1. dat de auto zakelijk is aangemerkt voor de inkomstenbelasting en niet als priveauto staat 2. dat de zzp-er vanuit zijn woning werkt en dus ook zijn zakelijk adres is. Als je namelijk een kantoor hebt en je moet een parkeervergunning aanvragen om bij jou thuis te parkeren dan zijn dat niet zomaar zakelijke kosten. Net zo min al dat je de parkeerkosten kan declareren als je op zaterdag een dagje in Amsterdam gaat shoppen..
  17. 1 punt
    Ja hoor. Je kunt ook parkeerkosten elders opvoeren als kosten; ook de benzine; de verzekering; het onderhoud; de belasting... ook de wasstraat.... ook als je besluit élke dag door de wasstraat te willen ;-) Kortom: je kunt gewoon alle kosten die direct samenhangen met je autogebruik opvoeren. Het privegebuik wil de belastingdienst wel gecorrigeerd zien, daarom krijg je te maken met 'bijtelling'. En omdat jij een youngtimer hebt, gaat die bijtelling niet over de cataluguswaarde, maar over de dagwaarde. Daarom hoef je ook geen rittenadministratie bij te houden.
  18. 1 punt
    Wat was de rechtsvorm van het bedrijf? Voor de btw is de factuurdatum leidend, voor de inkomstenbelasting zou ik het niet durven zeggen. Als je 'materiaal' zegt, heb je het dan over grondstoffen/voorraad, of over bedrijfsmiddelen? Voor bedrijfsmiddelen geldt voor de IB de datum dat je ze in gebruik neemt o.a. als de datum waarop je begint af te schrijven.
  19. 1 punt
    Beste Kroesnoff, De stakingsvrijstelling wordt verminderd met de stand van de FOR aan het begin van het boekjaar, ongeacht of je de FOR wel of niet gaat afstorten. Zie lid 3 sub b van artikel 3.129 Wet ib https://maxius.nl/wet-inkomstenbelasting-2001/artikel3.129 Dus als je de FOR voor het begin van het boekjaar al omgezet hebt in een lijfrente, heb je dat probleem niet. Bewijst weer eens dat staken van je onderneming niet iets is, wat je zomaar doet, maar nauwkeurige fiscale planning vereist. Odeon
  20. 1 punt
    Ik denk ook dat je in de knel komt met retouren. Uiteraard de mensen die 2 of 3 paar kopen om te passen en gegarandeerd de andere paren retourneren, nog afgezien van de mensen die alles retourneren. Met een dusdanig kleine voorraad ben je wellicht continu alles kwijt omdat het nog heen en weer gaat met de post. Een goede website met mooie afbeeldingen en dergelijke kan zeker helpen, in combinatie met social media. Als het exclusieve spullen zijn dan kunnen ze in ieder geval zien wat er te krijgen is, en dan alsnog naar de winkel komen. Als je een vaste klantenkring hebt die weten wat ze willen en wat hun maten zijn kun je dat natuurlijk wel faciliteren door (verborgen voor het algemene publiek) een bestelformulier te maken. De issue is dat je waarschijnlijk heel veel verstand van schoenen hebt, maar dat is niet de kennis die je nodig hebt om succesvol online te verkopen. Voor iets als een Zalando zijn de producten niet eens relevant, hun kracht zit in een gestroomlijnd systeem van magazijnmanagement, verzending, retourenafhandeling en dergelijke.
  21. 1 punt
    De investering zal vooral ook afhangen van de mate van automatiseren. Is de winkel al geautomatiseerd met een pakket waar een webshop zo op ingeprikt kan worden? (scheelt invoer werk en kans op fouten, voorraadsynchronisatie e.d.) Worden assortimenten door de leverancier al aangeleverd met of zonder foto's (EDI bijv.). Is het wenselijk dat webshop verkopen direct verwerkt worden in de winkelvoorraad (dan kan zonder afzonderlijke webshop voorraad gewerkt worden). En zo zijn er nog veel meer facetten. Als retail automatiseerder gespecialiseerd in mode/schoenen/sport zijn dit voor ons dagelijkse bezigheden :).
  22. 1 punt
    Dan hebben we eenzelfde idee. Om nu mee te willen gaan doen, is in ieder geval wel een stuk lastiger. Ik denk dat de stap naar een webshop i.p.v. tweede filiaal met substantiële omzet zelfs groter is als je er eenzelfde (tweede) ondernemersinkomen uit wil halen. Laten we de openingsvraag van leden verder centraal stellen in reacties. Ik was benieuwd hoe ver deze al vertrouwd is met online marketing, maar mijn vraag is slechts zijdelings beantwoord. Wat is de gedachte eenmalige investering voor een webshop? Misschien toch eens een plan of idee uitwerken... Bezorg- en schoenpasservice in de regio? Groet, Highio
  23. 1 punt
    tsja zo lust ik er nog wel een paar. Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is. Maar ik lees in de vraagsteller geen ambitie om zijn onderneming uit te laten groeien tot concurrent van zalando. maar veel meer de wens om de stenenwinkel als solide basis te hebben en het rendement van zijn huidige winkel te vergroten, en ja dan is een webshop in de schoenhandel lang niet altijd een waardevolle aanvulling, precies om de reden die TS aangeeft, schoenen zijn lang uit de voorraad en ondertussen sta je nee te verkopen in de winkel. Dan ben je beter af met zorgen dat je klanten vaker terugkomen of je bekendheid in de regio te vergroten als je het (voor nu) bij één winkel wilt houden. Daarom dat ik aangeef dat de keuze voor een webshop vergelijkbaar is met het starten van een nieuw filiaal.
  24. 1 punt
    Als uw werknemer een tijdelijk contract krijgt bij een ander bedrijf, maar feitelijk nog steeds voor u werkt, is sprake van een ongeoorloofde draaideurconstructie. Een simpele uitleg vindt u op Wikipedia. Kortom, problemen voor iedereen, omdat u een simpele kwestie ingewikkeld maakt. Ga samen door of neem echt afscheid.
  25. 0 punten
    Ik zie dat het waarscheinlijk niet gaat om produkten die veel volume hebben. Denk dat je bij wijze van spreken een 2-5Cbm per opdracht laat maken en versturen. Lcl of airfreight. Jouw probleem is dat je daar niet bent. Maar je denkt dat dat niet uitmaakt. Of uit zou moeten maken. Daarom gaat het excusen boek open omdat jij de zwakste klant bent om recht te halen. Je praat met verkopers die enkel willen verkopen, geen zeurende klanten willen en al helemaal nooit zullen aangeven als opdrachten problemen of vertraginen hebben. Daar kom je vanzelf achter is de gedachte. Enige wat je kan is bellen, appen, mailen etc. En ze hebben alle tijd te reageren of standaard antwoorden te geven. Wat je kan doen is aangeven dat je op datum dat produktie klaar is in China bent en zelf komt inspecteren voor verzending. Dan heb je al een betere prioriteit. Dag of 2 voor verzenden zeg je dat je er aan komt, morgen gaat vliegen, en of de produkten al klaar staan. Staat het klaar zeg je: verzenden en vertel je dat je dan naar andere leverancier gaat in China omdat bij hun alles goed gaat. Of je werkelijk naar china komt is een 2e maar risico nemen jou persoonlijk te moeten vertellen dat het niet klaar is zullen ze proberen te vermijden. Vaak gaat alles goed, soms niet. Bij jou gaat het soms niet goed. Je kan ook gewoon een ander bedrijf of kennis vragen die in china zit, in de stad waar jij besteld, voor jou deze opdrachten besteld. Betaal je ze gewoon 100-200usd. Zijn er problemen dan kunnen zij er direkt mee aan de slag etc. Ik zelf bemoei mij nooit met inkoop, laat lekker de chinezen elkaar beschreeuwen en geen kopzorgen aan. Je moet ook niet willen dit zelf te doen. Verlies je altijd op termijn. Voor mij was de beste beslissing in 2008 om zelf niet meer in te kopen maar legertje chinezen aan te nemen.
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké